۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
تیر خلاص کرونا به درآمد اصناف؛ این بار نارضایتی کسبه از محدودیت‌های جدید
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

تیر خلاص کرونا به درآمد اصناف؛ این بار نارضایتی کسبه از محدودیت‌های جدید

مشهد- تعداد ۱۰۵ هزار و ۶۰۷ و احد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی در کلان‌شهر مشهد فعالیت دارند که حالا با انتشار خبر اعمال محدودیت بسیاری از این کسبه ابراز نارضایتی دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شیوع بیماری کرونا از زمستان سال گذشته تاکنون بسیاری از مشاغل را به‌ویژه در استان خراسان رضوی که با صنعت گردشگری گره‌خورده است به آستانه ورشکستگی کشانده است.

در همین راستا بسیاری از کسبه اذعان می‌کنند: هنوز خسارات ناشی از تعطیلی یک‌ماهه و اجباری اصناف در ابتدای سال و هم چنین رکود سنگین در بازار جبران نشده لذا اعمال محدودیت‌های جدید به‌مثابه تیر خلاصی به اقتصاد اصناف را دارد.

گرچه در طی ماه‌های گذشته بسیاری از اصناف تلاش کردند تا با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند اما کاهش زمان فعالیت بنا بر گفته بسیار ی از آن ها درآمد ناچیز تصناف در این روزهای کرونا زده را به حداقل خواهد رساند.

امیدهایی که نقش بر آب شد
حسین سلامی صاحب یکی از فروشگاه‌های پوشاک در خیابان جنت مشهد به ما می‌گوید: تمامی همکاران من در این صنف سال گذشته رکود بازار را به امید رسیدن عید نوروز و رونق گرفتن بازار سپری کردند اما متأسفانه این امید با آمدن کرونا به یاس تبدیل شد.

وی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر رضایت نسبت به اجرای طرح جدید اعمال محدودیت ها پاسخ می دهد: کسبه این بازار از ساعت ۱۰ الی ۱۱ سرکار حاضر می‌شوند و ظهرها نیز از ساعت ۱۴ تا ۱۷ به‌طورمعمول تعطیل هستند زیرا تمام مشتریان این بازار به‌طورمعمول عصر تا پاسی از شب برای خرید به این خیابان مراجعه می‌کنند لذا با وضع قانون جدید رسماً باید درب مغازه را گل گرفت.

افزایش ضرر کسبه
ابراهیم فلسفی یکی از فروشندگان کیف و کفش در خیابان خسروی نیز به ما می‌گوید: از هنگامی‌که تردد مسافران و زائران حرم مطهر رضا(ع) به مشهد قطع شد و هم‌چنین به دلیل عدم برگزاری مراسم عروسی پای زوجین جوان به بازار کوتاه شد دیگر کسبه این خیابان روی خوش ندیدند و برای حداقل درآمد و هزینه اجاره درمانده شدند.

وی اظهار می‌کند: هیچ خانواده مشهدی صبح برای خرید کفش به این خیابان سر نمی‌زند و لذا محدودیت ساعت فعالیت فقط به ضرر بیشتر کسبه منجر می‌شود.

این فروشنده تاکید می‌کند: اتاق اصناف تمامی واحدها را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرده و لذا باید رعایت بهداشت در جامعه و اذهان شهروندان نهادینه کرد نه اینکه با حکومت‌نظامی به جنگ کرونا رفت.

مهار کرونا به چه قیمتی؟
حسین دانشور مسئول یکی از باغ تالارهای پذیرایی در شهرستان طرقبه شاندیز که به قول خودش افزون بر یک سال است بیکار شده و امکان راه‌اندازی مجدد این شغل دیگر برایش فراهم نیست بیان می‌کند: از سال گذشته تاکنون باغ تالاری را که افزون بر ۱۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم   از آن ارتزاق می‌کردند به‌اجبار تعطیل کرده‌اند و تاکنون هیچ شخصی این سؤال را نپرسیده که مالک آن و این یک‌صد نفری که از این تالار نان می خوردند در این ۱۰ ماه چگونه شکم خود را سیر کردند؟

وی بابیان اینکه بسیاری دیگر از صنف‌ها مانند استخرها  و باشگاه‌های ورزشی نیز به همین درد مبتلا هستند اذعان می کند: این روش غیر منطقی است که بدون در نظر گرفتن عواقب سوء این تعطیلی‌ها که چند خانواده دیگر مانند بنده را به فقر می‌کشاند برای مهار کرونا هرروز فشار را بر روی کسبه بیشتر کنیم و بر این باور باشم که اعطای وام ۶ میلیون تومانی می‌تواند خسارت یک سال کسبه را جبران و شکم خانوده آن ها را سیر کند.

دانشور عنوان  می کند: دولت در حالی به اصناف برای تعطیلی و کنترل کرونا فشار می آورد که حاضر نیست جمعیت کارمندان را کم کند.

وی اظهار می کند: در حال حاضر افزون بر دو هفته است که مدارس شهر مشهد تعطیل شده است اما آموزش و پرورش تمامی مدیران و کادر اجرایی را به اجبار بر سر کار نگاه می دارد لذا این شیوه منطقی نیست.

انتقاد اتاق اصناف
گفتنی است  ایجاد محدودیت برای فعالیت کسبه هم‌چنین با انتقاد برخی از اعضای هیئت‌رئیسه اتاق اصناف مشهد روبرو شده است.

در این رابطه عبدالله افشاری صالح بابیان اینکه تصمیماتی که مسئولان در تهران برای نحوه فعالیت صنوف در ایام شیوع کرونا می‌گیرند متناسب با شرایط مشاغل و ساعات کاری آن‌ها در تهران است و وضعیت کاری مشاغل در شهرهای دیگر مانند مشهد با تهران تفاوت دارد اظهار کرد: عمده صنوف تهران از صبح به‌صورت یکسره تا ساعت ۱۸ فعالیت دارند و اگر هم مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت فعالیت مشاغل غیرضروری بعد از ساعت ۱۸ اجرا نشود، خودبه‌خود صنوف تهران از این ساعت به بعد تعطیل یا نیمه تعطیل هستند.

۶۵۵۳ واحد صنفی در خراسان رضوی برای چند ماه تعطیل کامل یا نیمه تعطیل بودند که  از این محل ۴۳ هزار نفر آسیب دیدند

عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف مشهد اظهار کرد: این در حالی است که صاحبان صنوف در مشهد به‌صورت دو نوبته فعالیت دارند به این معنا که از ساعت ۹ یا ۱۰ صبح تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه و از ساعت ۱۷ تا ۲۱ شب فعالیت می‌کنند و عمده‌فروش و کسب‌وکارشان هم در همان ساعات اولیه شب است.

افزایش ضرر و زیان کسبه
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز بابیان اینکه اصناف ازجمله بخش‌هایی هستند که در اثر شیوع کرونا آسیب جدی متحمل شدند اظهار کرد: تعداد آن‌ها در این استان به ۵۰ هزار واحد صنفی می‌رسد که برخی از آن‌ها مانند تالارها هنوز تعطیل هستند.

علی غفوری مقدم افزود: از این تعداد ۶ هزار و ۵۵۳ واحد برای چند ماه تعطیل کامل یا نیمه تعطیل بودند و از این محل ۴۳ هزار نفر آسیب دیدند.

وی یادآور شد: گرچه صنوف ضرر سنگینی از شیوع کرونا متحمل شدند اما وضعیت شیوع این ویروس در خراسان رضوی نگران‌کننده است. 

اعمال محدودیت‌ها از امروز
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز بابیان اینکه پیرو مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا مبنی بر ممنوعیت یک‌ماهه فعالیت مشاغل غیرضروری از ساعت  امروز بعدازظهر اعمال خواهد اعلام کرد: اجرای مصوبه مزبور از امروز سه‌شنبه فقط شامل صنوف غیرضروری مستقر در پاساژها و مجتمع‌های تجاری، بازارهای سرپوشیده در مشهد خواهد بود و نحوه فعالیت سایر مشاغل غیرضروری در حاشیه خیابان‌ها بر اساس این مصوبه، مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محمود بنانژاد اظهار کرد: صنوف ضروری مثل نانوایی‌ها، قصابی‌ها، فروشندگان میوه و تره‌بار، فروشندگان مواد غذایی در مشهد مشمول مصوبه مزبور نخواهند بود و فعالیت آن‌ها بدون محدودیت در طول روز ادامه خواهد داشت.

درخواست های صنوف ادامه دارد
شیوع ویروس کرونا گرچه تمام بخش‌های اقتصادی را متضرر کرد، اما صنوف بیشترین آسیب را از این ویروس دیده‌اند. صنوفی که چشم به بازار شب عید داشتند، همزمان با تصمیمات دولت و البته جلوگیری از شیوع ویروس کووید-۱۹ به تعطیلاتی طولانی رفتند. حتی زمانی که اجازه بازگشایی صادر شد، محدودیت‌های فعالیت آنها در دستورکار بود. علاوه‌بر این تقسیم‌بندی صنوف ایرانی به کم‌خطر و پرخطر و با ریسک متوسط نیز موجب بازگشایی تدریجی و مرحله‌ای آنها و آغاز به فعالیت‌شان بعد از گذشت حدود دو ماه شد و حالا دوباره همین محدودین ها به زمین اصناف بازگشته است.

طی این مدت اصناف در چند مرحله درخواست‌های صنوف را از مقامات دولتی مطرح کردند مانند درخواست‌هایی حول تسهیلات‌دهی به صنوف، معافیت‌های مالیاتی و تامین اجتماعی و بازپرداخت بدهی‌ها که هنوز هم ادامه دارد.

کد خبر: ۵۳٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha