۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
رشد بازار سهام جهانی در اولین روز کاری بعد از پیروزی بایدن
بازار عکس العمل نشان داد؛

رشد بازار سهام جهانی در اولین روز کاری بعد از پیروزی بایدن

روز دو شنبه هشتم نوامبر سال ۲۰۲۰ ارزش سهام در بازارهای آسیایی رشد کرد. ارزش شاخص نیکی ۲۲۵ که یکی از مهمترین شاخص ها در بازار ژاپن است به بالاترین سطح طی ۲۹ سال اخیر رسید، سوال این است که دلیل این رشد چیست و چرا انتخاب بایدن بازارها را تکان داد؟

بازار؛ گروه بین الملل: در روز دو شنبه نهم نوامبر سال ۲۰۲۰ ارزش سهام در بازارهای آسیایی و ارزش سهام در بازار آتی امریکا رشد کرد و دلیل آن نهایی شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در امریکا بود. در انتهای هفته گذشته چین اقدام به ارایه داده های  مربوط به تجارت در ماه های اخیر کرد و مشاهده رشد تجارت این کشور در دوره ای که دنیا درگیر بحران کرونا بود هم فشاری در جهت افزایش به بازارهای آسیایی وارد کرد.

طبق گزارش منتشر شده توسط وزارت بازرگانی کشور چین، در ماه اکتبر سال جاری برای اولین بار طی هشت ماه اخیر ارزش تجارت چین با نرخ ۱۱.۴ درصد رشد کرد و به ۲۳۷.۲ میلیار دلار رسید. در نتیجه این مساله ارزش تجارت ماهانه چین به سطحی که قبل از همه گیری کرونا وجود داشت بازگشته است. در سپتامبر سال ۲۰۲۰ ما شاهد افزایش ۹.۹ درصدی ارزش صادرات چین نسبت به سال قبل از آن بودیم. از طرف دیگر با انتخاب بایدن در امریکا و باتوجه به دیدگاه های او مبنی بر تجارت آزاد ، انتظار می رود  تنش های تجاری کاسته شود و سهام شرکتهای آسیایی به رشد خود ادامه دهد.

جینگی پان، استراتژیست ارشد موسسه آی جی در مورد وضعیت بازارهای آسیایی گفت:«بازارهای آسیایی به دلیل حذف برخی از ناامنی ها و بی ثباتی ها که مرتبط با نتیجه انتخابات امریکا است، جشن گرفته اند. این افزایش ارزش به دلیل از بین رفتن این عامل بی ثبات کننده است.»

طبق این گزارش ارزش بازار سهام کشور ژاپن به بالاترین سطح طی ۲۹ سال اخیر رسید که رکوردی بی سابقه برای این بازار است. توسعه تجارت که با توجه به طرح های پیشنهادی بایدن یک سناریوی محتمل در عرصه اقتصادی است عامل اصلی  رشد در بازار ژاپن است. در این روز شاخص نیکی ۲.۱۲ درصد رشد کرد در حالیکه نرخ رشد شاخص ترکیبی شانگهای متعلق به کشور چین ۱.۲ درصد، سهام هنگ کنگ ۱.۵ و سهان ASX۲۰۰ سیدنی استرالیا ۱.۷۴ درصد رشد کرده است.

نگرانی ها تمام نشده است
تحلیل گران بازارهای مالی بر این باورند با توجه به رفتارهای ترامپ و تمایل او برای وارد شدن به مسیر شکایت در مورد نتیجه انتخابات، هنوز عوامل بی ثبات کننده ای در بازار وجود دارد. یکی دیگر از عوامل بی ثبات کننده افزایش موج ویروس کرونا در دنیا به خصوص در کشورهای امریکا و اروپا است و این احتمال وجود دارد که نیاز به تعطیلی های جدید در کشورهای مختلف افزایش یابد.

در صورت تحقق این پیش بینی بازارهای مالی عکس العمل منفی نشان خواهند داد. اما بایدن با شعار کنترل بیماری روی کار آمده است. او برنامه های جامعی برای ممانعت از توسعه شیوع بیماری ارایه داده است و با توجه به دیدگاه او مبنی بر توجه به اصول بهداشتی، پیش بینی می شود ظرف ماه های آتی ما شاهد کاهش فشار بیماری در ایالات متحده باشیم. در صورتی بایدن در کنترل ویروس موفق باشد و نرخ ابتلا و مرگ را تقلیل دهد، بازارهای مالی در امریکا و اروپا رشد ارزش را تجربه خواهند کرد. از طرف دیگر بحرانی شدن اوضاع امریکا از نظر همه گیری کرونا  که می تواند کاهش مصرف را به همراه بیاورد، باعث افت ارزش سهام در امریکا و دیگر کشورهای دنیا می شود.

طبق گزارش گاردین با وجود اینکه بازارهای شبانه سهام در امریکا و اروپا بعد از انتخاب بایدن، رشد را تجربه کردند انتظار می رود  با شروع به کار این بازارها در روز دوشنبه  ما شاهد رشد سریع در ارزش سهام باشیم. طبق این برآوردها در این روز ما شاهد رشد ۱.۳ درصدی FTSE۱۰۰ و افزایش ۱.۵ درصدی S&P۵۰۰  و ارتقای ۲ درصدی شاخص نزدک خواهیم بود.

بازار انتظار موج آبی در امریکا ندارد
بازارهای مالی انتظار دارند حزب دموکرات نتواند اکثریت سنا را به دست آورد و به همین دلیل موج آبی به معنای حضور رییس جمهوری دموکرات در کاخ سفید، مجلس نمایندگانی با حداکثر دموکرات و سنای دموکرات را ندارد. به همین دلیل تصویب بسته های مالی برای تزریق به اقتصاد با تاخیر میسر خواهد شد. در نتیجه  فدرال رزرو برای حمایت از اقتصاد به تزریق پول ارزان به اقتصاد ادامه خواهد داد و این تزریق از طریق تقلیل نرخ بهره بانکی تا مرز صفر درصد و تداوم این وضعیت برای دوره ای طولانی خواهد بود.

دیو وانگو رییس مرکز مدیریت سرمایه گذاری نوان در سنگاپور در این زمینه می گوید: «دونالد ترامپ بارها رشد بازارهای مالی را به دلیل حضور خود در کاخ ریاست جمهوری امریکا می دانست ولی بعد از شکست او در انتخابات بازهم بازار رشد کرد. بنابراین بازار تحت  تاثیر ترامپ یا بایدن نیست و در شرایط فعلی تاثیر سیاستهای فدرال رزرو و بسته های مالی احتمالی که وارد بازار خواهد شد بیشتر است.»

کد خبر: ۵۲٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha