۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۱
خستگی به جانِ انگورکاران ملایر ماند؛ آن همه شیرین و این همه تلخ
کشاورزان با بزخری کارخانه داران چه کنند؟

خستگی به جانِ انگورکاران ملایر ماند؛ آن همه شیرین و این همه تلخ

هر سال بعد از فصل برداشت انگور در شهرستان ملایر قیمت کشمش با پایین ترین نرخ توسط کارخانه داران تعیین می شود و کشاورزان نیز چاره ای جز فروش آن ندارند. کارشناسان معتقدند علاوه بر دولت و کارخانه داران، کشاورزان نیز باید در قیمت‌گذاری محصول دارای رای باشند تا جلوی اینگونه سو استفاده ها گرفته شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: آذر ماه سال ۱۳۹۷ بود که انگور ملایر ثبت جهانی شد و به ظاهر نوید بخش روزهای بهتر برای بهره برداران این محصول بود. اما کشاورزان این منطقه هر سال در فصل برداشت با مشکل تبانی کارخانه داران مبنی بر خریداری محصول نهایی آنها، کشمش، روبه رو می شوند و دست شان نیز به جایی بند نیست. به عبارت دیگر هر ساله کارخانه داران و صادرکنندگان دست رنج انگور کاران ملایر را از آنِ خود می کنند. امسال نیز طبق روال هر سال کارخانه داران با تعیین قیمتی که هزینه کارگری،  کود و سموم شیمیایی کشاورزان را به سختی پوشش می دهد کشاورزان را در شرایطی قرار داده اند که مجبور شوند با کمترین قیمت کشمش خود را به آنها واگذار کنند.

 قیمت پیشنهادی کارخانه داران حتی هزینه کارگر انگور کاران را پوشش نمی دهد
محمد احمدوند، یکی از کشاورزان این منطقه در گفت و گو با خبرنگار «بازار» می گوید: یک سال دوندگی می کنیم و در نهایت محصول را دو دستی تقدیم کارخانه داران می کنیم! آیا این انصاف است؟ وی ادامه می دهد: تمام اعضای خانواده من در این باغ انگور کار می کنند و هر سال در پایان فصل برداشت از سوی خانواده مورد شماتت قرار می گیرم که چرا یک سال سختی را به جان بخریم و در نهایت چیزی عاید مان نشود.

علی روستایی، یکی دیگر از کشاورزان این شهر که تا به امروز نتوانسته است کشمش تولیدی خود را با قیمت مناسب به کارخانه داران بفروشد به «بازار» می گوید: حتی اگر محصول امسال من در انبار بماند و از بین برود حاضر نیستم با قیمت های دور از انصافی که امروز به ما پیشنهاد می دهند آن را در اختیار کارخانه داران بگذارم.

یک انگور کار: کشاورزان باید بتوانند با آنچه از فروش محصول خود به دست می آورند اقدام به خرید تجهیزات کشاورزی کنند امابا قیمت های پیشنهادی  متاسفانه  حتی هزینه کود، سم و هزینه های کارگری نیز در نمی آید

وی می گوید: متاسفانه علیرغم اینکه صاحبان کارخانه کشمش ملایر همشهریان ما هستند اما با یکدیگر تبانی می کنند که از قیمتی که خودشان تعیین می کنند بیشتر نخرند این در حالی است که ما حتی با برخی از این بزرگواران! خویشاوند هستیم! اما آنها حتی حرمت نان و نمکی را که با هم خورده ایم نگه نمی دارند و محصول ما را به اصطلاح بز خری می کنند.

احسان گل محمدی، دیگر کشاورز ملایری به خبرنگار «بازار» می گوید: هر سال وضع مان همین گونه است و نمی توانیم محصول نهایی را به قیمتی بفروشیم که هزینه های یکساله مان جبران شود و در پایان چیزی هم دست خودمان را بگیرد.

وی می افزاد: کشاورزان باید بتوانند با آنچه از فروش محصول خود به دست می آورند اقدام به خرید تجهیزات کشاورزی کنند اما متاسفانه  حتی هزینه کود، سم و همچنین هزینه هایی که برای کارگر می کنیم هم در نمی آید.

این کشاورز ملایری با بیان اینکه امسال هزینه کارگری روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بوده است، می گوید: با فروش کشمش به هر قیمتی که شده باید حق الزحمه این کارگران را بعد از ۱ ماه و نیم که از برداشت محصول گذشته است بپردازیم، اما با این شرایط خستگی کار به جان مان مانده است.

بیگی نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم : در قیمت گذاری کشمش و یکسری محصولات دیگر کشاورزان باید حق رای داشته باشند و اظهار نظر کنند نه اینکه فقط مسئولین و کارخانه داران صاحب رای باشند و  برای محصول کشاورزان تصمیم گیری کنند

در ادامه برای بررسی دلایل ارزان شدن قیمت کشمش و اینکه آیا از سوی دولت اقدامی برای بالا بردن قیمت این محصول شده است یا خیر با نمایندگان ملایر در مجلس یازدهم گفت و گویی انجام دادیم.

دخیل کردن کشاورزان در قیمت گذاری، چاره کار است
هادی بیگی نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: متاسفانه کارخانه داران کشمش قیمت پایینی برای این محصول معین کرده اند. در واقع وقتی رقیبی وجود ندارد و کشاورز راهی جز این ندار ند که محصول خود را به کارخانه دار بدهد نمی توان انتظار چیزی بیشتر از این داشت.

بیگی نژاد با بیان اینکه هر ساله کارخانه داران با همدیگر بر روی یک قیمت توافق می کنند، خاطر نشان کرد: برای نظارت بر این امر و پیشگیری از پایین آمدن قیمت کشمش حدودا یک ماه پیش از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم که برای خرید محصول کشمش یک قیمت تضمینی تعیین کند تا چنانچه کارخانه داران کمتر از رقم پیشنهادی دولت به کشاورزان پرداخت کردند، وزارت جهاد خود اقدام به خرید محصول کشاورز نماید.

وی ادامه داد: در ابتدا در وزارت جهاد کشاورزی قیمتی را تعیین کردند اما سپس اعلام کردند که از نظر مالی تامین اعتبار نشده ایم و نمی توانیم خرید تضمین کنیم!

نماینده مردم ملایر در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هزینه تمام شده محصول بسیار بالا است چاره کار چیست که قیمت کشمش افت نکند و کارخانه داران قیمت بهتری به کشاورزان بپردازند، گفت: در  نشست هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که چاره کار این است  که خود کشاورزان را در قیمت گذاری دخیل کنیم.

وی ادامه داد:  امسال مصوب کرده ایم که در مجموعه تعیین کننده قیمت کشمش علاوه بر مسئولان دولتی و کارخانه داران، کشاورزان نیز حضور د اشته باشند.

بیگی نژاد افزود: به عبارت دیگر در قیمت گذاری کشمش و یکسری محصولات دیگر نیز کشاورزان باید حق رای داشته باشند و اظهار نظر کنند نه اینکه فقط مسئولین و کارخانه داران صاحب رای باشند و  برای محصول کشاورزان تصمیم گیری کنند.

آزادی خواه، نماینده مردم  ملایر در مجلس یازدهم: پایین بودن قیمت کشمش یک معضل کشوری است و هر سال تکرار می شود

پایین بودن قیمت کشمش یک معضل کشوری است
احد آزادی خواه، دیگر نماینده مردم شهرستان ملایر  نیز در گفت و گو با «بازار» اظهار داشت: پایین بودن قیمت کشمش منحصر به امسال نیست و کشاورزان منطقه هر سال این مشکل را دارند. البته این یک مشکل کشوری است و در دیگر استان هایی که باغات انگور دارند نیز قیمت کشمش یک معضل جدی است و هر سال تکرار می شود.


این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم افزود: در حقیقت چند عامل و متغیر باعث می شود این اتفاق هر سال بیفتد؛ اول اینکه قیمت جهانی کشمش تاثیر گذار است و به دلیل افت کردن ارزش پول ملی ما در نهایت کشاورزان  متضرر می شوند.

اگر بحث تازه خوری انگور رواج یابد طبیعتا تحول عظیمی در حوزه بازاریابی اتفاق می افتد و کشاورز دیگر مجبور نیست کشمش تولیدی خود خود را به کمترین قیمت به کارخانه داران بفروشد

وی ادامه داد: علت دوم این کاهش قیمت ها به بحث صادرات بر می گردد؛ به هر حال کشاورز مجبور است محصول نهایی خود را به صادر کننده بدهد و خود تنها نقش تامین کننده داشته باشد. به عبارت دیگر در این مورد هیچگونه مشوقی برای کشاورز در نظر گرفته نشده است و اگر مشوقی هم داده می شود برای صادر کننده است و عملا چیزی دست کشاورز را نمی گیرد.

آزادی خواه تاکید کرد: در واقع کشاورز چون خود در صادرات نقشی ندارد سود اصلی به صادر کنندگان می رسد.

با تازه خوری، انگورکاران سود بیشتری به دست می آورند
نماینده مردم ملایر در پاسخ به این سوال که از چه طریق می توان بیشترین سود را به صاحبان باغات انگور رساند، گفت: چاره کار تازه خوری است و ما باید برای علاج این امر به دنبال تازه خوری باشیم؛ در حالی که امروز سهم انگور ملایر از تازه خوری صفر است و این اشتباه بزرگی است.

وی ادامه داد: از ۳ سال پیش ما به دنبال ارقام متنوع انگور هستیم تا به این ترتیب ارقام ماناتری داشته باشیم و کشاورزان بعد از برداشت محصول بتوانند چند ماه آن را در سردخانه ها نگه دارند و در شب عید به بازار عرضه کنند.

آزادی خواه تصریح کرد: اگر بحث تازه خوری رواج یابد طبیعتا تحول عظیمی در حوزه بازاریابی اتفاق می افتد و کشاورز دیگر مجبور نیست کشمش خود را به کمترین قیمت بفروشد بلکه از طریق تازه خوری می تواند درآمد بالایی کسب کند.

وی در پایان یادآور شد: برای بررسی قیمت اعلامی توسط کارخانه داران نیز در محل وزارت جهاد با شخص وزیر و برخی از کارخانه داران جلسه ای برگزار خواهیم کرد.

کد خبر: ۵۲٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha