۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
سیاستهای اقتصادی "مرد تعرفه"  هنوز هم راه گشا نیست
رکود صادرات از سقوط واردات پیشی گرفت؛

سیاستهای اقتصادی "مرد تعرفه" هنوز هم راه گشا نیست

با وجود اینکه امریکا در سال گذشته کاهش کسری تجاری را برای اولین بار در شش سال گذشته در پرونده تجاری خود ثبت کرده، اما این میزان هنوز هم بزرگتر از زمانی است که ترامپ زمام امور امریکا را به دست گرفته و ادعاها و سیاست های او برای نجات اقتصاد امریکا بی فایده است.

بازار، تهمینه غمخوار- بر اساس گزارشات رسیده از وزارت بازرگانی امریکا، کسری تجاری ایالات متحده با وجود این که تا سال ۲۰۱۸ روند افزایشی را طی کرده ، برای اولین بار در شش سال گذشته در سال ۲۰۱۹ با کاهش روبرو شده در حالی که رئیس جمهور دونالد ترامپ همچنان به تقویت جنگ تجاری خود با چین ادامه می دهد.

بر اساس این گزارش ها، کسری تجاری کالاها و خدمات در سال گذشته به میزان ۱.۷ درصد کاهش یافته و به ۶۱۶.۸ میلیارد دلار رسیده است.صادرات نیز در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۱۹ کاهش داشته و تحقیقات جدید حاکی از آن است که واردکنندگان و مصرف کنندگان آمریکایی متحمل تأثیرات اقتصادی تعرفه ها بوده اند.

با وجود کاهش این کسری، تحلیلگران اقتصادی هنوز هم بر این باورند که جایگاه اقتصادی امریکا خوب و سالم نیست و موانع تجاری نه تنها اقتصاد ایالات متحده را بهبود نبخشیده بلکه از کارگران و مشاغل نیز پشتیبانی نکرده است.

گفتنی است که حامیان رئیس جمهور از آخرین اخبار تجارت به عنوان نشانه ای برای پیشرفت استفاده کرده اند، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که بهبود کسری بودجه ممکن است بیشتر یک ترس و وحشت آماری باشد تا نشانه ای از بهبود اقتصادی.

تیمی از محققان اقتصاد آکسفورد در روز سه شنبه در یک یادداشت تحقیقاتی اظهار کردند که در سال ۲۰۱۹، درست است که کسری تجاری ایالات متحده کاهش یافته ولی رکود واردات از سقوط صادرات پیشی گرفته است.

ترامپ پیوسته به روابط تجاری ایالات متحده از طریق لنزهای صادرات امریکا و واردات خارجی دریافت شده نگاه می کند. او کسری پایین تر را مطلوب می داند زیرا کسری بالا می تواند از نظر آماری بر محاسبات تولید ناخالص داخلی تاثیر بگذارد. اما اقتصاددانان از ارتباط کسری تجاری دو جانبه با شرکای فردی در رابطه با جایگاه اقتصادی جهانی آمریکا سخن می گویند.

جالب است که پیتر ناوارو مشاور تجاری کاخ سفید در حمایت از رئیس جمهور، نیز اعلام کرده که تعرفه های ترامپ کارساز هستند و انتظار می رود که تجارت به لطف بهبود کسری بودجه در سه ماهه چهارم نسبت به بقیه سال، سهم مثبتی داشته باشد.

حقیقتا دلیل کاهش کسری تجاری آمریکا به این دلیل است که واردات سریعتر از صادرات به سایر نقاط جهان کاهش یافته است و شرکت های آمریکایی نسبت به گذشته دسترسی و علاقه مندی کمتری به بازارهای خارجی داشتند.

محققان آکسفورد اعتقاد دارند که ترکیبی از رشد جهانی آهسته تر، یک دلار قوی، کاهش فعالیت های ایالات متحده و جنگ تجاری با چین، تجارت را به انجام فعالیت ها و عملکرد نرم تری برای خارج شدن از رکود اقتصادی محدود می کند.

ترامپ نیز که خود را "مرد تعرفه" خوانده است، تعهد کرده با خفه کردن نطفه واردات داد و ستد غیر عادلانه و تجدید توافق در مورد تجارت آزاد، این کسری را کاهش دهد و تولید را به ایالات متحده بازگرداند، اما آیا او به تعهدات خود پایبند بوده است؟

آمارها نشان می دهد که شکاف بین صادرات و واردات هنوز بیشتر از زمانی است که وی به ریاست جمهوری رسید. این دومین شکاف بزرگ از سال ۲۰۰۸ بوده است. در واقع امریکا در سال گذشته در هر دو مورد سقوط را تجربه کرده است هم در رابطه با واردات کالا که با تعرفه هایی مواجه شده و هم صادرات که از تعرفه های تلافی جویانه دیگر کشورها صدمه دیده است.  

این امر به ویژه در مورد چین صدق می کند که رویکرد رئیس جمهور امریکا موجب کندی تجارت با این کشور شد زیرا کالاهای کمتری از چین وارد شد و درپی آن کسری تجاری آن به ۳۴۵.۶ میلیارد دلار کاهش یافت.

در واقع واشنگتن در اوج جنگ تجاری ایالات متحده و چین در سال گذشته، تعرفه های میلیارد دلاری کالاهای چینی، از جمله محصولات مصرفی را کاهش داد وکه این امربه کاهش واردات منجر شده است. از طرفی صادرکنندگان امریکایی نیز همیشه در تلاش بوده اند که کالاهای خود را به چین بفروشند ولی صادرات نیز ۱۱ درصد کاهش داشته است.  

علاوه بر موارد گفته شده گزارش وزارت بازرگانی هم نشانگر این امر است که سیاست های اقتصادی ترامپ موجب کاهش صادرات برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ شده است.  

 گفتنی است که ترامپ ادعا کرده کاهش قابل ملاحظه کسری تجارت رشد اقتصادی سالانه را به طور پایدار تا ۳ درصد افزایش دهد. اما با این حال، این میزان در سال ۲۰۱۹ تا ۲.۳ درصد رشد کرده و به کمترین میزان در سه سال اخیر رسیده است.

از دیگر عوامل کاهش در دو بخش واردات و صادرات می توان به این موضوع اشاره کرد که برخی واردکنندگان به جای بازگرداندن تولید به ایالات متحده، تولید کنندگان خود را به کشورهای دیگر مانند ویتنام و کره جنوبی منتقل می کنند. بنابراین واردات در هر دو کشور در سال گذشته  بیشتر شده است.

با توجه به امضای فاز یک توافق تجاری چین و امریکا  در ماه گذشته، تنش های تجاری بین دو کشور تا حدی کاهش پیدا کرد و قانونی وضع شد که بر اساس آن، چین خرید کالاها، خدمات و محصولات کشاورزی خود را طی دو سال آینده  تا میزان ۲۰۰ میلیارد دلار در مقایسه با سال ۲۰۱۷ افزایش دهد.

 با این وجود برخی از تحلیلگران شک دارند که این تعهدات برآورده شود زیرا چین موافقت نکرده که تعرفه هایی را که برای محصولات آمریکایی یا کالاهای تولیدی صادر کرده است برداشته و آن را برای واردکنندگان چینی گران تر از آنچه که می تواند از کشورهای دیگر بخرد، انجام دهد.

همچنین گفتنی است که ترامپ حدود ۳۷۰ میلیارد دلار کالای چینی یا تقریباً به اندازه دو سوم آنچه ایالات متحده از چین وارد می کند، تعرفه های خود را به جا گذاشته است. این مالیات قیمت کالاهایی مانند کلاه بیس بال، چمدان، دوچرخه، تلویزیون، کفش ورزشی و انواع مواد مورد استفاده سازندگان آمریکایی را افزایش داده است.

شایان ذکر است که کاخ سفید همچنین با سایر شرکای تجاری از جمله اتحادیه اروپا، برزیل و آرژانتین در این مدت سر و کار داشته و آنها را به خاطر کاهش ارزش ارزهای خود به قیمت تولید کنندگان ایالات متحده متهم کرده است.

جالب است بدانید که کسری تجارت کالا با مکزیک در سال گذشته به رکورد بالای ۱۰۱.۸ میلیارد دلار رسید و این میزان در رابطه با اتحادیه اروپا نیز بیش از ۱۷۷.۹ میلیارد دلار را تجربه کرد.

 با توجه به این که واردات کالاها در ماه دسامبر به شدت صعود کرد و باعث افزایش کسری تجاری از ۱۱.۹ درصد به ۴۸.۹ میلیارد دلار در آن ماه شد. داده های ماه نوامبر نیز نشانگر ۴۳.۷ میلیارد دلار به جای ۴۳.۱ میلیارد دلار بودند. در واقع شکاف تجاری در ماه دسامبر به میزان ۴۸.۲ میلیارد دلار گزارش شده است.

همچنین گفتنی است که با تنظیم تعدیل نرخ تورم در آن سال، کسری تجارت کالا در ماه دسامبر ۲۰۱۹ با ۴.۳ میلیارد دلار به ۸۰.۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

ذکر این نکته لازم است که این کسری تجاری است که دلار آمریکا را به عنوان یک واحد حساب جهانی حفظ می کند. بدون آن کسری تجاری، دلار آمریکا نمی تواند به عنوان ارز جهانی درنظر گرفته شود.

بنابراین کسری تجاری به کارگران آمریکایی آسیب می زند، اما به بانکداران وال استریت کمک می کند. در واقع بحث در مورد آنچه باعث از دست دادن مشاغل می شود، می باشد.

در پایان جالب است بدانید که با وجود توافق تجاری معلق امریکا و چین حتی پس از امضای فاز اول آن و برطرف شدن تعرفه ها، آکسفورد پیش بینی کرده که کسری ایالات متحده در سال ۲۰۲۰  افزایش خواهد یافت.

در واقع این پیش بینی ها نشانگر این مسئله است که همه تعرفه های بین دو اقتصاد بزرگ جهان از بین نمی رود و تحقیقات نشان می دهد که مصرف کنندگان و مشاغل آمریکایی از این قضیه و قیمت های بالاتر رنج خواهند برد.

بنابراین اگرچه شیوه های تجاری دولت ترامپ ممکن است به کاهش کسری تجاری آمریکا منجر شود، اما تعداد کمی از کارشناسان تأثیرات ناشایست آن بر عملکرد اقتصاد داخلی و بین المللی را اذعان کرده اند.

کد خبر: ۵٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha