۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
ریزش نرخ ارز انتظارات تورمی را کاهش می‌دهد
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا:

ریزش نرخ ارز انتظارات تورمی را کاهش می‌دهد

یزدان پناه، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه امیدواریم با تمهیدات بانک مرکزی نرخ تثبیت مناسبی را در ارز شاهد باشیم، افزود: با ادامه ریزش نرخ ارز، انتظارات تورمی کاهش می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، احمد یزدان‌پناه گفت: تحقیقاتی که در بانک مرکزی انجام شده نشان می‌دهد این تورم است که بر نرخ ارز تاثیرگذار است، اما در حال حاضر که نرخ ارز نزولی شده، آیا تورم کاهش داشته است؟ پاسخ منفی است. بنابراین عوامل و پارامترهایی که در نرخ ارز دخیل است به ویژه اصل اساسی، یعنی نقدینگی باید بررسی و کنترل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا تصریح کرد: ابتدا بانک مرکزی باید برای نرخ ارز هدفگذاری داشته باشد و دوره زمانی رسیدن به این هدف را نیز با تمام سناریوها اعلام کند. ضمن اینکه تعهد تحقق این هدف هم باید مشخص شود. این در حالی است که با استقلال واقعی بانک مرکزی، سیاست های این نهاد مهم پولی نیز پشتوانه خواهد داشت و می‌تواند اعتماد مردم را جلب کند.

وی اظها کرد: ما در دانشگاه معتقد هستیم با توجه به اصل برابری قدرت خرید، نرخ دلار در ایران در بلند مدت و میان مدت باید کمتر از ارقام فعلی باشد و امیدواریم با تمهیداتی که بانک مرکزی داشته است، نرخ تثبیتی خوبی داشته باشیم.

یزدان‌پناه ادامه داد: برای تثبیت نرخ ارز باید از تورم شروع کنیم و برای کنترل تورم نیز باید جلوی رشد شدید نقدینگی در جامعه را گرفت. استاد دانشگاه اقتصاد پولی و بانکی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه با ادامه روند ریزش نرخ ارز به طور قطع شاهد کاهش انتظارت تورمی خواهیم بود، تاکید کرد: تورم واقعی در جامعه یعنی سطح عمومی قیمت‌ها و دولت برای کنترل این بخش ابتدا باید اعتماد عمومی را جلب کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ابتدا باید بررسی شود تورم، سمت تقاضاست یا عرضه؟ ما به دلیل تحریم ها با تورم سمت عرضه مواجه هستیم و این مهم با هجوم مصرف کننده یک کالا به قفسه های فروشگاه‌ها تایید می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا گفت: در شرایط تورمی یک فرمول عقلایی داریم و آن هم اینکه فروشندگان می‌گویند فروش امروز را به فردا بیفکنیم و مصرف‌کنندگان نیز معتقدند آنچه فردا نیاز داریم را امروز بخریم. در همین شرایط دولت اگر نتواند این تضاد و انتظارات تورمی را تعدیل کند مشکلاتی ایجاد خواهد شد. بنابراین دولت در وهله نخست باید اعتمادسازی کند که کار دشواری هم است و ممکن است اعتماد ۱۰ ساله با کوچکترین اشتباه یک شبه از بین برود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: به نظر می‌رسد در شرایط حساس کنونی بانک مرکزی و دولت باید اتاق فکر به معنای واقعی با حضور صاحبنظران و کارشناسان اقصادی تشکیل دهند تا این وضیت به سرعت و به طرز عقلایی بهبود یابد.

کد خبر: ۵۲٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha