۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
۴ کشور جهان که دارای ابر تورم هستند؛ روزگار بد عروس خاورمیانه
بازار گزارش می‌دهد؛

۴ کشور جهان که دارای ابر تورم هستند؛ روزگار بد عروس خاورمیانه

موضوع نرخ تورم در کشورها از آن جهت قابل ملاحظه است که طی حدود یک سال گذشته بیشتر کشورها در مناطق مختلف جهان با همه گیری ویروس کرونا مواجه بودند که این موضوع تاثیرات اقتصادی بسیار عمیقی را بر اقتصاد جهانی برجای گذاشته است.

رضا عمویی؛ بازار: در حالی که در انتهای سال میلادی ۲۰۲۰ به سر می بریم، نگاهی به نرخ تورم در کشورهای مختلف با توجه همه گیری شیوع کرونا قابل توجه به نظر می رسد.

موضوع نرخ تورم در کشورها از آن رو قابل توجه است که طی حدود یک سال گذشته بیشتر کشورها در مناطق مختلف جهان با همه گیری ویروس کرونا مواجه بودند که این موضوع تاثیرات اقتصادی عمیقی را بر بسیاری بر اقتصاد جهانی برجای گذاشته است.

صندوق بین المللی پول نیز در همین ارتباط با انتشار گزارشی نرخ تورم در کشورها مختلف را مورد ارزیابی و بررسی قرار داده  و در این ارتباط کشورهای ونزوئلا، زیمبابوه، سودان و لبنان را به عنوان چهار کشوری که دارای بیشترین نرخ تورم تا اکتبر ۲۰۲۰ بوده اند، معرفی کرده است.

در واقع این کشورها در گزارش اقتصادی جدید صندوق بین المللی پول به عنوان کشورهای دارای ابرتورم که نرخ تورم بیش از ۱۰۰ درصد را تجربه می کنند، معرفی شده‌اند و براین اساس در حال حاضر اقتصاد چهار کشور جهان با ابرتورم روبروست.

تورم چندهزار درصدی ونزوئلا
شاید کمی عجیب باشد ولی نرخ تورم در ونزوئلا براساس ارزیابی های صندوق بین المللی پول ۶۵۰۰ درصد است و گفته شده ونزوئلا با ابرتوم روبروست.

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور نیز تا اکتبر ۲۰۲۰ حدود منفی ۲۵ درصد اعلام شده است که این شرایط متاثر از ابرتورم بی سابقه در ونزوئلاست.

به طور کلی ابرتورم در ونزوئلا از زمانی شروع شده که ونزوئلا متاثر از تحریم‌های غرب و آمریکا با بحران اقتصادی روبرو شد و در این شرایط دولت این کشور با انتشار اسکناس در تلاش برای کسری بودجه درآمد. از سوی دیگر این شرایط به افزایش ناگهانی قیمت ها در نتیجه هجوم به بازارها و احتکار محصولات مختلف منجر گردید و در نهایت با سقوط ارزش پول، بسیاری از موسسات مالی نیز اعلام ورشکستگی کردند.

در عین حال سقوط قیمت نفت نیز در ایجاد ابرتورم ونزوئلا نقش بسیاری داشت و این مسئله در کنار بحران تحریم ها به تضعیف بیشتر اقتصاد ونزوئلا منجر شد و کار را در نهایت به ابرتورم فعلی در این کشور کشاند.

زیمبابوه، دومین کشور دارای ابرتورم
زیمبابوه دومین کشور دارای بیشترین نرخ تورم طی یک سال گذشته بوده است و تورم در این کشور ۶۲۲درصد اعلام شده است.

با نرخ بیش از ۶۰۰ درصدی تورم در زیمبابوه، این کشور به عنوان کشوری دارای ابر تورم معرفی شده است که هر روز شاهد افزایش ۹۸ درصدی قیمت متوسط اجناس، کالا و خدمات است به طوری که گفته شده در زیمبابوه هر روز قیمت ها تقریبا دوبرابر می شود.

همزمان نرخ بیکاری نیز در این کشور آفریقایی به شدت افزایش یافته و حال برخی آمار حاکی از بیکاری ۸۰ درصدی افراد جویای کار در زیمبابوه است.

این در حالی است که اقتصاد زیمبابوه به شدت متکی بر فعالیت های معدنی و کشاورزی است و حتی در دوره ای بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ رشد اقتصادی ۱۰ درصدی را نیز تجربه کرده بود، اما کاهش سرمایه گذاری در این کشور و از طرف دیگر کاهش درآمدهای معدنی به کاهش درآمد و بودجه دولتی، کاهش دستمزد کارگران معادن و در نهایت بحران اقتصادی در سال ۲۰۱۶ منجر شد.

با این حال آن چه اوضاع زیمبابوه را بدتر از قبل کرد، تحولات سیاسی و کودتای ۲۰۱۷ بود که به دنبال تلاش دولت برای تمرکز خانوادگی قدرت صورت گرفت در نهایت به برکناری موگابه، رئیس جمهور وقت منجر شد، اما کنترل منابع اقتصادی این کشور همچنان در انحصار نظامیان و نیروهای بانفوذ ارتش است، به همین دلیل زیمبابوه پس از کودتای ۲۰۱۷ نه تنها از مشکلات اقتصادی اش کاسته نشد، بلکه با ابرتورمی روبرو شد که حتی برای خرید موادغذایی و واردات مواد ضروری از خارج نیز با مشکل روبرو شده است.

سودان
آن گونه که صندوق بین المللی پول اعلام کرده، سودان سومین کشوری است که دارای بیشترین نرخ تورم در جهان است. سوادن همچنین دارای منفی ۸.۴ درصد نیز نرخ رشد اقتصادی است که به معنای کوچک شدن مداوم اقتصاد این کشور است.

صندوق بین المللی پول نرخ تورم سودان را ۱۴۱ درصد اعلام کرده، اما تازه ترین گزارش بانک مرکزی سودان که کمتر از یک ماه پیش منتشر شد حاکی از آن است که نرخ تورم در سودان به رقم بی سابقه ۲۱۲ درصد رسیده است. در این ارتباط گفته شده افزایش تقریبا دو برابری نرخ تورم در سودان طی کمتر از ۶ ماه گذشته در نتیجه افزایش قیمت نان، سبزیجات و کرایه حمل و نقل عمومی صورت گرفته است.

به مانند زیمبابوه، موضوع جالب نیز درباره سودان آن است که جهش نرخ تورم در این کشور پس از تحولات سیاسی اخیر و برکناری حاکم این کشور «عمرالبشیر» صورت گرفت که به مدت بیش از ۲۵ سال پست ریاست جمهوری را در این کشور بزرگ آفریقایی به صورت انحصاری در دست داشت و در نهایت نیز تظاهرات علیه افزایش قیمت نان و بیکاری به برکناری او از قدرت انجامید، اما با وجود خلع عمرالبشیر از قدرت، اوضاع اقتصادی سودان روبه وخامت بیشتری رفته است.

اقتصاد سودان نیز طی دهه های گذشته مورد تحریم گسترده و همه جانبه آمریکا قرار داشته و به تازگی دولت انتقالی این کشور وعده‌هایی را برای رفع تحریم ها از سوی آمریکا دریافت کرده، اما اوضاع اقتصادی این کشور همچنان نامساعد است و در صورت ادامه وضعیت فعلی پیش بینی شده که ابرتورم سودان حتی به بیش از ۴۰۰ درصد خواهد رسید.

رنج عروس خاورمیانه از ابرتورم
طی دهه های گذشته لبنان همواره به عروس خاورمیانه مشهور بوده است، اما حال این کشور با تورم ۱۰۰ درصدی در فهرست صندوق بین المللی به عنوان چهارمین کشور دارای بیشترین نرخ تورم در جهان معرفی شده که در زمره کشورهای دارنده ابرتورم جای می گیرد.

منابع داخلی در لبنان اما نرخ تورم این کشور را بیش از مقدار اعلام شده از سوی صندوق بین المللی پول و به میزان ۱۱۲ درصد عنوان کرده اند.

گفته شده این نرخ تورم در لبنان حتی پیش از انفجار بزرگ بیروت نیز که آثار اقتصادی و سیاسی قابل توجهی در لبنان برجای گذاشت وجود داشته و حتی انفجار اخیر بندر بیروت این شرایط را تشدید کرده است.

«استیو هانکه»، استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز معتقد است که لبنان اولین کشور در غرب آسیاست که این روزها از ابرتورم رنج می برد.

رویترز در گزارشی که ماه میلادی گذشته منتشر شد، به نقل از منابع داخلی لبنان اعلام کرده بود که بانک مرکزی این کشور فقط برای سه ماه دیگر می تواند ارز مورد نیاز برای خرید و واردات گندم، سوخت و دارو را تامین کند و پس از آن با بحران ارزی روبرو خواهد بود.

از سوی دیگر کمک‌های صندوق بین المللی پول و برخی کشورهای اروپایی به لبنان نیز در حال حاضر به دلیل بلاتکلیفی وضعیت سیاسی و نامشخص بودن شکل گیری دولت متوقف شده و اوضاع لبنان را بیش از گذشته آشفته و دچار بحران مالی و اقتصادی کرده است.

کد خبر: ۵۲٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha