۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
ارز نیمایی، کالاهای پلاستیکی را گران کرد/ سفته بازی، مشکل پیش روی صنعت پلاستیک
رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران در گفتگو با بازار:

ارز نیمایی، کالاهای پلاستیکی را گران کرد/ سفته بازی، مشکل پیش روی صنعت پلاستیک

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران، گفت: حدود ۵۰۰ هزار نفر در کشور در واحدهای تولیدی صنعت پلاستیک به کار مشغول هستند و اگر حمایت‌های لازم از این صنعت صورت بگیرد زمینه اشتغالزایی بیشتری برای جوانان فراهم خواهد شد.

سجاد صفری؛ بازار: «سعید ترکمان» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که صنعت پلاستیک کشور با چه مشکلاتی روبرو است؟ اظهار داشت: هدف از تاسیس پتروشیمی‌ها این بوده که به کمک صنعت و اشتغال کشور بیایند ولی درحال‌حاضر، این پتروشیمی‌ها هستند که سوددهی بالایی دارند و صنایع پایین دستی آنها برای تامین مواد اولیه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

وی اظهار داشت: سفته بازی در محصولات تولیدی پتروشیمی‌ها یکی از مشکلاتی است که گریبان صنعت پلاستیک کشور را گرفته است.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران در پاسخ به این پرسش که در شهریورماه شاهد افزایش قیمت ۳۰ درصدی صنعت پلاستیک در کشور بودیم و این افزایش قیمت چه دلایلی داشت؟ به بازار، گفت: بخشی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به حوزه اقتصاد کلان کشور، تحریم‌ها و شرایط کشور است. قیمت مواد تولیدی پتروشیمی‌های کشور از هفته اول فروردین ۹۹ تا شهریورماه حدود ۱۱۰ درصد افزایش داشت و چون که مواد اولیه صنعت پلاستیک از پتروشیمی‌ها تامین می‌شود بنابراین تولیدکنندگان صنعت پلاستیک مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت بیشتری نسبت به گذشته، تامین می ‌کنند.

ترکمان اظهار داشت: دلیل دیگری که باعث شد که صنعت پلاستیک کشور قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش بدهد این بود که طی اردیبهشت ۹۹ تا شهریورماه قیمت ارز نیمایی بالغ بر پنجاه درصد افزایش داشته و به قیمت بیست و یک هزار تومان رسید که مبنای قیمت پایه مواد اولیه پتروشیمی‌ها است.

این مقام مسئول در ادامه، بیان کرد: پتروشیمی‌ها مواد تولیدی خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و افرادی هستند که با در نظر گرفتن افزایش تورم در کشور، اقدام به خرید مواد اولیه می‌کنند تا بتوانند در آینده همان مواد را با قیمت بیشتری به تولیدکننده عرضه کنند.

ترکمان تصریح کرد: با توجه به اینکه بازار صادراتی برای مواد تولیدی پتروشیمی‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو است ولی پتروشیمی‌ها ترجیح می‌دهند که این مشکلات را متحمل شوند و محصولات تولیدی را صادر کنند و این موضوع مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی بوجود می‌آورد و آنها مجبور هستند مواد اولیه را با قیمت بیشتری خریداری کنند و این تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند که بهای این موضوع را پرداخت می‌کنند.

اشتغالزایی ۵۰۰ هزار نفری در صنعت پلاستیک
رئیس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران در پاسخ به این پرسش که در کشور چه تعداد واحدی تولیدی در صنعت پلاستیک فعالیت دارند و میزان اشتغالزایی آنها چقدر است؟ به بازار، گفت: در سراسر کشور تعداد ۸ هزار واحد تولیدی در صنعت پلاستیک فعالیت دارند و طبق آمارهای موجود تعداد ۳ هزار واحد از آنها بصورت مستقیم مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری می‌کنند.

ترکمان اظهار داشت: حدود ۵۰۰ هزار نفر در کشور در واحدهای تولیدی صنعت پلاستیک به کار مشغول هستند و اگر حمایت‌های لازم از این صنعت صورت بگیرد زمینه اشتغالزایی بیشتری برای جوانان فراهم خواهد شد.

کد خبر: ۵۲٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha