۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
رونق فعالیت صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی
فیلم استان‌ها؛

رونق فعالیت صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی

تبریز- آذربایجان شرقی یکی از قطب های کشاورزی ایران است که در سال های اخیر فعالیت صنایع تبدیلی این بخش رونق گرفته و کارهای بزرگی انجام شده که کافی نیست و باید توجه به صنایع تبدیلی بیش از پیش شود.

به گزارش خبرنگار بازار، آذربایجان‌شرقی به عنوان دومین تولیدکننده سیب درختی ایران، ظرفیت‌های بالایی برای صادرات پوره سیب دارد که در این خصوص کارخانه بزرگی در شبستر به عنوان صنایع تبدیلی تولید پوره فعالیت می کند.

پوره سیب، ماده اولیه تولید محصولاتی مانند آبمیوه، لواشک و مارملاد کیک است که همه مصرف بالایی در داخل و خارج از کشور دارند.

قیمت هر بشکه پوره سیب با قیمت‌های روز حداقل ۶ برابر یک بشکه نفت است. هر بشکه پوره سیب، موسوم به «اسپتیک»، در بازارهای جهانی حداقل ۲۵۰ دلار قیمت دارد.

اندک توجه و تسهیل سرمایه گذاری برای توسعه بیشتر صنایع تبدیلی کشاورزی می تواند بستر خوبی برای عبور از محدودیت های نفتی و گام برداشتن در مسیر اقتصاد بدون نفت باشد.

هم اکنون یک واحد کارخانه تولید پوره سیب پنج هزار تنی در شهرستان شبستر فعالیت می کند، این در حالی است که تولید سالیانه سیب در آذربایجان شرقی به ۶۷۰ هزار تن می رسد و تنها کمتر از ۱۰۰ هزار تن آن مصرف استانی دارد.

کد خبر: ۵۲٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha