۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
تجهیز بیش از ۱۰ هزار خانوار زاگرس‌نشین به سوخت جایگزین

تجهیز بیش از ۱۰ هزار خانوار زاگرس‌نشین به سوخت جایگزین

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در استان‌های زاگرس‌نشین برای تامین سوخت، بیش از ۱۰ هزار خانوار مجهز به سوخت جایگزین با استفاده از انرژی‌های پاک، پنل‌های خورشیدی، حمام خورشیدی و تنورهای گازی شده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، فریبرز غیبی اظهار داشت: مهم‌ترین عوامل تخریب جنگل‌های زاگرس تعداد زیاد دام، بذرهای دیم کاری که موجب افزایش شخم شده و اجازه تجدید حیات نمی‌دهد و دسترسی نداشتن به سوخت و استفاده از چوب‌های جنگلی است.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم از عوامل مهمی است که در خشکسالی‌های پی در پی زاگرس تاثیر می‌گذارد، همچنین فعالیت های عمرانی مانند لوله‌گذاری که از جنگل‌های زاگرس عبور می‌کند باعث بر هم زدن سیستم یکپارچه زاگرس و ایجاد تنش در اکوسیستم آن شده است.

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: به دلیل تغییرات اقلیمی هرگونه تنش و استرسی که به زاگرس و سایر مناطق وارد می شود قطعا تخریب و پیامدهای ناگواری را به همراه دارد، همچنین در سال های اخیر ۷۰ عامل در زاگرس شناسایی شد که موجب تخریب جنگل ها شده است.

غیبی گفت: در قالب سند بوم سازگان زاگرس، اقدامات پایدار در راستای حفظ و توسعه جنگل اجرا می‌شود، برای اجرای این سند در ۱۱ استان زاگرس نشین کشور بیش از ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

اجرای عملیات آبخیزداری در جنگل‌های زاگرس، شناسایی گلوگاه‌های قاچاق، انجام بهره‌برداری در قالب طرح‌های جنگلداری چند منظوره و ممنوعیت زراعت در زیر اشکوب جنگل‌ها از برنامه هایی است که در این سند پیش‌بینی شده است.

رییس جنگل‌های خارج از شمال همچنین در خصوص میزان خشکیدگی زاگرس گفت: از سال ۸۷  حدود ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از جنگل‌ها تحت تاثیر آفات و امراض دچار خشکیدگی شد که دستورالعمل‌هایی برای کنترل خشکیدگی و مبارزه با عوامل آن تهیه کرده‌ایم تا راهکارهای مدیریت بهینه مدیریت زاگرس انجام شود. همچنین یکی دیگر از اولویت های بوم سازگان زاگرس، تثبیت مالکیت اراضی (کاداستر) است که مقرر شده تا پایان سال ۹۹ تمام جنگل‌های زاگرس کاداستر شود و تمامی اراضی زاگرس دارای سند تک برگی به نام دولت خواهد شد.

کد خبر: ۵٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha