۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
بعد روانی بازار خودرو تخلیه شد/مشتریان منتظر کاهش قیمت خودروها خواهند ماند
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اعلام کرد:

بعد روانی بازار خودرو تخلیه شد/مشتریان منتظر کاهش قیمت خودروها خواهند ماند

موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، گفت: اگر چهار یا پنچ روز ثبات ارزی داشته باشیم، بازار خودرو رونق خواهد گرفت. بازار ارز اگر با نوسان همراه باشد، بازار مجدد قفل خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: باتوجه به اینکه قیمت خودروها با مسائل سیاسی و ارزی در کشور گره خورده بود، با اتمام کارزار انتخاباتی آمریکا قیمت خودروها دچار تنزل شد. از سویی بسیاری از مشتریان واقعی در بازار می‌توانند خودرو مورد نظر خود را خریداری و البته سودجویان نیز با ضرر مواجه شدند. برای بررسی کاهش قیمت خودروها اوضاع فعلی بازار با سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو به گفت و گو پرداختیم

* در دو روز گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم، این کاهش قیمت‌ها می‌تواند سبب رونق این بازار شود؟
کاهش قیمت از ده روز گذشته شروع و در دو روز اخیر نیز شدت پیدا کرده است. بازار زمانی رونق خواهد گرفت که قیمت ارز ثابت شود، در این صورت قفل بازار باز خواهد شد. بازار ارز اگر با نوسان همراه باشد، بازار خودرو مجدد قفل خواهد شد. این نوسان اگر جزئی باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در صورتی که نوسان مانند مهرماه باشد قطعا قفل بازار پا برجا خواهد بود. در صورت عدم نوسان بازار، داد و ستد انجام خواهد شد.

دلار در شهریورماه ۲۲و هزار و ۵۰۰ تومان بود، از سوی خودرو پراید نیز قیمتی در حدود ۸۷ میلیون داشت. اکنون دلار به قیمت ۲۳ هزار تومان رسیده، اما پراید همچنان در کانال ۱۰۰ میلیونی قرار دارد.بنابراین مشتریان منتظر کاهش قیمت خودروها خواهند ماند


* آیا ممکن است مشتریان برای خرید خودرو همچنان مردد بوده و تمایل به خرید نداشته تا قیمت‌ها کاهش بیشتری یابد؟
اطلاعات مشتریان بیشتر است و به کمک فضای مجازی به بررسی قیمت ارز و خودرو پرداخته و متوجه می‌شوند دلار در شهریورماه ۲۲و هزار و ۵۰۰ تومان بود، از سوی خودرو پراید نیز قیمتی در حدود ۸۷ میلیون داشت. اکنون دلار به قیمت ۲۳ هزار تومان رسیده، اما پراید همچنان در کانال ۱۰۰ میلیونی قرار دارد.بنابراین مشتریان منتظر کاهش قیمت خودروها خواهند ماند.  


* کاهش قیمت‌ها تا چه حد متاثر از بعد روانی انتخابات آمریکا و بازار بوده است؟ این جبنه روانی دچار کاهش شده است؟
در پاسخ به این سوال باید گفت ما خودمان بازار را به این روز در آوردیم، جنبه روانی بازار تخلیه شد. اتفاقی رخ نداده بود که در این یک ماه اخیر قیمت ارز ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان افزایش یابد. در تاریخ ۲۰ شهریورماه قیمت پراید ۸۷ میلیون، سمند ۱۷۰ میلیون که با گذشت ۱۰ روز هر یک از این خودروها ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان گران شده بود. چه اتفاقی رخ داده بود؟ اتفاقی رخ نداده بود بلکه معاملات قفل شده بود. به دلیل نوسان ارز، افرادی که خودرو داشتند توانایی فروش نداشتند. زمانی که نوسان ارز باشد هر کالای داشته باشند، از ترس عدم توانایی خرید تمایل به فروش وجود نداشت. در آن میان نیز شایعه‌ای شده بود که هرچه فروختی، باید مبلغی به آن افزوده تا محصولی دیگر جایگزین شود. این مساله طوری شده بود که فروشنده‌ای وجود نداشت. در چند روز گذشته نیز فروشنده‌ها افزایش یافت.


* کاهش قیمت خودروها در بازار چه مقدار دیگر ادامه خواهد داشت و خودروها در ده روز گذشته چقدر سقوط قیمت را تجربه کردند؟
بازار سرمایه را اگر بررسی کنیم، قیمت ارز را ثابت نگهداشته شود بازار رونق خواهد گرفت. در ده روز گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد کل خودروها کاهش قیمت را تجربه کردند. ممکن است ۱۰ درصد دیگر نیز خودروها ارزان شود. به آن صورت مشتری در بازار وجود ندارد. اگر چهار یا پنچ روز ثبات ارزی داشته باشیم، بازار رونق خواهد گرفت. زمانی که ارزش ریال افزایش یابد قوت قلب برای فعالان است. درخواست داریم بانک مرکزی بازار را مدیریت و قیمت ارز را ثابت نگهدارد که گره کور قفل بازار باز شود.

کد خبر: ۵۲٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha