۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۸
هزینه ها کم بود گرانی حمل و نقل هم به دوش نانوا  افتاد
بازار گزارش می دهد

هزینه ها کم بود گرانی حمل و نقل هم به دوش نانوا افتاد

در حالی که انتظار می رفت دولت در راستای برطرف کردن مشکل تاخیر در تحویل آرد به واحدهای نانوایی کشور اقدامی موثر انجام دهد اما پس از یک ماه تعلل، در نهایت واحدهای نانوایی به اجبار با پرداخت مبالغی بیشتر به شرکت حمل و نقل خلیج فارس این قائله را ختم کردند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث کمبود آرد و عدم تحویل به موقع آرد به نانوایی های در شرایطی حدود یک ماه واحدهای نانوایی را با چالش مواجه کرد که به گفته فعالان این صنف، مشکل از جایی شروع شد که شرکت حمل و نقل خلیج فارس که وظیفه تحویل آرد به ۱۶ استان کشور را به عهده دارد، از اتحادیه های کشور درخواست افزایش مبلغ حمل و نقل را کرده بود. نانوایان کشور نیز که هنوز در مورد قیمت نان با دولت اختلاف نظر بسیاری دارند و معتقدند در حق آنها اجحاف می شود و در حالی که قیمت نان بالا نرفته حق بیمه، هزینه کارگری و دیگر هزینه های آنها چند برابر شده است، پس از یک ماه  مقاومت و کشمکش در برابر درخواست شرکت حمل و نقل نامبرده کوتاه آمدند. به این ترتیب با پرداخت مبلغ درخواستی، روند تحویل آرد به واحدهای نانوایی به روز شده است و به ظاهر مشکل رفع شده است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند بحث متقاعد کردن شرکت حمل و نقل وظیفه دولت است نه خود واحدهای نانوایی. به طوری که جعفر راستی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در خصوص پرداخت مازاد هزینه حمل و نقل توسط نانوایی ها به شرکت حمل و نقل مورد نظر، به «بازار» گفت: اعمال هرگونه تغییراتی چه در بحث مالیات، بیمه و هزینه های حمل و نقل به عهده دولت است و دولت باید انجام بدهد.

راستی افزود: البته احتمال اینکه آرد را به نانوایی ها گران بدهند در دست پیگیری است چون قرار نیست هیچ مبلغی به قیمت نان اضافه شود. با این وجود دولت می تواند در بحث بیمه کارگران نانوایی و مالیاتی که از آنها گرفته می شود ملاحظاتی داشته باشد و به نوعی کمک یار واحدهای نانوایی باشد.

راستی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم: اعمال هرگونه تغییراتی چه در بحث مالیات، بیمه و هزینه های حمل و نقل به عهده دولت است و دولت باید انجام بدهد

نماینده مردم شبستر در مجلس یازدهم تاکید کرد: تا جایی که می دانیم ما مطلقا کمبود آرد نداریم. به طوری که سال گذشته حدود ۱۴ میلیون تن گندم تولید شده و با احتساب میزان گندم وارداتی که داشته ایم الان در کشور ۲ برابر نیاز مردم گندم داریم.

تحویل آرد از  ۳ روز به ۱ ماه رسیده بود!
قامتعلی عزیزی عضو اتحادیه نانوایان شهر ری نیز  در گفت و گو با «بازار» گفت: الان مشکلات کمی بهتر شده اما بنا بر آنچه گفته شده حدودا یک ماه حمل و نقل مشکل بود و نانوایی ها آرد کمی در اختیار داشتند.

عزیزی در خصوص احتمال قاچاق آرد نیز گفت: در مورد قاچاق شدن یا نشدن آرد اطلاع چندانی نداریم چرا که ما فقط به عنوان نانوا در سامانه ثبت سفارش می کنیم و آرد تحویل می گیریم. با این وجود حدودا ۱ ماه با تاخیر تحویل آرد مواجه بودیم و به جای ۳-۴ روز حتی تا ۱ ماه هم طولانی شده بود.

عزیزی، عضو اتحادیه نانوایان شهر ری: تا پیش از این قیمت آرد آزاد و دولتی چندان با هم فرقی نداشت اما الان که تفاوت زیاد شده است  و نمی توان از بازار آرد تهیه کرد و این مشکل ساز است در حال حاضر ما دو نوع سهمیه داریم؛ یکی قیمت هر کیسه ۴۰ کیلوگرمی آرد ۳۵ هزار تومان و دیگری سهمیه آزاد پز است که حدودا ۵۵ هزار تومان است. در بازار آزد نیز قیمت آن ۷۰ هزار تومان بود که الان آن هم بیشتر شده است

وی با بیان اینکه شنیده ها حاکی است این مشکل تحویل به موقع آرد در همه جای ایران مشکل وجود داشته و مختص تهران نبوده است، افزود: تا پیش از این قیمت آرد آزاد و دولتی چندان با هم فرقی نداشت اما الان که تفاوت زیاد شده است  و نمی توان از بازار آرد تهیه کرد و این مشکل ساز است.

عزیزی ادامه داد: در حال حاضر ما دو نوع سهمیه داریم؛ یکی قیمت هر کیسه ۴۰ کیلوگرمی آرد ۳۵ هزار تومان و دیگری سهمیه آزاد پز است که حدودا ۵۵ هزار تومان است. در بازار آزد نیز قیمت آن ۷۰ هزار تومان بود که الان آن هم بیشتر شده است.

گندم به اندازه کافی داریم/ جایگاه نان خشک در جیره خوراک دام  کشور
علیقلی ایمانی نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور نیز به «بازار» گفت: شاید در راستای ساماندهی آرد اقداماتی از سوی ارگانهای مربوطه مانند صمت انجام شده باشد که چنین مشکلی ایجاد شده اما در بحث گندم هیچ مشکلی نداریم.

ایمانی افزود: امسال بالغ بر ۱۳ میلیون تن تولید گندم در کشور داشتیم و حدود ۹ میلیون تن نیز توسط کارخانجات و دولت خریداری شده است. لذا در خصوص گندم مشکل و کمبودی نداریم.

وی ادامه داد: این در حالی است که میزان مورد نیاز ما سالانه با احتساب میزان مصرفی شیرینی پزی ها، خبازی های آزاد  و دولتی، آرد خانه پز و غیره سالانه بین ۱۰ و نیم تا ۱۱ تن گندم است که الان در اختیار داریم.

ایمانی، نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور: امسال بالغ بر ۱۳ میلیون تن تولید گندم در کشور داشتیم و حدود ۹ میلیون تن نیز توسط کارخانجات و دولت خریداری شده است؛ لذا در خصوص گندم مشکل و کمبودی نداریم

ایمانی با بیان این موضوع که در حال حاضر ذخایر استراتژیک کشور وضعیت خوبی دارد، افزود: گاهی مواقع آرد به صورت خام از چرخه نانوایی خارج می شود و تبدیل به نان نمی شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نان وقتی زیاد پخت می شود وارد چرخه خوراک دام می شود یعنی دامداران نان اضافه مانده را خریداری می کنند چون ارزان تر از سبوس برای آنها تمام می شود.

ایمانی افزود: در واقع الان قیمت سبوس ۴ هزار تومان است اما نان با گندم کیلویی ۶۰۰ تومان تهیه می شود و مسلما برای دامداران ارزان تر است، به همین دلیل وزارت صمت در حال رصد کردن و ساماندهی کردن هستند که در این شرایط سخت اقتصادی کشور و دنیا گندم و آرد مصرفی کشور حیف و میل نشود.

پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران: به ازای هر کیسه آردحدود ۱۲۰۰ تومان بیشتر به آن شرکت پرداخت کنیم تا فعلا مشکل حمل و نقل حل شود

ضایعات نان سنگک به کمتر از ۵ درصد  رسیده است
اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران نیز در گفت و گو با «بازار» اظهار داشت: الان کمبود نداریم و زمان انتقال آرد به واحدهای نانوایی ما نیز به روز شده است. با این وجود تقریبا یک ماه در مورد زمان تحویل آرد به واحدهای نانوایی مشکل داشتیم اما با برگزاری جلسه در کارگروه آرد و نان تهران و با حضور نمایندگان شرکت حمل و نقل این مشکل حل شد.

پابرجا در خصوص نحوه حل شدن مشکل نیز گفت: در جلسه مذکور توافق کردیم که به ازای هر کیسه آردحدود ۱۲۰۰ تومان بیشتر به آن شرکت پرداخت کنیم تا فعلا مشکل حمل و نقل حل شود و در آینده ببینیم چگونه پیش می رود.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از نان تولیدی در واحدهای سنگکی وارد چرخه خوراک دام می شود، گفت: ورود نان خشک به خوراک دام به این نحو است که گاهی مواقع خمیر درست می شود اما مشتری کمتر از آن مراجعه می کند و در نتیجه خمیر اضافه مانده تبدیل به نان خشک می شود و به دامداری های داده می شود.

پابرجا تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که ضایعات نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است و شاید ۵ درصد ضایعات باشد، که آن هم صرف خوراک دام می شود.

کرمی، رئیس اتحادیه نان های فانتزی تهران: افرادی که امروز نسبت به وضعیت آرد معترض هستند واحدهایی هستند که بعد از  سال ۹۷ خودسرانه ایجاد شده اند و دنبال سهمیه هستند

نانوایی های معترض، واحدهایی هستند که بعد از سال ۹۷ خودسرانه راه اندازی شده اند
محمد جواد کرمی، رئیس اتحادیه نان های فانتزی تهران نیز ضمن رد خبر کمبود آرد در واحدهای نانوایی به خبرنگار «بازار» گفت: افرادی که امروز نسبت به وضعیت آرد معترض هستند واحدهایی هستند که بعد از  سال ۹۷ خودسرانه ایجاد شده اند و دنبال سهمیه هستند.

کرمی افزود: این در حالی  است که در سال ۹۷ وزیر وقت صمت اعلام کرد که دیگر اجازه تاسیس واحدهای جدید نانوایی نمی دهیم چون آرد یارانه ای به واحدها می دهیم و بودجه زیادی بر دولت تحمیل می کند.

وی خاطر نشان کرد: به این ترتیب در سال ۹۸ دولت سامانه ای ایجاد کرد و همه نانوایی های دارای مجوز، در آن ثبت نام کردند و برای هرکدام یک سهمیه در نظر گرفته شد. لذا واحدهای ثبت شده در این سامانه به هیچوجه با کمبود آرد مواجه نیستند.

این فعال صنف نان های فانتزی کشور در پایان یاد آور شد: اگرچه واحدهای نانوایی سنتی با مشکل حمل و نقل مواجه بودند و شرکت حمل و نقل مسئول تحویل آرد، درخواست مبالغ بالاتری کرده بود اما حدودا ۲ هفته پیش اتحادیه های نانوایی و شرکت نامبرده روی مبلغ جدید به توافق رسیدند و الان واحدها براحتی تغذیه می شوند.

کد خبر: ۵۲٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha