۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
تاثیر انتخاب بایدن روی ارزش «بیت کوین» چقدر است؟
پایان انتخابات و سوالات کلیدی در مورد بازار؛

تاثیر انتخاب بایدن روی ارزش «بیت کوین» چقدر است؟

در سالهای اخیر سرمایه گذاری در بازار ارزهای مجازی به خصوص بیت کوین ها با سرعت زیادی رشد کرده است. حال سوال این است که تاثیر انتخاب جو بایدن روی ارزش بیت کوین در بازار چقدر است و آیا می توان به سودآوری در این بازار امید داشت؟

بازار؛ گروه بین الملل: با انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهوری امریکا، تحلیل گران به بررسی این مساله پرداختند که حضور این سیاستمدار کهنه کار در کاخ سفید چه تاثیری روی بازارهای سنتی و بازار پول های مجازی دارد.

در مورد نقش این انتخابات روی روند تغییر ارزش در بازار سهام در دنیا گزارشهای زیادی منتشر شده است ولی اطلاعات کمی در مورد تاثیر این تحولات روی بازار بیت کوین وجود دارد.نشریه مارکت واچ در گزارش اخیر خود نوشت: «قیمت بیت کوین ها به بازارهای دیگری از جمله بازار دلار، بازار سهام و ارایه بسته های حمایتی مالی بستگی دارد.»

اول: ارایه بسته حمایتی مالی می تواند باعث رشد بیت کوین شود
قبل از انتخابات، دونالد ترامپ در مورد بسته جدید حمایت مالی صحبت کرده بود ولی تاکید کرد بررسی و تصویب این بسته مالی به بعد از برگزاری انتخابات موکول خواهد شد. از طرف دیگر اختلاف نظرهای زیادی که بین دموکراتها و جمهوری خواهان برای تصویب این بسته مالی وجود داشت باعث به تاخیر افتادن اجرای این طرح شد. با انتخاب بایدن در امریکا، امید برای  ارایه بسته مالی قبل از پایان سال جاری افزایش یافته است. دموکراتها در کنگره امریکا در ماه اکتبر  بسته ای با ارزش ۲.۲ هزار میلیارد دلار برای حمایت از اقتصادی را تصویب کردند ولی برای تزریق آن به اقتصاد باید سنا هم به این طرح رای مثبت می داد که این اتفاق نیافتاد.

 بعد از انتخاب باید شانس تزریق به اقتصاد بالاتر خواهد رفت و ارایه این کمک های مالی به اقتصاد می تواند روی ارزش بیت کوین ها تاثیر مثبت بر جای بگذارد. ارایه بسته حمایتی مالی و تزریق ان به اقتصاد باعث آرامش نسبی در فضای مالی امریکا می شود و رشد اقتصادی را برای کشور به ارمغان می آورد. در این وضعیت تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازارهای پرریسک تر مانند بیت کوین بیشتر خواهد شد. نکته مهم این است که به دلیل رشد مداوم ارزش بیت کوین ها در بازار جهانی، اخیرا از این ارز مجازی به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها در برابر فشارهای تورمی استفاده شده است.

دوم: ارزش پایین دلار باعث تقویت سرمایه گذاری در بازار بیت کوین می شود
مساله دیگر این است که اگر بسته حمایتی مالی که دولت بایدن تصویب خواهد کرد، بسته مالی بزرگی باشد و ثبات نسبی را به اقتصاد بازگرداند، ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر رشد می کند. البته این تغییر موقتی خواهد بود و تجربه نشان داده است در اروپا هم بعد از تزریق به اقتصاد به یکباره ارزش پول رشد کرده است و بعد از دوره ای کوتاه دوباره بازار به وضع قبل بازگشته است.

با افزایش تزریق و بعد از گذشت دوره شوک اقتصادی، ارزش دلار کاهش و ارزش بیت کوین رشد می کند زیرا دیگر دلار در دنیا برای حفظ ارزش دارایی ها کارایی نخواهد داشت و در مقابل بیت کوین با این هدف استفاده می شود. انتظار می رود روند افزایش ارزش بیت کوین حداقل تا انتهای سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد و فعالان این بازار بتوانند سود زیادی از سرمایه گذاری در بازار بیت کوین کسب کنند.

سوم: عملکرد بازار سهام هم اثرگذار است
با روی کار آمدن بایدن در امریکا، بازار سهام امریکا رشد خواهد کرد. با وجود اینکه بسیاری از تحلیل گران معتقدند سیاست افزایش نرخ مالیات بایدن و سیاستهای محیط زیستی او زمینه ساز افت ارزش سهام در میان مدت می شود ولی در کوتاه مدت ما شاهد رشد سریع بازار خواهیم بود.بدون شک در صورتیکه ارزش سهام در امریکا کاهش پیدا کند، بازار بیت کوین از رونق بالاتری برخوردار خواهد شد زیرا بازاری جایگزین برای سرمایه گذاری است ولی  نمی توان به ارتباط این دو عامل زیاد اعتماد کرد زیرا در دوره هایی ما شاهد رشد همزمان دو بازار یا افت همزمان هر دو بازار بوده ایم.

در نهایت باید در نظر داشت که سیاستهای دولت در حوزه مالی و انتصاب افراد در حوزه های تاثیر گذار روی بازار بیت کوین هم می تواند جهت گیری این بازار را تغییر دهد. جیک چروینسکی، رییس مرکز مشاوره مالی کامپاند با اشاره به این مطلب که بایدن تا کنون دیدگاه خاصی در مورد بازار بیت کوین ها اعلام نکرده است، نوشت: «جو بایدن تا کنون در مورد بازار ارزهای مجازی اظهار نظری نکرده است  و به نظر می رسد این بازار برای دولت او اهمیت زیادی ندارد. سیاستهای دولت امریکا در حوزه ارزهای مجازی طی چهار سال پیش رو به این مساله بستگی دارد که چه افرادی برای  پست های کلیدی در حوزه اقتصادی و امور مالی منصوب شوند. این اطلاعات را می توان در دوره گذار دولتی به دست آورد و سیاستهای دولت در حوزه ارزهای مجازی را ارزیابی کرد. در آن زمان به درستی می توان قیمت ارزهای مجازی در ماه ها و هفته های آتی را پیش بینی کرد. ولی آنچه مسلم است سیاستهای اقتصادی دولت جدید امریکا در جهت افزایش تزریق به اقتصاد و حمایت از بخش های آسیب دیده در دوره کرونا است که می تواند بستر ساز افزایش ارزش بیت کوین شود مگر اینکه افرادی که در پستهای کلیدی منصوب می شوند مانعی در این مسیر ایجاد کنند.»

کد خبر: ۵۲٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha