۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
رونق از بازار صنایع دستی رخت بر بست؛ تشدید بیکاری هنرمندان چهارمحال و بختیاری
گزارش بازار؛

رونق از بازار صنایع دستی رخت بر بست؛ تشدید بیکاری هنرمندان چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- محصولات صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری به علت شرایط اقتصادی امروز کشور مشتری چندانی ندارد و بیکاری روز به روز هنرمندان این بخش را تهدید می کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: چهارمحال و بختیاری از دیرباز یکی از مهمترین استان های تولید کننده صنایع دستی به شمار می رود. اسکان عشایر در نیمه اول سال و وابستگی بخشی از درآمد آنها به صنایع دستی موجب شده است که تولید در این حوزه رواج یابد.

این استان در تولید صنایع دستی از جمله فرش و گلیم دستباف، متقال، خرسک، سیاه‌چادر، چوقا، موج، وریس، قفل، گیوه، محصولات نمدی و... فعال است.

فرش بختیاری و گلیم یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی این استان به شمار می‌رود که شهرت جهانی دارد و درآمد بسیاری از خانوارهای چهارمحالی وابسته به تولید این محصولات است.

شرایط اقتصاد فعلی کشور بر کسی پوشیده نیست، افزایش نرخ ارز و مواد اولیه برای تولید صنایع دستی موجب افزایش قیمت این محصولات هنری شده است و این در حالی است که خرید صنایع دستی در اولویت مردم نیست و مردم تنها کالاها و لوازم ضروری را خرید می کنند.

هم اکنون هنرمندان صنایع دستی در استان چهارمحال و بختیاری با مشکلات مهمی در شرایط اقتصادی امروز از جمله نداشتن مشتری روبرو شده اند که این امر سبب شده بسیاری از تولیدکنندگان دست از تولید بکشند و بیکار شوند چرا که تولید و نداشتن بازار فروش موجب زیان بیشتر هنرمندان شده است.

مردم سعی می کنند برای موارد ضروری خرید کنند و هنرمندان صنایع دستی در حال حاضر مشتری برای فروش کالای تولیدی خود ندارند

هنرمند سرمه‌دوزی و فعال در بازارچه صنایع‌دستی شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: صنایع دستی در کشور جزو سبد خانوار نیست و اولویت آخر است.

وجیهه اسداللهی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی مردم سعی می کنند برای موارد ضروری خرید کنند و هنرمندان صنایع دستی در حال حاضر مشتری برای فروش کالای تولیدی خود ندارند.

اسداللهی گفت: صنایع دستی باید منبع درآمد خوبی برای خانواده ها شود و تزیینی نبوده و کاربردی باشد به نحوی که می توان به جای پارچه های رومیزی چینی از ترمه که دارای اصالت ایرانی است، استفاده کرد اما اوضاع بازار خوب نیست و فروش خوبی نداریم زیرا بیشتر دغدغه مردم با وجود تورم خرید کالاهای دیگر از جمله کالاهای اساسی است.

 وی ادامه داد: صنایع دستی با کیفیت موجب نشاط انسان است و بسیاری از این صنایع دستی قابل فروش است.

اسداللهی بیان کرد: در استان بیشتر تولیدکننده صنایع دستی داریم و مصرف کننده ها کمتر هستند و این امر به دلیل شرایط اقتصادی استان است.

وی بیان کرد: صنایع دستی می‌تواند درآمد زا باشد که اگر در زمینه صادرات کار شود بسیار عالی است و مهم تغییر نگاه است که می‌توان از صنایع دستی به عنوان هدیه نیز استفاده کرد.

بسیاری از فعالان صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری دست از تولید کشیده اند
یکی دیگر از فعالان صنایع دستی در استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: افزایش قیمت ارز بر روی مواد اولیه تولید محصولات دستی اثر گذاشته است و همین امر سبب شده است که هزینه های تولید یک کالای دستی افزایش یابد.

شبانیان بیان کرد: افزایش قیمت تولید محصول دستی به همراه دستمزد هنرمند تولیدکننده موجب شده است که کمتر کسی توانایی خرید محصولات دستی را داشته باشد و هم اکنون بسیاری از کالاهای تولیدی هنرمندان صنایع دستی مشتری ندارد و هنرمندی که نتواند محصول دستی خود را بفروشد در اصل بیکار شده است.

این فعال در عرصه تولید محصولات نمدی ادامه داد: در حال حاضر مشتری محصولات نمدی نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است و رونق در این بخش وجود ندارد.

وی بیان کرد: شیوع کرونا و تعطیلی بازارچه های صنایع دستی در زمان های مختلف امسال نیز موجب شد که فروش در بخش صنایع دستی کاهش یابد.

این هنرمند صنایع دستی عنوان کرد: افزایش حمایت ها از هنرمندان صنایع دستی در این استان ضروری است و باید تلاش شود که بازار فروش صنایع دستی رونق بگیرد.

بازار صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری رونق ندارد
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: صنایع دستی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور به شکلی که باید، رونق ندارد.

مهرداد رئیسی افزود: دولت سعی کرده موارد حمایتی را مد نظر قرار می‌دهد اما استقبال مردم از خرید صنایع دستی نسبت به گذشته با توجه مشکلات ایجاد شده کمتر شده است.

رئیسی گفت: بخش تولید، فروش و بازرگانی کالاهای صنایع دستی مشکلاتی دارد و تا حد امکان سعی می شود حرکت ها و اقداماتی برای حل مشکلات این بخش انجام شود.

کالاهای صنایع دستی در حال حاضر در استان چهارمحال و بختیاری انباشته شده و باید زمینه برای فروش این محصولات ایجاد شود

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری با اینکه در شش ماهه ابتدای امسال در حوزه تولید صنایع دستی حدود یک میلیارد ریال خسارت داشتیم، گفت: کالاهای صنایع دستی در حال حاضر در استان چهارمحال و بختیاری انباشته شده و باید زمینه برای فروش این محصولات ایجاد شود.

وی بیان کرد: خسارت ها در حوزه بازرگانی صنایع نیز حدود ۱۴ میلیارد ریال بوده است.

رئیسی  پرداخت تسهیلات کرونایی، بخشودگی اجاره محل‌ها، بیمه و مالیات‌ها  و قطع نشدن بیمه هنرمندان را از حمایت‌های دولت عنوان کرد و گفت: مقرر شد بسته‌های حمایتی توسط وزارتخانه مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: طبق توافق‌نامه با آستان قدس رضوی قرار است در زمینه فروش صنایع دستی اقداماتی انجام شود و همچنین با هماهنگی بانک رفاه کشور نمایشگاهی از تولیدات استانی قرار است برگزار شود که منتظر اعلام این تاریخ هستیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: همچنین با بنیاد برکت و بانک قرض الحسنه مهر ایران تفاهم‌نامه‌ای در راستای حمایت از هنرمندان صورت گرفته است.

رونق صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین دغدغه های اصلی فعالان این بخش  است چرا که وضعیت اگر به همین گونه پیش برود بسیاری از  هنرمندان صنایع دستی بیکار می شوند و مشکلات بسیاری زیادی برای خانواده های هنرمندان این استان ایجاد می شود.

افزایش حمایت ها و  فراهم آوردن بازار فروش، خرید تضمینی و بهره گیری از فضای مجازی برای فروش محصولات دستی در این استان باید در اولویت مسئولان قرار گیرد.

کد خبر: ۵۲٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha