۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۷
سیاستهای بایدن در خصوص ایران، چین و اروپا؛ حمایت از ناتو و برجام
بازار گزارش می‌دهد؛

سیاستهای بایدن در خصوص ایران، چین و اروپا؛ حمایت از ناتو و برجام

با انتخاب چهل و ششمین رییس جمهوری امریکا، رسانه های دنیا به دنبال اطلاع رسانی در مورد سیاستهای بایدن در حوزه های مختلف هستند. در این گزارش سیاستهای بایدن در حوزه روابط خارجی به خصوص با ایران و چین و کشورهای هم پیمان در قاره اروپا را مورد بررسی قرار می دهیم.

بازار؛ گروه بین الملل: حال که رییس جمهوری امریکا مشخص شد و مقامات ارشد دنیا رسما به جو بایدن و کاملا هریس تبریک گفتند، بحث بر سر سیاستهای او در حوزه های مختلف بالا گرفته است. یکی از حوزه های بسیار مهمی که او  قصد ورود به آن را دارد، روابط اروپا و امریکا است که طی دوره ریاست جمهوری ترامپ به پایین ترین سطح خود رسیده بود.البته او سیاستهای مهمی در مورد روابط امریکا با ایران و چین هم دارد که در این گزارش به آنها می پردازیم.

 فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «انتظار می رود جو بایدن اعتماد از دست رفته بین کشورهای هم پیمان امریکا با این کشور را دوباره احیا کند. او به دلیل ریشه ایرلندی خانوادگی اش، به خود می بالد و از این طریق می تواند قرابت امریکا با اروپا را  بیشتر کند. او یکی از حامیان اصلی پیمان نظامی ناتو است و از این پیمان که حامی اصلی اروپا در مواجهه با حملات خارجی و تهدیدهای کشورهای دیگر به مرزهای این منطقه است، حفاظت خواهد کرد. اروپا هم از حضور امریکا در پیمان ناتو حمایت می کند زیرا قدرت امریکا را برای  افزایش قدرت ناتو و حفاظت از منطقه اروپا ضروری می داند.»

جو بایدن یکی از مخالفان سرسخت برگزیت است و بر این باور است خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک اشتباه تاریخی و استراتژیک است. البته بعد از خروح رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا اعلام کرد: «برگزیت را به عنوان یک واقعیت موجود در دنیای امروز می پذیرد و برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با بریتانیا برنامه ریزی هایی انجام داده است. البته در صورتی روابط تجاری امریکا با بریتانیا را توسعه خواهد داد که بریتانیا بدون توافق تجاری اروپا-بریتانیا از این اتحادیه خارج نشود و به توافق های تجاری و مرزی با ایرلند متعهد باشد.»

سیاستهای بایدن در مورد ایران
مشاور ارشد بایدن اعلام کرده است بایدن تصمیم ندارد سفارت امریکا را از بیت المقدس خارج کند. این سیاستی بود که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ اجرا کرد و باعث اختلافات و درگیری های زیادی در امریکا شد.

 طبق گفته مشاور ارشد جو بایدن اصلی ترین و مهمترین سیاست او در خاورمیانه مساله ایران است زیرا بر این باور است خارج شدن ترامپ از توافق هسته ای باعث شد تا ایران به تولیدات هسته ای خود ادامه دهد و شرایط خطرناکی ایجاد شود. به همین دلیل است که قصد بازگشت به برجام و ادامه مذاکره با ایران بر سر مسایل مورد اختلاف طرفین را دارد.

فایننشال تایمز بر این باور است که دولت بایدن این سیاست را به سرعت اجرا می کند و در نظر دارد قبل از انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران و تغییر احتمالی دولت بخشی از مشکلات را حل کند. این رسانه اروپایی در ادامه نوشت: «او رییس جمهوری است که در دوره اوباما شاهد مذاکرات ایران و غرب در مورد مساله هسته ای ایران بود. او می داند دلیل اختلاف نظرها چه بود و چه راه هایی برای مواجهه با این شرایط در نظر گرفته شد و به همین دلیل است که می تواند این مشکل را با سرعت بیشتری حل کند. البته حل این مشکل که بخش زیادی از بحران های اقتصادی ایران را نیز از بین خواهد برد در صورتی میسر خواهد بود که ایران هم در مسیر مذاکره با سرعت همراه شود و فرصت این مذاکره از دست نرود.»

سیاست بایدن در مورد چین
مشاور ارشد جو بایدن به فایننشال تایمز گفته است که چین یکی از اولویتهای رییس جمهوری در حوزه سیاست خارجی است. انتظار نمی رود او از سیاست جنگ سرد اجرا شده در دوره ریاست جمهوری ترامپ بین دو قطب بزرگ اقتصادی دنیا حمایت کند زیرا این سیاست باعث شد تا قدرت رهبری امریکا در عرصه بین المللی تضعیف شود ولی آزاد شدن کامل  فضای تجاری و اقتصادی بین دو کشور در آینده نزدیک غیر محتمل است زیرا این سیاست باعث خروج سرمایه ها از کشور می شود.

کمپین بایدن اعلام کرده است دولت جدید در نظر دارد روابط مستحکمی با هم پیمانان اروپایی برقرار کند و با نظارت کامل بر روند سرمایه گذاریهای انجام شده توسط چین و روند انتقال تکنولوژی بین کشورهای دنیا به موضع مشترکی با اروپا در مقابل چین برسد. بایدن بر این باور است دنیا باید یکپارچه باشد تا بتواند با چالشها مبارزه کند و اگر سیاستهای دولت امریکا با سیاستهای دولتهای اروپایی هم پیمانش تفاوت چشمگیری داشته باشد، اقتدار سیاسی و اقتصادی  غرب در جهان از بین می رود. البته برخی از دموکراتها با این سیاست بایدن در مورد چین مخالف هستند و بر این باورند رییس جمهور منتخب تهدید اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک چین را کمتر از واقع ارزیابی می کند به همین دلیل تمایلی برای برخورد سخت با این کشور ندارد.

 فایننشال تایمز بر این باور است: «چین که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تحت فشار زیادی بود، با روی کار آمدن جو بایدن در امریکا می تواند نفس راحتی بکشد. از طرف دیگر اروپایی ها می توانند به سالهای آرام تری در فضای سیاسی و اقتصادی بین المللی  چشم بدوزند و برای حل مسایل جهانی روی ابر قدرت دنیا یعنی امریکا حساب کنند.»

این رسانه در انتها نوشت: «انتظار می رود دنیایی که در آن ترامپ رییس جمهوری امریکا نیست، دنیای آرام تری باشد و مذاکره و مصالحه زمینه را برای حل مسایل جهانی فراهم کند. در این دنیا فشارهای مضاعف بر کشورهای مختلف در دستور کار نیست.»

کد خبر: ۵۲٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha