۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
انتخاب بایدن چه تغییراتی در سیاستهای اقتصادی امریکا ایجاد می‌کند؟
سیاستهای جدید در حوزه کرونا، مالیات و تجارت؛

انتخاب بایدن چه تغییراتی در سیاستهای اقتصادی امریکا ایجاد می‌کند؟

بالاخره رییس جمهوری امریکا معرفی شد و صحبت در مورد سیاستهای او مطرح شد. او در نظر دارد تغییرات زیادی در سیاستهای امریکا ایجاد کند که در این مقاله به سیاستهای رییس جمهوری منتخب در حوزه کرونا، مالیات و تجارت می پردازیم.

بازار؛ گروه بین الملل: بالاخره جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس جمهوری امریکا انتخاب شد و باید دوره گذار را شروع کند. این دوره با  ایجاد کارگروه هایی که طی دو ماه آینده در جریان مسایل مهم دولتی قرار می گیرند شروع می شود و در روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ رسما بایدن و همسرش به عنوان رییس جمهور راهی کاخ سفید خواهند شد و قدرت را به دست می گیرند. اما سوال این است که معنای ریاست جمهوری بایدن برای بازارها و اقتصاد چیست؟

مارکت واچ در گزارش خود نوشت: «انتظار می رود با روی کار آمدن بایدن در امریکا تغییراتی کلیدی در سیاستهای کشور ایجاد شود که تمامی این تغییرات می تواند روی عملکرد سرمایه گذاران در بازارها تاثیر گذار باشد. از جمله این تغییرات را می توان در تغییر سیاستهای حوزه کرونا، سیاستهای مالیاتی و در نهایت سیاستهای تجاری دانست.»

اول: سیاستهای مربوط به حوزه کرونا
نظر سنجی ها نشان داده است همه گیری کرونا اولین مساله مهم برای رای دهندگان امریکایی بوده است و اعتماد بیشتر آنها به بایدن برای کنترل این بحران باعث شد تا شمار آرای این کاندیدا بیشتر شود. بایدن در طول رقابتهای انتخاباتی خود اعلام کرده بود بودجه لازم برای انجام تست های کرونا،ردیابی بیماران برای پیدا کردن اولین نفری که باعث شروع بیماری در هر گروه شده است و زمینه سازی برای قرنطینه بیماران و جدا کردن آنها از افراد سالم و ممانعت از شیوع بیماری را افزایش خواهد داد.

او در نظر دارد بودجه بیشتری برای مدارس و خدمات مهد کودک تخصیص دهد تا فضا را برای حضور کودکان ایمن کند و زمینه را برای بازکردن اقتصاد به صورت ایمن  فراهم کند. از طرف دیگر ارایه کمک هزینه مالی به والدین برای تامین هزینه های مهد کودک هم در برنامه های دولت بایدن است. بودجه در نظر گرفته شده برای این بخش برابر با ۲۲۵ میلیارد دلار  اعلام شد.

 بایدن تاکید کرد از دولتهای محلی و فرمانداران می خواهد تا استفاده از ماسک را اجباری اعلام کنند تا بتوانند زمینه را برای کاهش سرعت انتقال بیماری و کنترل این ویروس فراهم کنند. اما اگر جمهوری خواهان اکثریت را در سنا به خود اختصاص دهند، تصویب این بودجه ها به سادگی امکان پذیر نخواهد بود ولی اگر دموکراتها بتوانند اکثر کرسی های سنا را به دست بیاورند و به اصطلاح موج آبی در امریکا ایجاد شود، بدون شک اجرای این طرح ها به سرعت و به سادگی میسر خواهد بود.

دوم: مالیات
یکی از سیاستهایی که جو بایدن در نظر دارد اجرا کند، افزایش نرخ مالیات بر درآمد شرکتها است. افزایش نرخ مالیات بر درآمد شرکتها یا مالیات بر درآمد ثروتمندان در امریکا می تواند تاثیر منفی روی بازار سهام داشته باشد و زمینه را برای افت ارزش سهام در امریکا فراهم کند. گلدمن ساکس پیش بینی کرده است افزایش نرخ مالیات بر درآمد شرکتها و افزایش مالیات های تامین اجتماعی برای افرادی که سود زیادی از معاملات در بازار سهام کسب می کنند باعث می شود میزان عایدی شاخص سهام اس اند پی ۵۰۰  از ۱۸۸ دلار به ازای هر سهم به ۱۷۱ دلار تقلیل پیدا کند که نشان از افت ۹ درصدی ارزش شاخص دارد. البته این پیش بینی برای وضعیتی است که نسبت قیمت به عایدی سهم در طول زمان تغییری نکند.

 از طرف دیگر باید در نظر داشت بدون حضور یک سنای دموکرات، شانس اجرای طرح افزایش مالیات بر درآمد شرکتها در آینده نزدیک بسیار کم است و همین مساله باعث شد تا بعد از انتخاب بایدن  به عنوان رییس جمهور و حتی در دوره ای که این خبر تایید نشده بود ولی شمارش آرا از شانس بالاتر بایدن خبر می داد، بازهم ارزش سهام در امریکا رشد کند.

سوم: تجارت
شاید یکی از تاثیرگذارترین حوزه هایی که بایدن می تواند در آن نقش ایفا کند، حوزه تجارت باشد. او قدرت زیادی در وضع و اجرای سیاستهای تجاری دارد وهمان طور که ترامپ در چهار سال گذشته با استفاده از همین قدرت  اقدام به افزایش تعرفه ها و ایجاد جنگ تجاری کرده بود، بایدن می تواند به راحتی سیاست مخالف ترامپ را در پیش بگیرد و با شعار تجارت آزاد زمینه را برای رشد تجارت با چین فراهم کند.

 در ماه فوریه سال جاری، دولت چین توافقی با دونالد ترامپ امضا کرد و متعهد شد تا خرید کالا و خدمات خاصی را از امریکا افزایش دهد که ارزش این خریدهای مازاد در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلاربیشتر از میزان خریدهای چین از امریکا در سال ۲۰۱۷ می رسید. چین به این تعهد عمل نکرد و تنها معادل ۵۴ درصد از میزان افزایش متعهد شده در این توافق، میزان خرید خود از امریکا را افزایش داد.

 بایدن همواره در مورد ضرورت توسعه تجارت با چین صحبت کرده است و سیاست وضع تعرفه امریکا را نادرست می دانسته است ولی سخنان اخیر او باعث شده است تا گمانه زنی های زیادی در مورد احتمال تداوم سیاستهای ترامپ در زمینه با تجارت امریکا و چین وجود داشته باشد. اما با توجه به بزرگی اقتصاد چین و سهم بالای این کشور در تجارت دنیا، تداوم این وضعیت می تواند آسیب زیادی به اقتصاد دنیا وارد کند. اقتصادی که به دلیل همه گیری کرونا و تعطیلی های اقتصادی گسترده هم اکنون هم زخم های زیادی خورده است.

کد خبر: ۵۲٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha