۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
سیستم های هوشمند ترافیکی برای کاهش آلاینده های شهری
معرفی پلتفرم های هوشمند برای کاهش کربن

سیستم های هوشمند ترافیکی برای کاهش آلاینده های شهری

امروزه بسیاری از کلان شهرها در آلاینده های شهری محصور شده اند و هر روزه جان شهروندان زیادی را به مخاطره می اندازند. به یقین، این پدیده بدون توقف و مصائب ناشی از آن هر روزه بیشتر و بیشتر دامن گیر انسان خواهند بود و به نظر می رسد گزینه ای بجز فناوری های هوشمند وجود نداشته باشد.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات: رویایی شهر هوشمند انسان را مسخ خویش ساخته است  به گونه ای که  با سرعتی لجام گسیخته به سمت آن در حال تکاپو هستیم؛ اما غافل از اینکه دست یابی به رویای شهر هوشمند  چه تاوان سنگینی  برای بشر به جای گذاشته است. اگرچه تکنولوژی به عنوان یک ابزار حیاتی و موثر به زندگی انسان ورود پیدا کرد، اما از سوی دیگر ما را از یک حیات سالم  محروم ساخت. دی اکسید کربن یکی از مخرب ترین و در عین حال تمام نشدنی ترین، تاثیر تکنولوژی های مدرن و ماشینی شدن است.

شیوع پاندمی ویروس کرونا در دهه گذشت خود مزید برعلت شد و شرایط سلامتی و بهداشتی نامساعدی ایجاد کرد؛ اما در لوای این چالش های زیست محیطی و سلامتی  یک نکته کلیدی وجود دارد و آن هم  متکی وموکول بودن انسان ها به یکدیگر است؛ و ویروس کرونا این موضوع را به خوبی به رخ ما کشید و خاطرنشان شد که تمامی انسان ها در یک سیطره زنجیره وار  بر زندگی همدیگر تاثیر گذار هستند و گریزی از آن نیست.

بیاید با یک مثال به اهمیت این موضوع بیشتر نزدیک شویم، ۷۰ درصد شهر های دنیا با بحران تغییرات  آب هوایی دست و پنجه نرم می کنند اما این بدان معنا نیست که مابقی نقاط  از این موضوع مصون هستند، در حقیقت  براساس پیش بینی های دانشمندان در آینده نزدیک این  بحران دامن گیر آنها نیز خواهد شد. بیش از ۹۰٪ از کل مناطق شهری ساحلی هستند و بیشتر شهرهای کره زمین در معرض خطر طغیان ناشی از افزایش سطح دریا و طوفان های قدرتمند قرار دارند.

شیوع پاندمی ویروس کرونا در دهه گذشت خود مزید برعلت شد و شرایط سلامتی و بهداشتی نامساعدی ایجاد کرد؛ اما در لوای این چالش های زیست محیطی و سلامتی  یک نکته کلیدی وجود دارد و آن هم  متکی وموکول بودن انسان ها به یکدیگر است

بر هیچ کس پوشیده نیست که چالش  افزایش گرمایش زمین نتیجه مستقیم پدیده ماشینی شدن است. در واقع  فناوری ها و ماشین های  استفاده شده در شهرها مسئولیت تولید ۷۵ درصد از گاز دی اکسید کربن را به دوش می کشند  جالب است بدانید، بخش حمل ونقل و ساختمان سازی داری بیشتر سهم هستند. با این اوصاف، کاهش و مدیریت دی اکسید کربن به یکی از دغدغه های تمامی ملت ها تبدیل شده است و می بایست اقدامات پیشگیرانه ای به وقوع بپیوندند. یکی از ارکان  های مهم این کار زار شرکت های  واستارتاپ های  فناوری می باشند که  تمامی دانش بشری را به خدمت گرفته  و تمهیدات موثری را به مرحله اجرا در آورده اند. در ادامه این گزارش به بررسی چندین تکنولوژی موثر برای کاهش دی اکسید کربن  در کلان شهرها خواهیم پرداخت.

آیا فناوری های امروزی یک راه حل موثر قلمداد می شوند؟

امروزه بسیاری از استارت آپ ها، کاهش آلاینده های زیست محیطی از جمله دی اکسید کربن را در دستور کار خود قرار داده اند؛ افزایش تعداد ماشین های هیبریدی و الکتریکی، جایگزینی سوخت های فسیلی  و بهره وری بیشتر از انرژی اتمی و خورشیدی از جمله مواردی می باشند  که نیازمند  اتخاذ تصمیمات کلیدی هستند.

Bynd

Bynd یک نرم افزار car-pooling است  و بیشتر افرادی را که هرروزه در حال رفت آمد هستند را هدف قرار می دهد. بر اساس آمار بدست امده از کمپین Better Transport ۹۱ درصد از ماشین های در حال تردد در محیط شهری تک سرنشین بوده و این خود مهم ترین منبع تولید دی اکسید کربن در کلان شهر هاست.

 این فناوری یک راه حل هوشمند برای حذف ترافیک شهری و در پی آن کاهش آلاینده های ناشی از آن است، این پلتفرم تمامی کارمندان یک مجموعه راکه دارای مسیر های مشابه  هستند به هم  متصل می کند  تا از آن طریق بتوانند خودرو های سواری همدیگر را به اشتراک بگذارند. این نوع برنامه بسیار امن  وقابل اعتماد بوده وبرای راه اندازی بر روی گوش های همراه کارکنان از اعتبارات و پلفترم های داخلی خود شرکت مربوطه استفاده می کند. کارکنان با اشتراک گذاری منابع  واطلاعات حمل ونقلی خود نتها در کاهش هزینه ها مشارکت خواهند داشت بلکه سهم بسزایی در کاهش دی اکسید کربن شهری ایفاء خواهند کرد.

به عنوان مثال، برای شرکتی با ۷۰۰ کارمند، تخمین می زنیم که کارآمدترین کار Bynd می تواند تا ۲۰٪ از هزینه های حمل و نقل و پارکینگ کارمندان را کاهش دهد، بیش از ۲۳۰ ساعت شبکه در روز ایجاد کند و انتشار ۳۲۲ تن کربن  در سال را  کاهش دهد.

Byndیک نرم افزار car-pooling است  و بیشتر افرادی را که هرروزه در حال رفت آمد هستند را هدف قرار می دهد. بر اساس آمار بدست امده از کمپین Better Transport ۹۱ درصد از ماشین های در حال تردد در محیط شهری تک سرنشین بوده و این خود مهم ترین منبع تولید دی اکسید کربن در کلان شهر هاست

TEBS

Traffic Energy Bar system یکی از بحث بر انگیز ترین فناوری های حوزه ترافیکی و کاهش آلاینده هاست، این تکنولوژی از انرژی توربین های بادی به عنوان منبع تغذیه استفاده می کند. و به طور اختصاصی با تمامی ماژول های ترافیکی سازگار است  وعمده ترین هدف آن  تولید انرژی از طریق خود ماشین هاست.در واقع ،تمامی مکانسیم های ترافیکی نصب شده در خیابان ها نیازمند انرژی مورد نیاز به عنوان منبع تغذیه هستند. واگر به شکل بنیادی در نظر بگیریم منبع انرژی این سیستم ها انرژی حاصله از سوخت های فسیلی، هسته ای و شاید در نوع پیشرفته تر انرژی خورشیدی و یا بادی است.

بر اساس پیش بینی های طراحان این فناور تی بی اس هر ۱۵ قطعه بار  نصب شده قادرند چیزی حدود ۱ میلی وات انرژی تولید کنند که برای ۵۰۰۰ هزار چراغ خیابانی ۲۰۰ واتی کافی می باشد، واین مقدار برابر است با ۸۸۴ دلار صرفه جویی در هزینه های مصرفی

 اما سیستم تیبس بسیار مستقل عمل می کنند و می تواند به تنهایی بخش زیادی از انرژی  مصرفی شهری را تامین نمایید. در این نوع تکنولوژی از نوعی بار و یا تخته دریافت نیرو استفاده می گردد، این بار ها را همانند دست اندازه ای نه چندان مرتفع بر روی خیابان ها و یا جاده های بین شهری نصب می کنند ، ماشین هایی که از روی این بارها عبور می کنند با وارد کردن نیرو به عنوان یک منبع انرژی عمل کرده و در مراحل بعدی نیروی دریافتی به ژنراتورهای زیر زمینی انتقال داده می شوند و از طریق آن منابع الکتریسیته وسیعی تولید خواهد شد.

بر اساس پیش بینی های طراحان این فناوری هر ۱۵ قطعه بار  نصب شده قادرند چیزی حدود ۱ میلی وات انرژی تولید کنند که برای ۵۰۰۰ هزار چراغ خیابانی ۲۰۰ واتی کافی می باشد، واین مقدار برابر است با ۸۸۴ دلار صرفه جویی در هزینه های مصرفی.

Everimpact

یکی از استارت آپ های پیشرو در کاهش گازهای گلخانه ای Everimpact  نام دارد. مهم ترین وجدیدترین فناوری این کمپانی یک داشبورد کاهش دی اکسید کربن است که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است.این سیستم کنترلی امکان اندازه گیری دی اکسید کربن و در پی آن فرصت های عملیاتی کاهش دی اکسید کربن را شناسایی می کند؛ در این پلتفرم هوشمند از ترکیب فناوری های زیادی از جمله سنسورهای نصب شده برروی  زمین، ماهواره  ها، اینترنت اشیاء IoT و هوش مصنوعی بهره گرفته شده است.

استفاده از این تکنولوژی شامل  ترکیب داده های ماهواره ها، سنسورهای زمینی یعنی ترکیب سنجش از دور و زمین، میزان انتشار گازهای گلخانه ای به طور مداوم برای پروژه های شهری کنترل  می شوند. در نتیجه، هر شهری نقشه و داشبورد انتشار CO۲ خود را برای پیگیری تأثیر اقدامات آب و هوایی دریافت می کنند. در مرحله بعدی براساس میزان نقش خود اقدامات پیشگیری کننده را شروع می نماید.

کد خبر: ۵۲٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha