۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
یک‌سوم فست فودها تعطیل شدند؛ کاهش ۷۰ درصدی فروش فرآورده‌های گوشتی
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

یک‌سوم فست فودها تعطیل شدند؛ کاهش ۷۰ درصدی فروش فرآورده‌های گوشتی

مشهد- سایه کرونا که از زمستان سال گذشته بر روی فعالیت اصناف پهن شد شاید کمتر فروشنده‌ای تصور می‌کرد که افزایش قیمت مواد اولیه با این بیمار همدستی کند و موجب ریزش قابل‌توجه مشتریان فست فودها و فروشندگان فراورده‌های گوشتی در مشهد مقدس شود.

بازار؛ گروه استان ها: گر چه کرونا فعالیت اغذیه‌فروشان و هم‌چنین فست فودها را برای مدتی به تعطیلی کشاند اما بعد از بارگشایی نیز به دلیل واهمه از انتقال کرونا و این روزها نیز افزایش قیمت‌ها موجب ریزش قابل‌توجه مشتریان و البته تعطیلی واحد های صنفی در این رسته شده است.

البته دغدغه کرونا تنها عامل کاهش مردم از فراورده‌های گوشتی نیست بلکه گرانی لجام‌گسیخته به‌گونه‌ای است که دیگر کمتر شخصی توان خرید کالباس و سوسیس کیلویی ۸۰ تا ۱۸۰ هزار تومان را دارد.

بر اساس گزارش دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صمت در دوره شیوع کرونا، اصناف مرتبط با مواد غذایی بیشترین ریزش مشتری را داشته‌اند و بر اساس همین گزارش فعالیت تالارهای پذیرایی، فست‌فودها و لبنیات‌فروش‌های سنتی ۹۰ درصد کاهش داشته است.

در همین راستا پیرامون مشکلات این صنف مصاحبه تفصیلی با مهدی کاشفی رئیس اتحادیه فراورده‌های گوشتی اغذیه و فست فود مشهد داشتیم که به نظر شما خوانندگان محترم می‌رسد.

*چند نفر در این صنف فعالیت دارند؟
۱۳۰۰ مجوز در مشهد مقدس صادر شده که در همین راستا تعداد ۵۰۰ مورد نیز بدون پروانه فعالیت دارند که البته مجوز آن‌ها نیز در حال صدور و بررسی است.

*کرونا چه مشکلاتی را برای این صنف ایجاد کرده است؟
متأسفانه کرونا موجب شد تا تعداد یک هزار و ۳۰۰ مجوز تعداد ۲۸۰ واحد صنفی پروانه‌های خود را باطل کنند و تعداد ۱۵۰ مورد نیز اعلام انصراف از کار داده‌اند.

متأسفانه روزانه یک الی پنج واحد برای قطع و اتمام همکاری به این اتحادیه مراجعه می‌کنند و درآمد بسیاری از این واحدها به‌جایی رسیده است که حتی از عهده هزینه‌های آب و برق خود نیز برنمی‌آیند.

کاهش مشتری ها و لذا افزایش اجاره بهاء مغازه ها و هم چنین عدم هم خوانی دخل و خرج واحد های صنفی موجب شده تا تعداد ۴۳۰ واحد از فعالیت در این شغل کناره گیری کنند.

*قیمت فرآورده‌های گوشتی نسبت به سال گذشته چقدر افزایش دارد؟
از سال گذشته تاکنون قیمت فراورده‌های گوشتی حداقل با توجه به میزان گوشت به‌کاررفته در محصول ۷۰ تا ۱۰۰ درصد گران‌تر شده است.

*این موضوع چه تأثیری بر بازار گذاشته است؟
طبیعی است با افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم کم می‌شود و وضعیت بدتر می‌شود به‌عنوان‌مثال پیتزای ۲۰ هزارتومانی در حال حاضر به قیمت ۴۵ هزار تومان رسیده و لذا یک خانواده چهار نفره برای یک شام باید افزون بر ۲۰۰ هزار تومان هزینه کند و لذا این موضوع از تعداد مشتریان کاسته و امکان فعالیت را سلب می‌کند.

*فروش مواد پروتئین چه مقدار کاهش‌یافته است؟
حداقل ۶۰ الی هفتاد درصد فروش مواد پروتئینی کاهش‌یافته است و مردم مانند گذشته از آن استقبال نمی‌کنند .

به‌عنوان‌مثال یک کیلو کالباس مرغوب ۱۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود درحالی‌که یک کیلو گوشت چرخ‌کرده کمتر از ۱۰۰ هزار تومان برای خریدار هزینه‌بر می‌دارد لذا مشتری ترجیح می‌دهد گوشت چرخ‌کرده تهیه کند تا نسبت به خرید کالباس اقدام کند.

تا قبل از اوج گرفتن گرانی‌ها به دلیل ارزانی فراورده‌های گوشتی لذا استقبال از این محصولات بسیار خوب بود اما در حال حاضر قیمت‌ها به‌شدت افزایش‌یافته و صرفه اقتصادی برای خانواده ندارد و از سبد خرید آن‌ها حذف‌شده است.

*آیا ما صادرات در حوزه فرآورده‌های گوشتی داریم؟
خیلی کم بوده و بیشتر به کشور افغانستان صادرمی شود که رقم آن چشمگیر نیست.

*چه کمک‌هایی به صنف شما از طرف دولت شده است؟
 با توجه به شرایط کرونا استقبال مردم از فرآورده‌های گوشتی و اغذیه‌فروشی و فست فودها کاهش‌یافته است از طرفی قیمت‌ها چندین برابر شده و توان خرید مردم نیز کاهش‌یافته است و در قبال این مشکلات دولت نیز تاکنون هیچ‌گونه تسهیلاتی در اختیار ما قرار نداده است.

کاهش مشتری ها و لذا افزایش اجاره ها و عدم هم خوانی دخل و خرج واحد های صنفی موجب شده تا تعداد ۴۲۰ واحد از فعالیت در این شغل در مشهد کناره گیری کنند

صنف ما جزو اصناف پرخطر به شمار می‌رفت و درباره ابتدایی شیوع کرونا با تعطیلی مواجه شد اما متأسفانه هیچ اقدامی نشد و تنها قول و وعده‌هایی بی‌نتیجه به ما داده شد.

متأسفانه در ابتدای سال اعلام شد نسبت به چک‌های برگشتی از سوی بانک‌ها اقدام نمی‌شود اما اقدام شد از آن طرف مقرر بود برای اقساط عقب‌مانده به افراد مهلت داده شود اما اتفاق خاصی نیفتاد و از حساب ضامن‌ها مبالغ کسر شد.

در حوزه تسهیلات نیز گفته شد به هر نفر شش میلیون تومان وام داده می‌شود اما این مبلغ جدا از اینکه کافی نیست سنگ‌اندازی‌های بسیاری نیز برای دریافت آن از سوی بانک‌ها صورت گرفت .

*تقاضای شما از مسئولان؟
تقاضای ما از مسئولان این است که حداقل سهمیه‌ای به این صنف اختصاص دهند همین امروز که ما درخواست خرید روغن را دادیم روغن پنج کیلویی ۴۵ هزارتومانی افزون بر ۱۲۰هزار تومان شده و این افزایش قیمت برای کنتاکی و پیتزا و ساندویچ تأثیر بسیار منفی دارد .

خواسته ما این است که سهمیه‌ای برای موادی ازجمله روغن گوشت یا مرغ برای این صنف در نظر گرفته شود چون اعضای صنف واقعاً دغدغه افزایش قیمت رادارند چراکه با افزایش قیمت فست فود ها استقبال مردم بسیار کاهش می‌یابد که این به ضرر ماست و ما اصلاً موافق افزایش قیمت غذاهای خود نیستیم و می‌خواهیم مواد غذایی باکیفیت باقیمت مناسب را به دست مردم برسانیم اما با مشکل تأمین مواد اولیه خود روبرو هستیم.

کد خبر: ۵۲٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha