۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
نگرانی دلار از بورس؛ به ریزش بازار سرمایه دل خوش نکنید/ بهترین سهم‌ها برای معاملات آبان چیست؟
مدیر عامل کارگزاری بانک آینده در گفتگو با بازار؛

نگرانی دلار از بورس؛ به ریزش بازار سرمایه دل خوش نکنید/ بهترین سهم‌ها برای معاملات آبان چیست؟

اشتیاقی مدیر عامل کارگزاری بانک آینده می‌گوید که انتخاب بایدن تاثیرات چندانی بر بازار سرمایه ندارد چرا که بازار هم اکنون هم با دلار پایین معامله می‌شود.

بازار؛ گروه بورس: «بایدن یا ترامپ» چهارشنبه هفته گذشته بود که با شروع شمارش آرای انتخابات در آمریکا و خبرهای مبنی بر جلو بودن ترامپ، قیمت دلار، طلا و خودرو یکبار دیگر افزایش پیدا کرد، البته این روزها افزایش قیمت‌ها خبری نیست که تازگی داشته باشد و به یک روال عادی برای مردم تبدیل شده است، شاخص کل بازار سرمایه هم مانند سایر بازارها روز سبز رنگی را پشت سر گذاشت اما در پایان معاملات کمی ترس خود را از مشخص نبودن انتخابات آمریکا نشان داد  و روز خود را با ۲۶ هزار واحد رشد و قرار گرفتن بر روی شاخص ۱میلیون ۲۹۰ هزار واحد قرار به پایان رساند.

هیجانات ناشی از انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه و سایر بازارها سبب شده که سرمایه‌گذاران نتوانند به درستی تصمیم بگیرند و کاملا مشهود است که تصمیم‌گیری آن‌ها تنها بر اساس تحلیل‌های رسانه‌ای است. آنچه که بیشتر بین مردم زمزمه می‌شود این است که اگر بایدن رئیس جمهور آمریکا شود احتمال برگشت آن به برجام زیاد است و اگر به برجام برگردد ممکن است تحریم‌ها برداشته شود.

اینکه این موضوع چقدر صحیح باشد و به ثمر بنشیند در ابهام قرار دارد به همین دلیل است که کارشناسان عنوان کردند بعد از کاهش هیجانات، بازارها به روند اصلی خود بر می‌گردند. با توجه نزدیک شدن بایدن به ریاست جمهوری آمریکا، بازارهای داخل به خصوص طلا و ارز روند ریزشی پیدا کردند، اما پیش بینی اینکه بازار سرمایه به کدام سمت خواهد رفت کمی مشکل است. در این بین بیشتر کارشناسان مدعی هستند که بازار تا شاخص میلیون واحد روند نزولی دارد اما برخی دیگر از رشد شاخص در آینده نزدیک می‌گویند. دلایل هر دو این دیدگاه‌ها هم پیروی بازار از دلار است اما طرفداران دیدگاه اول بر این باورند که قیمت دلار سبب کاهش سودآوری شرکتها می‌شود و دسته دوم می‌گویند که با کاهش قیمت دلار  از جذابیت سایر بازارها کاسته شده و سرمایه افراد به سمت بازار سرمایه هدایت می‌شود؛ ولی هر دو به تعادل رسیدن بازار بعد از پایان هیجانات انتخابات آمریکا باور دارند.

 اشتیاقی مدیر عامل کارگزاری بانک آینده در کل معتقد است که پیروزی بایدن تاثیرات چندانی بر بازار سرمایه ندارد چرا بورس اکنون با  دلار ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان معامله می‌شود و ریزش دلار چندان تاثیری بر این بازار ندارد.

احمد اشتیاقی مدیر عامل کارگزاری بانک آینده در گفتگو با بازار در مورد هیجانات ناشی از انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه گفت: با توجه به اتفاقاتی که در بازار سرمایه در سطح کلان افتاد باید شاخص بر روی ۱میلیون و ۵۰۰هزار واحد توقف می‌کرد اما ورود پر قدرت پول به بازار سبب شد که پی به ای شرکت‌ها از ۱۰ عبور کند و شاخص تا ۲میلیون ۱۰۰ هزار واحد برسد. به عبارت دیگر  ما پیش بینی می‌کردیم با توجه به قیمت دلاری که در بازار نیما معامله می‌شد باید بازار در شاخص ۱میلیون ۵۰۰هزار واحد به حالت تعادل خود برسد و آن فاز قدرتمند افزایشی را از دست بدهد اما جریان پول باعث شد بازار از ۱میلیون ۵۰۰هزار واحد عبور کند.

از نظر ذاتی قیمت ارز بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان و بالاتر از ۲۰ هزار تومان ریسک سیاسی است و زمانی که ریسک سیاسی برطرف شود ممکن است با توجه به ظرفیتی که در کاهش نرخ ارز وجود دارد، دلار به ۲۰ هزار تومان یا زیر آن هم برسد، بنابراین بازارهای دیگر که با دلار بالاتر از ۲۰ هزار تومان معاله می‌شدند با افت زیادی همراه هستند. به عنوان مثال خودرو با دلار ۴۵ هزار تومانی معامله می‌شد یا اینکه مسکن خود را به دلار ۳۵ هزار تومانی عادت داده بود، در نتیجه  ریسکی که در سایر بازارها ناشی از کاهش نرخ ارز وجود دارد در بازار سرمایه دیده نمی‌شود چرا که این بازار تقریبا با دلار ۲۲ هزار تومانی معامله می‌کرد

وی اضافه کرد: اگر نسبت پی به ای را بتوانیم به عنوان یک ملاک ساده برای ارزش گذاری در نظر بگیرم، پی به ای اکثر شرکت‌ها از ۲۰ عبور کرد، در نتیجه ما نیاز به یک اصلاح داشتم و این یک موضوع طبیعی بود که بازار به زودی بعد از این رقم‌ها شروع به اصلاح می‌کند؛ زمانی که شاخص در روند ریزشی از ۲میلیون به ۱میلیون و ۵۰۰هزار واحد رسید ما اعلام کردیم که بازار نباید ۱میلیون ۵۰۰هزار واحد را از دست بدهد چرا که با هر مدلی محاسبه می‌کردی شاخص ۱میلیون ۵۰۰هزار واحد بازار هیچ حبابی ندارد و حتی  زیر ارزش ذاتی خود قرار می‌گیرد و ما می‌توانیم بگویم که شاخص ۱میلیون ۵۰۰هزار واحد از لحاظ سطح حمایتی و ارزندگی برای بازار شاخص معتبری است. از نظر ارزش گذاری هم اگر بخواهیم به آن نگاه کنیم؛ در زمانی که شاخص به ۲میلیون ۱۰۰هزار واحد رسید دلار نمایی ۱۸ هزار تومان در بازار معامله می‌شود اما مشاهده کردید که بعد از ریزش شاخص کل بورس، دلار نیمایی به نزدیکی دلار بازار آزاد یعنی ۲۸ تومان رسید در نتیجه می‌توان گفت که بازار سرمایه الان جزو ارزان‌ترین بازارها در ایران است.

اشتیاقی به انتخابات آمریکا پرداخت و با فرض پیروز شدن بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا آینده بازار سرمایه را این گونه تحلیل کرد:  بازار سرمایه با دلار ۲۲تا ۲۳ هزار تومان معامله می‌شد، با فرض انتخاب شدن بایدن و برگشت آمریکا به برجام و رفع بخشی از تحریم‌ها ممکن است منابع ارزی خوبی ناشی از بلوکه شدن پول ایران در کشورهای دیگر به بازار تزریق شود که به واسطه آن با افت شدیدی در بازار ارز مواجه می‌شویم. از نظر ذاتی قیمت ارز بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان و بالاتر از ۲۰ هزار تومان ریسک سیاسی است و زمانی که ریسک سیاسی برطرف شود ممکن است با توجه به ظرفیتی که در کاهش نرخ ارز وجود دارد، دلار به ۲۰ هزار تومان یا زیر آن هم برسد، بنابراین بازارهای دیگر که با دلار بالاتر از ۲۰ هزار تومان معاله شده و  با افت زیادی همراه هستند. به عنوان مثال خودرو با دلار ۴۵ هزار تومانی معامله شده یا اینکه مسکن خود را به دلار ۳۵ هزار تومانی عادت داده بود، در نتیجه  ریسکی که در سایر بازارها ناشی از کاهش نرخ ارز وجود دارد در بازار سرمایه دیده نمی‌شود چرا که این بازار تقریبا با دلار ۲۲ هزار تومانی معامله می‌کرد در نتیجه افت چندانی تا قیمت اصلی دلار ندارد و این یکی از شرایط خوب بازار سرمایه است که به واسطه اصلاحاتی که انجام داده این ظرفیت را دارد که نزدیک به قیمت ارزش ذاتی دلار معامله می‌شود  بنابراین نمی‌توان افت خاصی را در بازار با کاهش دلار داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر خرید سهام در قیمت‌های کنونی ریسکی ندارد، چرا که اگر هم بایدن رئیس جمهور آمریکا شود بازار سرمایه در قیمت پایینی در حال معامله است بنابراین بورس نسبت به سایر بازارهای موازی گزینه مناسبی است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد شرایط کنونی بازار سرمایه گفت: الان پول‌های خوبی در بازار سرمایه پارک شده و  افراد منتظر تاثیرات انتخابات آمریکا بر اقتصاد کلان و شرایط سیاسی کشور هستند و به همین خاطر فعلا تا پایان انتخابات آمریکا در حال محک زدن بازار هستند تا تصمیم به ورد پول خود در بازار کنند.

اشتیاقی به سهامداران پیشنهاد کرد: الان فرصت مناسبی برای خرید سهم است اما در خرید سهام باید دقت کرد و همچنین سهامداران سعی کنند با همه پول خود وارد بازار نشوند و به دنبال ارزندگی سهم‌ها باشند. بازار سرمایه در شرایط کنونی جزو ارزان‌ترین بازارها است و ریزش‌های چندانی هم بعد از انتخابات مانند سایر بازارها ندارد. در گروه‌های فلزی: فولاد خوزستان، فولاد هرمز، فولاد ارفع همگی این خاصیت را دارند. در گروه‌های معدنی سهم‌های کچا، کگل نیز در این شرایط هستند.

کد خبر: ۵۲٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha