۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر است
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی:

۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر است

کوهساری، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هشت کشتی حاوی مواد اولیه روغن خام به دلیل داشتن مشکل اسنادی و ارزی در بنادر تخلیه و بارگیری نمی‌شوند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرهاد منتصر کوهساری معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه سفر وزیر راه و شهرسازی به چابهار در آئین آغاز به کار ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات در این بندر با اشاره به نامه و مصوبه اخیر تنظیم بازار در مورد مدت ماندگاری کالا در گمرکات برای ترخیص اظهار داشت: بندر محل گذر کالا است و سازمان بنادر و دریانوردی تنها نگهدارنده کالا به شمار می آید. به همین خاطر ما نمی‌توانیم بخشنامه‌ای که ستاد تنظیم بازار ابلاغ می کند را تغییر دهیم.

وی با اشاره به اینکه اگر تعرفه ها پلکانی باشد، کالا مشمول افزایش قیمت می‌شود، تصریح کرد: به این طریق و با محاسبه به این شکل، صاحبان کالا مدت نگهداری کالا در بنادر را کاهش می دهند و در این شرایط بنادر محل گذر و عبور کالا می شود.

معاون بندری سازمان بنادر اظهار داشت: زمانی که تعرفه ثابت و درجا می‌زند این تعرفه ها باعث افزایش مدت ماندگاری کالا  در گمرکات می شود و باید بررسی انجام گیرد تا مشکل صاحبان کالا حل شود.

وی درباره این موضوع که تعرفه های رایگان باعث شده کالاها در بنادر باقی بمانند، گفت: زمانی که پول ارز به صاحبان کالا داده نشود، بار آن ها مشمول تخفیف می شود، اما اگر پول ارز داده شود و کالا را نگه دارند باید بعد از ۳۰ روز کالا را خارج کنند در غیر اینصورت باید از تعرفه های پلکانی استفاده کنیم.

منتصر کوهساری با بیان اینکه ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر انبارها و پای اسکله‌ها و لنگرگاه ها وجود دارد گفت : از این میزان ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا در انبارها و ۷۰۰ هزار تن هم در پایه اسکله ها و لنگرگاه ها در حال تخلیه است.

معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی درباره ۸ کشتی که دارای مواد اولیه تولید روغن هستند اما در بنادر پهلوگیری نمی‌شوند هم گفت: این ۸ کشتی به دلیل آنکه مشکل اسنادی و ارزی دارند تخلیه و بارگیری نمی‌شوند.

کوهساری اظهار کرد: به محض آنکه کشتی وارد بنادر شود و اعلام ورود کند با وجود آنکه سازمان بنادر آنلاین و دارای تمامی تجهیزات تخلیه و بارگیری است و با توجه به خلوت بودن اسکله ها هیچ مشکلی برای پهلوگیری و تخلیه کالا نداریم و به محض آنکه نماینده کشتیرانی از ما تقاضا کند اقدامات تخلیه و بارگیری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه  مشکل اسنادی این کشتی‌ها در صورتی که رفع شود به سرعت اقدامات تخلیه و بارگیری کالاها انجام می گیرد می گیرد، اظهار داشت: هم اکنون در تمامی بنادر شمالی و جنوبی ظرفیت‌های خالی وجود داشته و هیچ  مشکلی برای پهلوگیری وجود ندارد. به همین خاطر سازمان بنادر مشکلی برای تخلیه کشتی های حاوی مواد اولیه روغن ندارد.

کوهساری همچنین درباره وجود صف برای ترخیص لاستیک در بنادر هم گفت: لاستیک ها در محوطه بنادر هستند و هیچ صفی برای تخلیه آنها ایجاد نشده و کار و فرآیند تخلیه با سرعت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با هندی‌ها قرارداد ۸۵ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار منعقد کرده‌ایم گفت: هندی ها قول دادند که اولین تجهیزات را تا پایان سال وارد بندر چابهار کنند و این تجهیزات شامل جرثقیل های موبایلی است که طبق بررسی های صورت گرفته در حال بارگیری است.

منتصر کوهساری بیان کرد: زیرساخت‌های توسعه چابهار از منابع داخلی سازمان انجام می شود و برنامه ورود ۸۵ میلیون تجهیزاتی که قرار است وارد کنند آغاز شده و پاکت های مناقصه ارائه شده و بخشی از پاکت ها هم هم باز شده و ما امیدواریم اولین تجهیزات هم تا پایان امسال برسد.  چینی‌ها در بندر چابهار هیچ فعالیتی نمی کنند و چندی پیش قرار بود مزایده جدیدی برگزار کنند که نپذیرفتند.

کد خبر: ۵۲٬۱۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha