۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۶
تزریق واکسن کرونای «آکسفورد» از انتهای امسال شروع می‌شود
مدیر شرکت آسترازنکا در گفتگو با بلومبرگ؛

تزریق واکسن کرونای «آکسفورد» از انتهای امسال شروع می‌شود

یکی از امیدهای اصلی دنیا برای دستیابی به واکسن کرونا، واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد و شرکت داروسازی آسترازنکا است. مدیر عامل این شرکت داروسازی اخیرا در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ گفت:«انتظار می رود امسال واکسن در اروپا مورد تایید قرار بگیرد و ما آمادگی عرضه حجم زیادی واکسن به بازار را داریم.»

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه این روزها، اخبار انتخابات امریکا اصلی ترین خبر تمامی رسانه های دنیا است ولی اوج گیری ویروس کرونا در اغلب کشورهای جهان و اجرای طرح قرنطینه عمومی در بسیاری از کشورهای اروپایی باعث شده است تا توجه به روند تولید واکسن هم افزایش پیدا کند.

تلویزیون بلومبرگ در روز گذشته مصاحبه ای با پاسکال سوریوت، رییس شرکت آسترازنکا انجام داد. او در این مصاحبه تاکید کرد واکسن تولید آکسفورد و آسترازنکا از انتهای سال جاری به صورت وسیع به بازار عرضه می شود. او با رد ادعاهای مطرح شده از طرف مقامات اروپایی در مورد تاخیر درتولید واکسن توسط این شرکت گفت: «ما در نظر داشتیم در زمستان سال جاری واکسن را وارد بازار کنیم ولی بعد از کاهش موج بیماری در نیمکره شمالی به خصوص به خصوص کشورهای اروپایی، روند ارزیابی  واکسن به تاخیر افتاد و امکان تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی وجود نداشت. از طرف دیگر آزمایشها در امریکا هم برای دوره طولانی متوقف شده بود و به تازگی از سر گرفته شده است. با اطمینان می توان گفت که تاخیر در تولید و عرضه انبوه واکسن ارتباطی به ضعف عملکردی بخش تولید ندارد و دلیل آن تاخیر در تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی است.»

وی در ادامه گفت: «ما حجم زیادی واکسن تولید کردیم که ان را در بسته های فریز شده نگهداری می کنیم و منتظر تایید نهایی واکسن هستیم تا بتوانیم آنها را به بازار عرضه کنیم و انتظار می رود با اوج گیری دوباره بیماری در اروپا، روند تکمیل داده ها در مورد سومین مرحله از آزمایشهای بالینی تسریع شود و ارزیابی و تایید واکسن هم به زودی انجام شود. در نتیجه از اواسط دسامبر سال جاری  احتمال شروع تزریق عمومی وجود دارد.»

صدها میلیون واکسن به بازار عرضه خواهد شد
سوریوت در این مصاحبه به ادعای رییس مرکز تزریق واکسن بریتانیا اشاره کرد و گفت: «رییس مرکز تزریق واکسن بریتانیا اخیرا اعلام کرده بود به دلیل ضعف در توان تولیدی شرکت، تنها ۴ میلیون دوز تا انتهای سال جاری آماده تزریق است در حالیکه آسترازنکا متعهد شده بود بالغ بر ۳۰ میلیون دوز به بریتانیا تحویل بدهد. من از همین جا اعلام می کنم ما صدها میلیون دوز واکسن را به مرور زمان به بازار عرضه می کنیم و عرضه ۳۰ میلیون واکسن در انتهای سال جاری قطعا اتفاق خواهد افتاد.»

 واکسن تولید شده در دانشگاه آکسفورد یکی از قابل اعتمادترین واکسن هایی است که دنیا به آن دست پیدا کرده است و انتظار می رود اولین واکسنی باشد که بتواند تاییدیه های لازم برای تزریق عمومی را دریافت کند. البته  تا کنون بالغ بر ۳۰۰ میلیون دوز از این واکسن توسط کشورهای اروپایی پیش خرید شده است .

اروپا و برزیل ، واکسن را زودتر از امریکا تایید خواهند کرد
 مدیر عامل شرکت آسترازنکا در مورد واکسن های دیگری که از آنها به عنوان امیدهای دنیا برای دستیابی به واکسن نام برده است گفت: «ما نیاز داریم چندین واکسن برای مقابله با بیماری تایید شود تا روند توزیع و تزریق همگانی تسریع شود. از طرف دیگر ما سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را در اروپا و برزیل  انجام دادیم و تا کنون ۲۳ هزار نفر در این آزمایشها شرکت کرده اند و بررسی نتایج این آزمایشها در اروپا شروع شده است و انتظار می رود به زودی این واکسن برای استفاده اضطراری در اروپا مورد تایید قرار بگیرد. توقف آزمایشها برای بالغ بر یک ماه در امریکا ممکن است مانع از تایید واکسن در امریکا شود. اف دی ای اعلام کرد بعد از تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در امریکا، اقدام به بررسی داده ها و تایید آن خواهد کرد و به همین دلیل شانس شرکتهای آمریکایی برای دریافت تاییدیه تزریق در امریکا در ماه های آتی بیش از ما است. قرار است ۱۶ هزار نفر در سراسر امریکا در این آزمایشها شرکت کنند. به نظر من این توزیع منطقه ای در تایید و استفاده از واکسن به دنیا نوید می دهد که به زودی می تواند  از شر این ویروس رها شود و زندگی عادی را تجربه کند.»

واکسن با قیمت ۴ تا ۵ دلار عرضه می شود
نکته دیگری که در مورد واکسن تولید آکسفورد وجود دارد، قیمت پایین این واکسن است که دسترسی به آن را برای تمامی مردم دنیا ساده کرده است. ریسی شرکت آسترازنکا به تلویزیون بلومبرگ گفت: «بخش زیادی از هزینه های تحقیق و تولید واکسن توسط دولتها و مراکز تحقیقاتی تامین شد و ما در نظر نداریم در این دوره بحرانی دنیا، سودی از تولید واکسن به دست بیاوریم. قیمت واکسن برای مصرف عمومی ۴ یا ۵ دلار به ازای هر دوز تعیین شده است و فاصله بین دو دوز ۲۸ روز اعلام شده است. البته بعد از دریافت اولین دوز از واکسن بدن تا اندازه ای در برابر ویروس مقاوم می شود ولی دریافت هر دو دوز ضروری است.»

او در انتهای صحبتش گفت: «مردم باید اطمینان داشته باشند زمانی این واکسن برای تزریق عمومی عرضه می شود که تمامی مراحل مطالعاتی را کامل طی کند و ما از کارایی و ایمنی آن اطمینان حاصل کنیم. از طرف دیگر مقامات بهداشتی اتحادیه اروپا هم تنها با اطمینان در مورد کارایی واکسن است که اجازه تزریق عمومی آن را صادر خواهند کرد. بنابراین مردم دنیا می توانند با اعتماد کامل این واکسن را دریافت کنند و زندگی عادی خود را از سر بگیرند.»

کد خبر: ۵۲٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha