۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
آغاز طرح مایه‌کوبی تب برفکی دام‌های سبک در قم
معاون دامپزشکی قم خبر داد؛

آغاز طرح مایه‌کوبی تب برفکی دام‌های سبک در قم

۱۹ دی: بختیاری زاده، معاون اداره دامپزشکی شهرستان قم گفت: طرح مایه‌کوبی تب برفکی در جمعیت گوسفند و بز استان از روز گذشته آغاز شده و تا ۶۰ روز ادامه دارد.

به گزارش بازار به نقل از اداره کل دامپزشکی قم، حسین بختیاری زاده اظهار کرد: همه دامداران استان قم نسبت به اجرای این طرح همکاری لازم را با اکیپ‌های عملیاتی اعزامی از سوی مراکز مایه‌کوبی داشته باشند تا ایمنی نسبی در جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی ایجاد شود.

معاون اداره دامپزشکی شهرستان قم اضافه کرد: این طرح توسط ۹ مرکز مایه‌کوبی دامپزشکی و ۲۲ اکیپ عملیاتی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که استان قم دارای بیش از ۳۰۰ هزار راس گوسفند و بز داشتی و بیش از ۱۱۰ هزار گوسفند و بز پرواری در هر دوره پروار می‌باشد، تاکید کرد: دامداران باید پس از واکسیناسیون، از جابه‌جایی و خرید و فروش دام تا ۲ هفته خودداری نمایند.

بختیاری زاده از  دامداران درخواست کرد: علاوه بر رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه‌ای در واحد دامداری، با انجام واکسیناسیون به‌موقع و پوشش حداکثری آن، از بروز و شیوع این بیماری در دام‌های خود جلوگیری نموده و خسارات اقتصادی حاصله را به کمترین حد ممکن کاهش دهند.

بیماری تب برفکی از مهم‌ترین بیماری‌های دامی واگیردار شایع در کشور است که تردد، تراکم دام و قرار گرفتن دام واکسینه شده در کنار دام واکسینه نشده نقش مهمی در شیوع این بیماری دارد.

دامداران می‌توانند در طرح‌های مایه‌کوبی، ضدعفونی و سم‌پاشی با مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره کل دامپزشکی استان قم به آدرس: qom.ivo.ir از شرایط و اطلاعات این طرح مطلع شوند؛ همچنین ضمن همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی، در خصوص زمان واکسیناسیون با مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی در هر منطقه تماس حاصل فرمایند.

اجرای فاز سوم طرح واکسیناسیون طیور روستایی استان از چهاردهم آبان‌ماه به مدت ۱۰ روز
کارشناس بررسی و مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره دامپزشکی شهرستان قم نیز گفت: فاز سوم طرح واکسیناسیون طیور روستایی استان از ۱۴ آبان‌ماه سال جاری به مدت ۱۰ روز در همه روستاهای استان قم با همکاری اتحادیه مرغداران و دهیاری‌ها اجرایی می‌شود.

سید احمدرضا فاطمی افزود: فاز اول و دوم طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی استان بر علیه بیماری نیوکاسل در کاهش بیماری مذکور در طیور صنعتی و روستایی استان موفقیت‌آمیز بود.

وی از صاحبان طیور روستایی در روستاهای استان قم درخواست کرد: با دهیاری‌ها و اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی استان همکاری لازم را در واکسینه نمودن مجدد طیور خود داشته باشند.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود در این مرحله ۲۵۰ هزار قطعه طیور تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

فاطمی خاطرنشان کرد: در این طرح واکسن نیوکاسل از نوع آشامیدنی مقاوم به حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این طرح برای  دامداران کاملا رایگان می‌باشد.

وی ادامه داد: در مرحله اول حدود ۱۸۰ هزار و در مرحله دوم حدود ۲۴۵ هزار طیور روستایی در سطح روستاهای استان قم واکسینه شد.

کد خبر: ۵۱٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha