۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
بازارهای مالی نگران تصمیم های غیرقابل پیش بینی ترامپ هستند
لحظاتی بعد از انتخابات خبرساز؛

بازارهای مالی نگران تصمیم های غیرقابل پیش بینی ترامپ هستند

نوسان از ابتدای امروز در بازارهای مالی تمامی کشورهای دنیا مشاهده شده است و این نگرانی به دلیل احتمال شکایت ترامپ به دادگاه عالی و طولانی شدن روند تعیین رییس جمهوری آتی امریکا است.

بازار؛ گروه بین الملل: مهمترین مساله ای که بازارها را به عملکرد عادی بازمی گرداند شرایط  آرام و از بین رفتن عوامل بی ثبات کننده است. خبرگزاری اسکای نیوز در گزارش خود با اشاره به این مساله نوشت: «از ابتدای روز چهارشنبه، چهارم نوامبر سال ۲۰۲۰ بازارهای مالی دنیا با نوسان های زیادی همراه بودند. نوسان هایی که در نتیجه انتشار اخبار مختلف در مورد نتیجه انتخابات امریکا ایجاد شد.این نوسان ها حتی اگر در جهت افزایش ارزش بازار باشد، از نظر فعالان بازارهای مالی مطلوبیتی  ندارد زیرا نمی توان در مورد ادامه روند پیش بینی درستی ارایه داد.  تنها چیزی که بازارهای مالی دنیا از انتخابات ریاست جمهوری امریکا می خواهند این است که نتایج صحیح و درستی را در کوتاه ترین زمان ممکن ارایه دهد و در حفظ آرامش بعد از اعلام نتایج کوشا باشد.»

در این گزارش بدترین وضعیت برای بازارهای مالی را می توان در ارجاع نتایج انتخابات به دادگاه عالی امریکا دانست که باعث می شود تا بی ثباتی مدت طولانی تری مهمان بازارها باشد. فارین پالیسی هم در گزارش دیگری به بررسی تجربه دنیا در جریان رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۰۰ امریکا پرداخت و نوشت:« در سال ۲۰۰۰، اختلاف نظر در مورد آرای انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافت و ال گور، کاندیدای  حزب دموکرات بررسی وضعیت را به دادگاه عالی ارجاع داد. بررسی  نتایج توسط دادگاه عالی امریکا بالغ بر ۳۸ روز طول کشید و در نهایت جورج بوش یعنی همان فردی که  طبق نتایج آرای مردمی و الکترال از ابتدا پیروز  معرفی شده بود، به عنوان رییس جمهوری  مورد تایید قرار گرفت. این دوره ۳۸ روزه برای بازارهای مالی دنیا دوره سختی بود. دوره ای که سرمایه گذاری و فعالیت در بازار بسیار کم بود و عملکرد اقتصادی شرکتهای فعال در بازار بسیار ضعیف بود. دوره بی ثباتی و بحران در کشوری که ابرقدرت اقتصادی دنیا بود.»

ترامپ هم می خواهد از به دادگاه عالی برود
دونالد ترامپ هم در طول رقابتهای انتخاباتی بارها اعلام کرد که در صورت شکست به دادگاه عالی می رود. او شکست در انتخابات را تنها در نتیجه تقلب گسترده در کشور محتمل می دانست. حتی در سخنرانی خود در انتهای روز سوم نوامبر  هم با وجود اینکه هنوز آرا در بسیاری  از ایالتهای کلیدی به طور کامل شمارش نشده است رسما اعلام پیروزی کرد و تاکید کرد که در صورت ادامه روند شمارش آرا به دادگاه عالی شکایت خواهد کرد. فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «سخنرانی ترامپ این پیام را به بازارهای مالی داد که باید منتظر نوسانات بیشتر و زیان دهی های بالاتر باشند. در قاره آسیا این نوسان ها از ابتدای  امروز  شروع شده است و در اروپا هم ما شاهد تغییرات لحظه ای ارزش بازار های مالی بودیم.» اما تاثیر این انتخابات علاوه بر بازارهای مالی روی بازارهای کالایی و بازار ارز هم قابل مشاهده خواهد بود و در این مقاله به بررسی سیر تحولات این بازارها تحت سناریوهای مختلف پیش رو می پردازیم.

اگر ترامپ پیروز شود، بازارها چه تغییراتی را تجربه می کنند
سناریوی اول این است که دونالد ترامپ پیروز انتخابات در امریکا شود. انتظار می رود با انتخاب او برای یک دوره چهار ساله دیگر، سیاستهایی که در چهار سال گذشته در پیش گرفته بود ادامه پیدا کند. فایننشال تایمز نوشت: «دونالد ترامپ در دوره اول ریاست جمهوری خود سیاست های سخت گیرانه ای علیه کشورهای بزرگ صادر کننده نفت یعنی ونزویلا و ایران در پیش گرفت و با وضع تحریم های اقتصادی و تحریم های نفتی، باعث شد تا نفت این کشورها از بازار حذف شود.او باعث افزایش تنش های تجاری با چین شد و در مسیر تجارت کالاهای اساسی در دنیا اختلال ایجاد کرد. ترامپ یکی از حامیان اصلی توسعه تولید نفت شیل در امریکا است و به امریکا کمک کرد تا توان تولید و حتی صادرات نفت این کشور رشد کند  و به یکی از بازیگران مهم در بازار نفت دنیا تبدیل شود. به همین دلیل انتخاب او می تواند برای بازار نفت  امریکا مزایای زیادی داشته باشد. حضور او در کاخ سفید باعث افزایش قیمت نفت در بازار می شود و با تشدید فشار روی کشورهای صادرکننده نفت، همچنان قدرت امریکا در بازار نفت دنیا را حفظ می کند. رشد بازارهای مالی امریکا، افت ارزش پول چین و افت بازارهای مالی در اروپا می تواند از نتایج اولیه انتخاب ترامپ باشد.»

اگر بایدن پیروز شود، بازارها چه تغییراتی خواهند کرد
سناریوی دوم انتخاب جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات برای پست ریاست جمهوری است. او توسعه پروژه های زیر ساختی را در دستور کار قرار داده است که زمینه را برای افزایش تقاضا برای انواع فلزات به خصوص فولاد، مس و نیکل فراهم خواهد کرد و رشد قیمت این فلزات را به همراه می آورد.بایدن یکی از حامیان طرح تزریق به اقتصاد در امریکا است که اجرای این سیاست می تواند زمینه را برای آرامش در بازار فراهم کند. آرامش در بازار می تواند به رشد اقتصادی امریکا و کاهش تقاضا برای طلا و در نتیجه افت قیمت طلا در بازار بیانجامد. از طرف دیگر با اجرای طرح تزریق به اقتصاد که در نتیجه چاپ اسکناس امکان پذیر است، افت ارزش دلار در بازار جهانی اتفاق خواهد افتاد و این روند ادامه خواهد داشت.

 بایدن در نظر دارد به توافق هسته ای ایران بازگردد و در صورت اجرای این طرح احتمال برداشته شدن تحریم های نفتی ایران وبازگشت نفت ایران به بازار وجود دارد که باعث کاهش قیمت نفت در بازار می شود. از طرف دیگر کاهش تمرکز امریکا روی تولید نفت می تواند تغییر زیادی در الگوی سیاسی دنیا و دسته بندی های قدرت  اقتصادی ایجاد کند.

کد خبر: ۵۱٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha