۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
برخلاف همه دنیا در کشور ما صنایع بالادستی بیشترین سود را می برند
دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران:

برخلاف همه دنیا در کشور ما صنایع بالادستی بیشترین سود را می برند

کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران، بر حالت معکوس سود بری صنایع بالادستی و پائین دستی زنجیره خودرو در کشور و تعدد پارامترهای تاثیر گذار بر افزایش قیمت خودرو تاکید کرد.

 به گزارش بازار، امیر حسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران در مورد چگونگی دسترسی خودرو سازان به فولاد و اینکه آیا قیمت گذاری مواد اولیه در بورس مقرون به صرفه برای طرفین است گفت: صنایع فولاد وابستگی زیاد به فولاد دارد که آن هم متاثر از نرخ ارز است از اینرو باید به این اثر قطعی فولاد در خودرو یک ضریب بدهند، به عنوان مثال در خودروهای کوچک حدود ۹۰۰ کیلوگرم و خودرو های شاسی بلند تا حدود هزار و ۵۰۰ کیلوگرم فولاد استفاده می شود که مشخص می شود چند درصد از قیمت یک خودرو به فولاد اختصاص دارد.

وی افزود: فولاد استفاده شده در خودرو اگر با ورق های روغنی و گالوانیزه معادل سازی شود با ارزش افزوده و هزینه نگهداری و ... حدود ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان قیمت دارد که البته این مربوط به نرخ فولاد خام است و ساخت آن هم هزینه جدایی دارد. اما اگر به طور میانگین هزار کیلو فولاد با قیمت هر کیلو هزار تومان محاسبه شود، حدود سی میلیون تومان هزینه فولاد هر خودرو می شود.

این عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: قیمت گذاری برای فولاد یا هر محصول دیگری که در بورس کالا عرضه می شود توسط دولت، مجلس و مسئولین براساس نرخ جهانی ضرب در قیمت آزاد ارز پذیرفته شده است.

وی در ادامه گفت: نکته حائز اهمیت اینکه سودآوری صنایع بالا دستی جهانی بسیار بالاتر از نورم جهانی است. در دنیا صنایع بالا دست سود کمتر و پائین دست سود بیشتری دارند. مثلا در تمام دنیا صنایع بالا دست هفت تا هشت درصد سود و صنایع پائین دست ۳۰ تا ۴۰ درصد دارند و هرچه بیشتر بهتر؛ اما در ایران صنایع بالا دست ۲۰۰ درصد سود دارند اما سود ناچیزی نصیب پائین دست می شود.

کاوه تصریح کرد: ما در اینجا به دنبال اعلام مقصر واقعی نیستیم اما می توان گفت که در این سودبری یک به هم ریختگی داریم که در نهایت شلاقش به مردم می خورد چرا که با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد.

باید کمی به فکر مردم بود. مگر مردم ما چقدر قدرت انطباق با قیمت کالاها را دارند!؟ یک زمانی رئیس ایران خودرو در اتاق بازرگانی گفت که قیمت تمام شده پراید سی و هفت میلیون تومان است، همه انگشت تعجب به دهان گرفتند و باور نداشتندو پس از قیمت چهل میلیون و پنجاه میلیونی هم اعتراضی نشد.

امیرحسین کاوه در پایان تاکید کرد: مشکل دیگراینکه خودرو ارزبری دارد و میزان ارزبری خودرو هم باید مشخص شود. اما اگر بخواهیم ادرس گرانی خودرو را بدهیم باید بدانیم که فقط کاخ سفید و فولادسازها عاملش نیستند بلکه این نشانی به جاهای مختلفی می رسد که قابل شناسایی هستند و می بایستی اینها را ترمیم و اصلاح کنیم.

کد خبر: ۵۱٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha