۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
دامداران شیرخام را بیش از ۴هزار تومان به کارخانه ها می فروشند
سخنگوی انجمن فرآورده های لبنی:

دامداران شیرخام را بیش از ۴هزار تومان به کارخانه ها می فروشند

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان فرآورده های لبنی ایران گفت: نرخ مصوب برای خرید شیرخام حداکثر ۳۱۰۰ تومان است، اما دامداران آن را به قیمت بیش از ۴ هزار تومان به کارخانه های تولید فرآورده های لبنی تحویل می دهند.

بازار؛ گروه صنعت: سخنگوی انجمن تولیدکنندگان فرآورده های لبنی ایران گفت: نرخ مصوب برای خرید شیرخام حداکثر ۳۱۰۰ تومان است، اما  دامداران آن را به قیمت بیش از ۴ هزار تومان به کارخانه های تولید فرآورده های لبنی تحویل می دهند.

«سید محمدرضا بنی طبا» روزچهارشنبه در گفتگو با خبرنگار بازار، افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید، دامداران به دنبال افزایش قیمت شیرخام به حدود پنج هزار تومان به ازای هرکیلوگرم هستند.

وی خاطرنشان کرد: شیر، ماست و پنیر جزو ۱۰ قلم ضروری سبد خانواده ها مشمول قیمت گذاری دولتی بوده و با وجود افزایش هزینه های تولید کارخانه های تولید محصولات لبنی، از هفتم تیرماه سال جاری قیمت این محصولات پرمصرف افزایش نیافته است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان فرآورده های لبنی ایران اظهارداشت: با توجه به افزایش ۸۶ درصدی هزینه های بسته بندی، افزایش هزینه های حمل و نقل و افزایش حقوق و دستمزدها کارگران، کارخانه های تولید فرآورده‌های لبنی مجبور هستند قیمت بخشی از محصولات خود را افزایش قیمت دهند.

بنی طبا با بیان اینکه در حال حاضر حدود۵۰ محصول لبنی در کارخانجات داخلی تولید می شود، گفت: از بین این ۵۰ قلم، ۱۰ قلم آن مشمول قیمت گذاری بوده و حدود ۴۰ قلم آن که محصولات غیرضروری لبنی خانواده ها مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیستند و کارخانه های لبنی بر اساس رشد هزینه ها و نظام عرضه و تقاضا قیمت‌های آن را تعیین می‌کنند.

وی با اشاره به میزان اشتغالزایی کارخانجات تولید فرآورده‌های لبنی در کشور یادآورشد: بیش از۱۳۰ هزارنفر در کارخانه های تولید محصولات لبنی در کشور به صورت مستقیم مشغول کارهستند و بیش از ۴۵۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این بخش فعالند و در زنجیره محصولات لبنی هم اکنون بیش از دو میلیون نفر در کشور اشتغال بکار دارند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان فرآورده های لبنی ایران با بیان اینکه هم اکنون ۴۰۰ کارخانه فرآورده های لبنی بزرگ و کوچک در کشور فعال است، گفت: از این ۴۰۰ کارخانه ۶۰ شرکت بزرگ عضو انجمن فرآورده‌های لبنی ایران هستند که بیش از ۸۰ درصد محصولات لبنی را در ایران تولید و ۱۰۰ درصد صادرات محصولات لبنی ایران از طریق این ۶۰ کارخانه انجام می شود.

وی با اشاره به میزان صادرات محصولات لبنی به خارج ازکشور اظهار داشت: سال گذشته در مجموع ۴۵۰ هزار تن معادل ۷۵۰ میلیون دلار فرآورده های لبنی ایران به خارج از کشور صادر شد و با وجود محدودیت های شیوع بیماری کرونا در تمام کشورهای جهان امسال نیز صادرات فرآورده‌های لبنی همانند سال گذشته برآورد می شود.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان فرآورده های لبنی ایران، تولید شیر خام را در کشور روزانه به طور متوسط ۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: بخشی از این شیر به مصارف محلی، بخشی در حوزه صنعت به تولید شیر خشک و بخشی نیز در کارخانه‌ها به تولید فرآورده های مختلف لبنی اختصاص می یابد و شیر، ماست و پنیر نیز به عنوان محصولات پرمصرف در بین خانواده ها و مردم جایگاه ویژه‌ای دارد.

کد خبر: ۵۱٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha