۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
التهاب در بازارهای مالی و کالایی دنیا
با نزدیک شدن رقابت دو کاندیدا در امریکا اتفاق افتاد؛

التهاب در بازارهای مالی و کالایی دنیا

انتخابات به پایان رسید ولی پس لرزه های آن هنوز بر بدنه بازارها مشاهده می شود. بازارهای دنیا نگران سیاستهای ترامپ در مواجهه با شکست احتمالی یا طولانی شدن زمان شمارش آرا شدند.

بازار؛ گروه بین الملل: این روزها تمامی بازارها با تنش دست و پنجه نرم می کنند. نوسانات ناشی از بی ثباتی در بازارها باعث شده است تا سرمایه گذاری در این بازارها کاهش پیدا کند. فایننشال تایمز در گزارش اخیر خود خبر از افت ارزش دلار و کاهش قیمت طلا در بازار جهانی داد. این رسانه افت قیمت طلا در بازار جهانی را به دلیل بی ثباتی ناشی از تهدید های ترامپ در مورد به دادگاه رفتن برای تعیین نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ ذکر کرده است . البته افزایش احتمال پیروزی ترامپ با نزدیک شدن آرای الکترال دو کاندیدا هم به این وضعیت بی ثباتی دامن زد. نشریه مینت در این مورد نوشت:«از یک طرف بازارهای جهانی به دلیل مشخص نبودن نتیجه انتخابات و تهدید دونالد ترامپ در مورد کشاندن نتیجه انتخابات به دادگاه دچار تنش شد. اما نگرانی اصلی فعالان اقتصادی در بازارها این است که اگر اعلام نتیجه نهایی انتخابات طول بکشد، یا اگر بایدن پیروز شود و ترامپ از پذیرش آن امتناع کند بحران های موجود برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی و بازارهای کالایی اساسی بیشتر خواهد شد.در این شرایط احتمال می رود  سرمایه گذاران بازهم به دنبال منبع امنی برای سرمایه گذاری باشند و بازهم طلا به عنوان منبعی برای حفظ ارزش شناخته شود و ورود سرمایه ها به این بازار زمینه را برای رشد قیمت فراهم کند.»

اما رویترز از جنبه دیگری به این مساله نگریسته است. طبق گزارش رویترز اگر بایدن پیروز رقابتهای ریاست جمهوری در امریکا شود ولی  حزب دموکرات نتواند اکثریت مجلس نمایندگان را به خود اختصاص دهد بازهم بازارها با وضعیت بی ثباتی روبرو خواهند بود. در این شرایط دیدگاه های متضاد در میان دو قدرت اصلی در نظام قانونی وسیاستگذاری در امریکا افزایش پیدا می کند و در نهایت احتمال تایید بسته های حمایت مالی و تزریق به موقع آنها به اقتصاد کمتر می شود. در این شرایط  روند احیای اقتصاد هم آهسته تر خواهد شد و مشکلات در این بازار اوج می گیرد.»

افزایش قیمت نفت، کاهش قیمت طلا
 در بازار نفت هم این تنش تاثیر گذار بود. نشریه مینت در گزارش اخیر خود نوشت:« قیمت نفت در بازار جهانی رشد کرد و قیمت طلا در بازارهای کالایی کاهش پیدا کرد. دلیل افزایش۱.۱ درصدی قیمت نفت در بازار را می توان  افزایش شانس پیروزی ترامپ دانست. افزایش شانس پیروزی ترامپ در شرایطی که پیشتر تمامی بازارها از احتمال پیروزی بایدن سخن می گفتند، باعث افزایش بی ثباتی و نا امنی در بازار شد و نوسان را در این بازارها به همراه آورد.»

نکته دیگری که باید مد نظر قرار بگیرد رفتارهای غیر قابل پیش بینی دونالد ترامپ در امریکا است . او در آخرین ساعات روز سوم نوامبر خبر از پیروزی رسمی خود در انتخابات داد در حالیکه هنوز رای گیری در بسیاری از ایالتها پایان نیافته است و در ایالتهایی که  رای گیری پایان یافته بود، مجموع رای الکترال بایدن بیش از ترامپ بود. او بازهم ادعای خود مبنی بر غیر قانونی بودن شمارش آرا بعد از روز سوم نوامبر را مطرح کرد و گفت که بر مبنای آرای شمارش شده او پیروز است و دیگر نیازی به ادامه شمارش نیست.

بیان این سخنان باعث شد تا نگرانی در مورد وارد شدن دادگاه عمومی به مساله انتخابات و افزایش دوره بی ثباتی و تنش در امریکا بالا بگیرد و این بی ثباتی بازارهای مالی  و کالایی دنیا را با تنش مواجه کند.پیش بینی می شود تا زمانیکه بحران در فضای سیاسی امریکا ادامه دارد، سرمایه گذاری در بازارهای کالایی هم کاهش یابد و در نتیجه این بازارها هم از ثبات لازم برخوردار نباشند.

سیاستها یک شبه تغییر نمی کند
نکته مهم دیگری که باید در نظر داشت این است که سیاستهای اقتصادی در امریکا یک شبه تغییر نخواهد کرد و هر کسی که در این رقابتها پیروز شود برای تغییر سیاستها نیاز به زمان دارد. اندی لیپو رییس شرکت نفتی لیپو و شرکا در این زمینه گفت:« تاثیر سیاستهای روسای جمهور روی بازار نفت زمان بر است و هر کسی که انتخاب شود از ژانویه سال بعد روی کار خواهد آمد.بنابراین می توان خود را برای تغیر آماده کرد و شرایط را به گونه ای تغییر داد که کمترین افت ارزش سهام برای شرکتهای نفتی اتفاق بیفتد.»

اگر بایدن پیروز شود، بازارها چه تغییری می کنند
پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری راه را برای افزایش شمار بسته های مالی حمایتی از اقتصاد هموار می کند. این کار  باعث می شود تا ارزش سهام شرکتهای صنعتی و نفتی در  امریکا افزایش یابدو قیمت نفت هم رشد کند. از طرف دیگر افت ارزش دلار در بازار جهانی در صورت پیروزی بایدن می تواند روی بازارهای دیگر هم تاثیر گذار باشد.

 بایدن در نظر دارد قوانین سخت گیرانه تری برای شرکتهای فعال در زمینه تولید نفت شیل وضع کند و از طرق دیگر به توافق هسته ای با ایران بازگردد و تحریم های نفتی ایران را حذف کند. این سیاستها به معنای وارد شدن حجم زیادی نفت به بازار از طرف ایران است که زمینه ساز افزایش عرضه و کاهش قیمت می شود . پیروزی بایدن به معنای تسریع روند گذر امریکا از سوختهای فسیلی به سمت انرژی های پاک است و باعث میشود تا تقاضا برای فلزاتی مانند نیکل و مس افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۵۱٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha