۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
 ۲۵ هزار تن برنج از گمرکات ترخیص شد
رئیس کل گمرک:

۲۵ هزار تن برنج از گمرکات ترخیص شد

رئیس کل گمرک جهوری اسلامی ایران از ترخیص ۲۰ تا ۲۵ هزار تن برنج از گمرکات کشور طی دو روز گذشته برای عرضه در بازار خبرداد.

به گزارش بازار، مهدی میر اشرفی در حاشیه جلسه ویژه ستاد تنظیم بازار در گفت گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات کشور دپو شده که در حال ترخیص آن هستیم.

وی تصریح کرد: به منظور تسهیل ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات کشور و براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، کالاهای اساسی و مواد اولیه با اعلامیه تعهد ارز سه ماهه بانک مرکزی بدون کد رهگیری از گمرکات ترخیص می شوند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار ناظر بر این است که چنانچه با ارز متقاضی یا در مقابل صادرات، واردات کالایی از گمرک ترخیص شود نیاز به کد رهگیری بانک نیست و این سبب خواهد شد که مواد اولیه و کالاهای اساسی در گمرک رسوب نکند.

میراشرفی اظهارداشت: انتظار داریم در روزهای اینده با این تصمیم  برای ترخیص مواد اولیه کارخانجات و نهاده های دامی، شاهد وضعیت با ثباتی در بازار باشیم.

 ۲۰ میلیارد دلار کالا از گمرک ترخیص شده است 
رئیس کل گمرک جهوری اسلامی ایران بیان کرد: آمارها حاکی است که در هفت ماهه سالجاری ۲۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است.

وی تصریح کرد: از ۲۰ میلیون تن کالا ۱۳.۸ میلیون تن به ترخیص کالاهای اساسی اختصاص داشت که به لحاظ وزنی مشابه سال گذشته بوده است.

میر اشرفی با بیان اینکه واردات برخی از نهاده ها دامی افزایش یافته است گفت: در هفت ماهه سال گذشته در مجموع ۵.۱ میلیون تن ذرت وارد کشور شده بود اما امسال این میزان به ۵.۸ میلیون تن افزایش یافته است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: مردم بدانند که با وجود تحریم های ظالمانه، دولت در بحث تامین ارز ترجیحی در برخی نهاده های دامی نسبت به سال گذشته اقدامات خوبی را انجام داده است.

حمایت مجازی همتی از واردکنندگان کالاهای اساسی
این درحالی است که عبدالناصرهمتی رئیس کل بانک مرکزی از همراهی بانک مرکزی با واردکنندگان کالاهای اساسی و تولید کنندگان در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی، مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید در گمرک خبر داده بود.

وی در یادادشت خود که در فضای مجازی منتشر کرد گفته بود امروز ۵ مهر ماه ۹۹ درمعیت معاون اول محترم رئیس جمهور، جمعی از وزرای محترم و رؤسای سازمان های گمرک و بنادر از گمرک بندرشهید رجایی در بندرعباس بازدید و موضوع کالاهای دپو شده در گمرک این بندر و نیز سایر بنادر کشور را بررسی کردیم.

بانک مرکزی در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی و مواد اولیه و تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید در قالب تصمیماتی همراهی کامل خود را با وارد کنندگان کالاهای اساسی و تولید کنندگان محترم ابراز داشت.
از طرفی رئیس کل بانک مرکزی در جدیدترین پست اینستاگرامی خود با اشاره به بزرگداشت ۱۳ آبان نوشت: بانک مرکزی با تخصیص و تامین به موقع ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و ضروری کشور، اجازه نداد که کمبود جدی در نیازهای اساسی مردم ایجاد شود.

 عبدالناصر همتی افزود: سیزدهم آبان دو سال پیش، دولت آمریکا تحریم‌های جامع زیر را با هدف فروپاشی اقتصادی ایران علیه کشورمان به اجرا درآورد: «.. فعالیت بندرگاهی، کشتیرانی و صنایع کشتی سازی ایران از جمله خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ... / مبادلات نفتی و هرگونه خرید موادپتروشیمی از ایران، شرکت ملی نفت ایران ... /هر گونه مبادله بین موسسات مالی بین المللی با بانک مرکزی ایران یا موسسات مالی ایران.

در دومین سالگرد اجرای تحریم‌های سنگین آمریکا و علی رغم فشار سخت معیشتی به دهک‌های پایین‌تر درآمدی جامعه، که بخشی از آن هم بی تردید ناشی از مشکلات و ناهماهنگی داخلی بود، ملت بزرگ ایران باسربلندی ایستادگی کردو امروز نظاره گرجدال دوجناح داخلی آمریکا علیه یکدیگر است.

همتی تاکید کرد: بانک مرکزی هم روزهای سختی را پشت سر گذارند. ولی با تخصیص و تأمین به موقع ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و ضروری کشور، اجازه نداد که کمبود جدی در نیازهای اساسی مردم ایجاد شود.

او نوشت: انصاف نیست برخی ناهماهنگی‌های موجود بین برخی دستگاه‌ها و نیز تلاش‌هایی که برای دور زدن نظارت بانک مرکزی بر گردش ریال و ارز انجام می‌گیرد، به دلیل صبوری و رعایت مصالح کشور توسط بانک مرکزی، غیر واقع، تحت عناوینی نظیر جلوگیری از روان شدن تجارت و عامل دپوی کالا ... به حساب بانک مرکزی گذاشته شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: فارغ از توقعات و فشارهای بی موردی که برخی زیاده خواهان دارند و تلاش کسانی که بطور مدام با هدف عدم شفافیت، دنبال دور زدن سیاست‌های ارزی و ریالی هستند، بانک مرکزی ضمن تأکیدبربرنامه‌های اصولی خود، پیگیر سیاست‌ها و اهداف مهم کنترل تورم، تقویت ارزش پول ملی و کمک به رشد تولید خواهد بود.
 

کد خبر: ۵۱٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha