۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۲
پیشنهاد افزایش بهای بلیط اتوبوس روی میز سازمان حمایت/ قیمت اتوبوس ۵ برابر رشد کرد
در گفتگو با بازار اعلام شد؛

پیشنهاد افزایش بهای بلیط اتوبوس روی میز سازمان حمایت/ قیمت اتوبوس ۵ برابر رشد کرد

باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه قیمت اتوبوس در یک سال گذشته با ۵ بربر افزایش به ۶ میلیارد تومان رسیده است گفت: تشکل های صنفی حمل و نقل پیشنهاد افزایش قیمت اتوبوس را به سازمان حمایت ارائه کردند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: چند ماهی است که زمزمه‌ گران شدن قیمت بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله قطار، هواپیما و اتوبوس شنیده می‌شود اما مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس معتقدند که با افزایش بهای بلیط مخالف هستند و اجازه نخواهند داد قیمت ها تغییر کند. نمایندگان حتی تاکید کرده اند که با شناور شدن قیمت ها نیز مخالف هستند.

این مخالفت اما از سوی فعالان و تشکل های صنفی به شدت رد شده و اعلام می شود که با کاهش تعداد مسافران و افزایش هزینه ها، شرکت های حمل و نقل نمی توانند به خدمات دهی خود ادامه دهند و عنوان می کنند که افزایش هزینه‌های این بخش از جمله تعمیر و نگهداری، دستمزد نیروها و گران شدن قطعات یدکی فشار زیادی بر فعالان این عرصه وارد کرده و رانندگان نمی توانند از پس هزینه ها برآیند.  

قیمت اتوبوس از سال گذشته تاکنون با ۵ برابر افزایش از یک میلیارد تومان به ۶ میلیارد تومان رسیده است

داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که ایرلاین ها با بیان اینکه هزینه های آنها ارزی است این روزها سفت و محکم پشت افزایش قیمت بلیط اتوبوس ایستاده اند. آیا شرکتهای حمل و نقل جاده ای و مسافری نیز بر این موضوع اصراری دارند؟ گفت: شرکتهای حمل و نقل مسافری نیز هزینه های ارزی دارند. مگر برخی قطعات و لاستیک اتوبوس با هزینه های ارزی نیست؟  

وی افزود: قیمت اتوبوس از سال گذشته تاکنون با ۵ برابر افزایش از یک میلیارد تومان به ۶ میلیارد تومان رسیده است. از شهریور ماه گذشته تاکنون هزینه های تعویض روغن و لاستیک چندین برابر رشد کرده است. حال در کنار بحث افزایش هزینه ها این روزها به شدت میزان مسافر و سفرها نیز افت کرده است.

اغلب اتوبوس ها به جای اینکه با ۲۵ مسافر حرکت کنند با ۱۰ مسافر اقدام به سفر می کنند

باقرجوان در پاسخ به این پرسش که در شش ماه گذشته میزان سفرها تا چه حد افت داشته است؟ گفت: میزان سفرها افت چشمگیری داشته که یکی از دلایل آن کاهش تقاضا و یک بخش به دلیل اجرای شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا است. این روزها اغلب اتوبوس ها به جای اینکه با ۲۵ مسافر حرکت کنند با ۱۰ مسافر اقدام به سفر می کنند.

بهای بلیط باید تعدیل شود
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این پرسش که با این حساب باید بهای بلیط برای ناوگان حمل و نقل مسافری افزایش یابد؟ تاکید کرد: قطعا باید بهای بلیط تعدیل شود. ستاد تنظیم بازار باید گزارش خود و مولفه های خود را بر اساس قیمت تمام شده را تهیه کند و به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه دهد تا به این نتیجه برسند که شرکتهای حمل و نقل و رانندگان اتوبوس با این وضعیت نمی توانند ادامه دهند.  

تشکل های صنفی حمل و نقل و سرمایه گذاران حمل و نقل پیشنهاد خود را و دلایل خود را به وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده اند

باقرجوان با اشاره به اینکه تشکل های صنفی حمل و نقل و سرمایه گذاران حمل و نقل پیشنهاد خود را و دلایل خود را به وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده اند گفت: یکی از اقلام مصرفی اتوبوس های مسافری لاستیک است که به خوبی تمام کارشناسان از رشد قیمت آن آگاه هستند. پس هر میزان که قیمت اقلام بالاتر می رود شرایط جابجایی مسافران نیز برای شرکت های حمل و نقل سخت تر می شود.  

در شش ماه گذشته به دلیل کاهش تقاضا برای سفر و اجرای شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی، ۴۳ درصد در تعداد مسافر و ۲۶ درصد در تعداد سفر افت داشته ایم

وی ادامه داد: در شش ماه گذشته به دلیل کاهش تقاضا برای سفر و اجرای شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی، ۴۳ درصد در تعداد مسافر و ۲۶ درصد در تعداد سفر افت داشته ایم. اینکه چرا تعداد سفر بیشتر است به این دلیل است که تلاش شده است تا تعداد حرکت اتوبوس ها بیشتر از تعداد مسافرها باشد.  

استقبال ۹۵ درصد رانندگان از وام ۶ میلیونی
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بسته حمایتی دولت برای ناوگان حمل و نقل مسافری اختصاص یافت؟ گفت: برای ناوگان حمل و نقل مسافری دولت مقرر کرد تا ۱۲ میلیون تومان وام برای هر نفر اختصاص یابد که خوشبختانه در حال پرداخت است. دولت یک تسهیلات ۶ میلیون تومانی نیز داشت که برای خرید لاستیک بود که تاکنون نیز به ۹۵ درصد متقاضیان پرداخت شده است.  

باقرجوان با اشاره به اینکه از شرکتهای حمل و نقل مسافری باید تشکر کرد که در این شرایط اقدام به فعالیت بدون وقفه کرده اند اظهار داشت: تمام تلاش خود را می کنیم تا تمام شیوه نامه ها را اجرا کنیم و از مردم باز هم می خواهیم که از سفرهای غیرضرور خود بکاهند.

کد خبر: ۵۱٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha