۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور زیرپوشش آبیاری نوین قرار می‌گیرند
معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با بازار؛

۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور زیرپوشش آبیاری نوین قرار می‌گیرند

کردستان- معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور با تخصیص ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی، زیر پوشش سامانه آبیاری نوین قرار می‌گیرند.

 بازار؛ گروه استانها: معاون وزیر جهاد کشاورزی صبح روز چهارشنبه در سومین روز حضور خود در کردستان با استاندار دیدار کرد و قرار است طی صبح و بعدازظهر امروز از آبگیرهای یک، دو و سه، پنج و شش سامانه انتقال سد آزاد و پایاب سد گاوشان بازدید کند

وی در نخستین روز سفر کاری خود به این استان از پروژه پایاب سد قشلاق سنندج که یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این محدوده را تحت پوشش قرار می دهد، بازدید کرد.مابین این برنامه ها فرصتی پیش آمد و در خصوص وضعیت پروژه های حوزه آب و خاک کشور و به تبع استان کردستان با معاون آب و خاک  وزیر جهاد کشاورزی مصاحبه ای داشته باشیم که شرح آن در ذیل می آید:

اجرای آبیاری تحت فشار در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار با اعلام اینکه امسال ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص یافت، گفت: تاکنون حدود ۱۶ درصد این منبع مالی تامین اعتبار و تخصیص داده شده است.

علی مراد اکبری با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کار مربوط به تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار با منبع مالی ذکر شده انجام گرفته است، افزود: حدود ۶۰ هزار هکتار مجهز به سیستم نوین آبیاری شدند و ۱۳۰ هکتار هم در حال اجرا داریم.

وی اضافه کرد: با تامین اعتبار کل پروژه پیش بینی می کنیم بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار می گیرند.

کردستان پیشرو در آبیاری نوین
معاون آب و خاک وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۲۸ درصد اراضی آبی کشور مجهز به سیستم آبیاری مدرن هستند، گفت: حدود ۵۰ درصد اراضی آبی کردستان زیرپوشش سیستم آبیاری نوین است و از این لحاظ وضعیت این استان دو برابر میانگین کشوری است.

اکبری یادآور شد: پیشینه ای که کردستان از لحاظ تجهیز اراضی آبی به سیستم آبیاری تحت فشار دارد نشان می دهد کشاورزان این استان قدر آب را بخوبی می دانند و برای استفاده بهینه از آن نهایت تلاش خود را بکار بستند.

اجرای ۲ پروژه حوزه خاک در ایران با همکاری سازمان فائو
معاون آب و خاک وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خاک در کشور ما تاحدودی مغفول واقع شده است، گفت: نخستین کاری که طی چند سال اخیر انجام دادیم موضوع خاک را در برنامه ششم توسعه به مدار مدیریت منابع پایه که شامل آب، خاک و ذخایرژنتیکی است، گنجاندیم.

اکبری از دیگر اقدامات این معاونت در این راستا را تشکیل دفتر خاک ذکر کرد و افزود: ارتباط مطلوبی با مجمع جهانی خاک در سازمان فائو( خواروبار و کشاورزی ملل متحد) داریم و ریاست یکی از بخش‌های این هم بر عهده ایران است و اخیرا دو پروژه هم با این سازمان منعقد کردیم.

وی اضافه کرد: پروژه  SIDA که مربوط به مدیریت بهره وری آب و مدیریت پایدار خاک است در شبکه ۸۰ هزار هکتاری در استان قزوین درحال اجرا است.

معاون آب و خاک وزیرجهاد کشاورزی اظهار داشت: یافته ها و اندوخته های علمی دنیا را از طریق سازمان فائو در خصوص بهره وری آب و مدیریت پایدار خاک در کشور پیاده می کنیم.

اکبری با بیان اینکه پروژه دیگری به نام تی سی پی در بحث سیل با همکاری سازمان فائو در کشور به اجرا در می آید، اعلام کرد: میزان کمک اعتباری فائو برای اجرای این دو پروژه در ایران ۸۹۲ هزار دلار است.

وی با اشاره به اینکه عزم کشور در بحث خاک جدی است، یادآور شد: قانون حفاظت خاک هم در مجلس  مصوب و به دولت ابلاغ شده و آیین نامه اجرایی آن هم به اتمام رسیده و اکنون در دستور کار دولت برای تصویب است.

معاون آب و خاک وزیرجهاد کشاورزی افزود: شورای راهبردی خاک هم در وزارتخانه تشکیل شده و حاصلخیزی به ویژ در دیم زارها، بهبود وضعیت خاک های کشاورزی و غیره در دستور کار این شورا قرار گرفته است.


اجرای  ۱۱۰ هزار هکتار از پروژه توسعه منابع آب و خاک کشور
اکبری در خصوص پروژه توسعه منابع آب و خاک در غرب و شمالغرب کشور اظهار داشت: این پروژه در ۲۲۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شش استان کشور به اجرا در می آید که تاکنون ۷۷ هزار هکتار از آن اجرایی شده است.

وی از افتتاح ۵۰ هزار هکتار دیگر این پروژه تا پایان سال جاری خبرداد و اعلام کرد: ۵۰ درصد این میزان سطح را تا پایان آذرماه سال جاری به بهره برداری می رسانیم.

معاون آب و خاک وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وزارت نیرو آب مورد نیاز این ۵۰ هزار هکتار را تامین کرده است، گفت: در صورت تامین  منابع مالی و آب مورد نیاز این پروژه تا پایان دولت دکتر روحانی بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از آنرا افتتاح خواهیم کرد.

اکبری سهم کردستان در این پروژه را ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار ذکر کرد و گفت: تاکنون ۶۴۰ هکتار آن در این استان به بهره برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: تا پایان سال جاری هم ۱۱ هزار هکتار دیگر این پروژه در کردستان افتتاح می شود و حدود شش هزار هکتار باقی مانده آن هم تا خرداد سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

کد خبر: ۵۱٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha