۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
نبود نقدینگی چالش دستیابی به جهش تولید
بازار گزارش می دهد:

نبود نقدینگی چالش دستیابی به جهش تولید

مشکلات بسیاری، پیش روی صنعت و تولید کشور قرار دارد و صنعت زمانی به شکوفایی خواهد رسید که در راستای حل مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران اقدامات لازم انجام بگیرد. دولت در زمینه حل مشکلات تولیدکنندگان، نقش کلیدی و موثری دارد و این دولتمردان هستند که با تصمیمات موثر و سازنده، می توانند شرایط رونق و جهش تولید را فراهم کنند.

سجاد صفری؛ بازار: سالجاری از سوی مقام معظم رهبری، بعنوان سال جهش تولید نامگذاری شد و این در حالی بود که صنعت و تولید کشور با مشکلات بسیاری روبرو بود و متاسفانه با شیوع بیماری کرونا در کشور و همچنین افزایش تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه ایران، این مشکلات و کاستی ها افزایش یافت. تولیدکنندگان، بخصوص در سه ماهه نخست سالجاری با کاهش ظرفیت واحدهای تولیدی روبرو شدند و همین موضوع باعث شد که آنها را در زمینه تامین سرمایه در گردش با مشکلاتی روبرو کند. تامین سرمایه در گردش یکی از مشکلاتی است که تولیدکنندگان با آن روبرو هستند و نبود بازار فروش در داخل کشور و بازارهای خارجی دیگر مشکلی است که تولیدکنندگان را با چالش روبرو کرده است.

برای رسیدن به جهش تولید، فاکتورهای مهمی وجود دارد که بایستی به آنها توجه شود و یکی از این فاکتورها تامین نقدینگی یا تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است. نقدینگی، لازمه ادامه حیات واحدهای تولیدی است و صنعت زمانی می‌ تواند به شرایط مطلوب دست پیدا کند که در چرخه تولید با مشکل نقدینگی روبرو نشود. اینک که بیماری کرونا مهمان ناخوانده این روزهای کشور است و تولید و صنعت را با چالش جدی‌ ای روبرو کرده است اهمیت نقدینگی، پیش از گذشته، برای واحدهای تولیدی جلب توجه می‌کند. واحدهای تولیدی و صنعتی، بیشتر از دیگر مشاغل، به حمایت‌ها و مشوق‌های دولت نیاز دارند و اگر این حمایت‌ها به موقع صورت نگیرد در واقع پایان عمر یک واحد تولیدی را رقم می ‌زند.

دولت بایستی نقدینگی را به واحدهای تولیدی تزریق کند
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که افزایش حجم نقدینگی چگونه می‌تواند به تولید و صنعت کشور کمک کند، گفت: افزایش حجم نقدینگی اگر در مسیر درست هدایت نشود علاوه بر اینکه نمی‌تواند به پیشرفت صنعت کمک کند بلکه موجب ایجاد تورم می‌شود که این موضوع برای اقتصاد کشور مناسب نیست.

«معصومه آقا پورعلیشاهی» اظهار داشت: دولت با اقداماتی که در سال گذشته و شش ماهه نخست سالجاری، انجام داد توانست میزان قابل توجه ای از نقدینگی موجود در جامعه را به سمت بازار سرمایه هدایت کند و از اوایل اردیبهشت سالجاری، شاهد افزایش بی‌ سابقه نقدینگی در این بازار بودیم؛ اگر این حجم نقدینگی بتواند در مسیر درست هدایت شود می ‌تواند به تولید و صنعت کشور کمک کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه، بیان کرد: اگر دولت نتواند حجم نقدینگی موجود در بازار سرمایه را در مسیر درست هدایت کند و آن را به  تولید و صنعت کشور تزریق نکند سرمایه‌ های مردم در این بازار در بازارهای موازی دیگر سر در می آورد که موجب بروز تورم خواهد شد.

آقا پورعلیشاهی تصریح کرد: درحال‌ حاضر، نقدینگی موجود در جامعه در بازار سرمایه متمرکز شده است و این نیازمند برنامه‌ ریزی صحیح است تا در مسیر درست هدایت شود و باید این نقدینگی به بنگاه‌های اقتصادی تزریق شود تا هم بنگاه‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و هم اینکه سرمایه‌گذاران بتواند به درصدی از سود برسند.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه می‌تواند به تولید کشور کمک کند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند سرمایه در گردش هستند و اگر به آنها توجه شود و سرمایه لازم در اختیار آنها قرار بگیرد خواهند توانست به تولید کشور کمک کنند.

آقا پورعلیشاهی افزود: بایستی زمینه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه فراهم شود تا بتوانند در این بازار، نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند؛ اگر این موضوع تحقق یابد شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند توانست به تولید کشور کمک کنند.

اشتغالزایی جوانان در گرو فعالیت واحدهای تولیدی
اینک که دستیابی به جهش تولید امری است که از سوی مقام معظم رهبری برای مسئولان اجرایی کشور تعیین شده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه هایی را برای تحقق این امر در دستور کار خود قرار داده است لازم است که درخصوص عارضه یابی مشکلات صنعت کشور، برنامه های موثری تدوین شود تا در چهار ماه پایانی سالجاری، شاهد بهبود وضعیت تولید کشور باشیم.

دولت بایستی تصمیمات درستی را اتخاذ کند تا بتواند نقدینگی را به حوزه صنعت کشور، تزریق کند تا خون در رگ‌های آن به جریان بیفتد تا زمینه شکوفایی آن فراهم شود و واحدهای تولیدی و صنعتی به جهش تولید دست پیدا کنند. البته، تامین نقدینگی یکی از موارد موفقیت تولید کشور است و مسوولان بایستی زمینه صادرات و بازار فروش واحدهای تولیدی را تسریع ببخشند تا محصولات تولیدی روی دست تولیدکنندگان نماند و در انبارها دپو نشوند. اگر دولت بتواند فاکتورهای شکوفایی تولید و جهش تولید را فراهم کند بدون شک، زمینه اشتغال برای تعداد بسیاری از جوانان کشور فراهم می‌شود چون هم اکنون صنعت کشور با حدود ۴۰ درصد از ظرفیت خود مشغول به فعالیت است و اگر نقدینگی واحدهای تولیدی و دیگر مشکلات پیش روی آنها برطرف شود بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید باز خواهند گشت و جوانان بیشتری می توانند به کار مشغول شوند و این موضوع باعث بهبود اقتصاد خانواده ها و کشور می شود.

کد خبر: ۵۱٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha