۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
کارآمدی مدیریت دارایی در گرو داشتن اطلاعات است/ هوش مصنوعی در خدمت اطلاعات بورسی
گفتگو با مدیر عامل پردازش مالی پارت

کارآمدی مدیریت دارایی در گرو داشتن اطلاعات است/ هوش مصنوعی در خدمت اطلاعات بورسی

رسولی زاده بر این باور است که مدیریت دارایی و ثروت به صورت کارآمد، نیاز به اطلاعات دارد. از این رو شرکتهای پردازش اطلاعات مالی در راستای گردآوری، تجمیع، پردازش و انتشار این اطلاعات ایجاد شده اند.


بازار؛ گروه بورس: شرکت های پردازش اطلاعات یکی از ارکان بازار سرمایه محسوب می شوند. این شرکت ها از جمله شرکت های حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات هستند که در کنار سایر خدمات و فعالیت های خود به صورت تخصصی نیز به حوزه بازار سرمایه وارد شده اند. هدف از تاسیس و راه اندازی این شرکت ها ارائه اطلاعات درست، متناسب با نیاز و خواسته متفاوت سهامداران بورس به صورتی طبقه بندی و پردازش شده است.

این درحالی است که شرکت پردازش اطلاعات مالی و مشاور سرمایه‌گذاری پارت یکی از این شرکتها در بازار سرمایه کشورمان است؛ که می توان به محصولات و خدمات آن، همچون اپلیکیشن سیگنال، سامانه رسام و ایجاد آکادمی هوش مالی اشاره کرد. در همین راستا خبرگزاری بازار با علی رسولی زاده، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی و مشاور سرمایه‌گذاری پارت در خصوص فعالیت و برنامه های توسعه ای شرکت مذکور گفتگویی انجام داده است که بخش نخست این گفتگو از نظرتان می گذرد.

 

*توضیحی درباره فعالیت شرکت پردازش اطلاعات مالی و مشاور سرمایه‌گذاری پارت بیان کنید.
شرکت پردازش اطلاعات پارت نزدیک ۷ سال است فعالیت اش را با  اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار شروع کرده است. اولین مجوزش پردازش اطلاعات مالی بود به طوری که در ادامه مسیر مجوز مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره عرضه و مشاوره پذیرش و آموزش را نیز از سازمان بورس دریافت کرده است. این در حالی است که اکنون نزدیک به ۶۰۰ نفر در شرکت پارت در حال فعالیت هستند و به تولید محصولات در زمینه های مختلف مشغول هستیم.

*کارکرد شرکتهای پردازش اطلاعات مالی در بازار سرمایه  چیست؟ در این باره توضیحی بفرمایید.
با توجه به اینکه بازار سرمایه محلی است که  افراد  بخشی از دارایی شان را از طریق این بازار مدیریت می کنند و از طرفی مدیریت دارایی و ثروت برای اینکه به شکل کارآمد باشد نیاز به اطلاعات دارد از این رو شرکتهای پردازش اطلاعات مالی وظیفه گرداوری - تجمیع - پردازش و انتشار این اطلاعات را برعهده دارند. وقتی اطلاعات مبنای تصمیم گیری وتصمیم سازی در بازار سرمایه باشد تحلیل رویدادها، وقایع و بررسی نتایج خیلی راحت ترو کاربردی تر خواهد بود. درحالی که  در شرایط فعلی، فقدان بیشتر این مساله در بازار سرمایه حس می شود؛ چراکه اگر افراد با دانش بیشتری در این مسیر قرار گیرند، می توانند خود را برای پذیرش نتایج احتمالی آماده کنند و در عین حال که شرکتهای  پردازش اطلاعات مالی  وظیفه تهیه و تامین این اطلاعات که مبنای سرمایه گذاری است را برعهده دارند.

*چه افراد و نهادهایی از این اطلاعات بیشترین بهره را می برند؟
اطلاعات شرکتهای  پردازش اطلاعات مالی که گرداوری می‌کنند در حوزه سهام، صندوقهای سرمایه گذاری،  صورتهای مالی شرکتها و حوزه اوراق تامین مالی است.  به طوری که هرکدام از این اطلاعات مخاطب خودشان دارند و این مخاطبان از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل می شوند. اشخاص حقیقی برای سرمایه گذاری خرد سهام و صندوقهای سرمایه گذاری و  حقوقی ها برای سبدگردانی و مدیریت سبدهایشان از این اطلاعات استفاده می کنند.

*اطلاعات خام را از چه سازمان یا نهادها و چگونه تهیه می کنید؟
نهادهای مختلف که وظیفه عملیاتی دارند درکنار آن تامین اطلاعات مربوطه را  نیز برعهده دارند. مثل شرکت مدیریت فناوری بورس، شرکت رایان بورس،  بورس کالا و شرکت  بورس تهران هرکدام فراخور عملیات شان متولی تهیه اطلاعات هستند. به طوریکه که این اطلاعات تولید و سپس توسط شرکتهای پردازش اطلاعات مالی دریافت و تجمیع می شود.

*با توجه به اینکه در حوزه هوش مصنوعی هم فعالیت دارید، درباره هوش مصنوعی که دقیقا چیست و  سرمایه گذاری شرکت پارت روی  حوزه های مختلف این فناوری هم توضیح دهید.
هوش مصنوعی یکی از تکنولوژی پیشرفته روز دنیا است و در شرایط فعلی، کشورهای مختلف در تلاشند با سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی و تشکیل اکوسیستم مربوطه نقش بیشتری در آینده این حوزه فناوری داشته باشند. پارت هم  با درک این موضوع نزدیک ۴ سال  است که سرمایه گذاری را در این حوزه آغاز کرده است. باید اشاره کنم هوش مصنوعی در گام اول به مباحث نرم افزاری کمک و در بعد تجزیه و تحلیل  اطلاعات کمک شایانی می کند. درحالی که  خروجی هایی که می تواند داشته باشد در روالهایی عادی بسیار پرهزینه و مقرون به صرفه نیست. سرمایه گذاری پارت هم در بخشهای مختلف از جمله بینایی ماشین، پردازش تصویر،  پردازش ویدئو، پردازش گفتار و پردازش زبان طبیعی (NLP) و پردازش اطلاعات و داده کاوی بوده است. که این الگوریتمهای هوش مصنوعی در کنارهم خدمات ارزش افزوده متنوعی را تولید کرده و درا ختیار مردم می گیرد.

*از آنجا که در خصوص راه اندازی تولید چنین اپلیکیشن ها پیشتازید، توضیحاتی را درباره تولید این محصولات بفرمایید.
 با توجه به اینکه  اکنون دنیا، دنیای اپلیکیشن ها است ماهم در این مسیر حرکت کرده ایم  و به طوری که سامانه رسام راه اندزای  شد و الان هم درحال فعالیت درحوزه رصد سیستمی اطلاعات مالی صندوقهای سرمایه گذاری است. این سامانه اطلاعات صندوقها را تجمیع  و پردازش کرده و در جهت تصمیم گیری و تصمیم سازی در اختیار مخاطبان قرار می دهد. همینطور سامانه سپام در حوزه سهام و سامانه ایرابو در حوزه تحلیل اوراق تامین مالی است ودر حالی که  این سامانه ها در محصولی  به نام سیگنال  تجمیع و رونمایی شد؛ به طوریکه درحال حاضر با ۴ میلیون نصب پرکاربردترین اپلیکیشن بازار سرمایه محسوب میشود و  موارد  مختلفی را پوشش میدهد همچون  سهام، صندقها، اطلاعات ارزهای دیجیتال، طلا وارز  و اطلاعات بورس کالا، مشتقات و بازار جهانی.  همچنین به منظور آموزش، اقداماتی در زمینه  اطلاعات این اپلیکیشن در حوزه تولید محتوی صورت گرفته و آموزش متعدد درحوزه صندوقهای سرمایه گذاری  به صورت متون خبری  و پادکستها  و به شکل ویدئو از طریق سیگنال امکان پذیر شده است و محتوی مفصلی از این طریق دراختیار افراد  قرار می گیرد. در عین حال  با ترکیب هوش مصنوعی و پردازش اطلاعات سامانه ای به نام مرآت راه اندازی شد که در حوزه اعتبار سنجی است به طوریکه تا کنون بیش از دو ونیم میلیون نفر از این طریق اعتبار سنجی شده اند و چندماهی از رونمایی اش می گذرد و دراختیارمردم قرار گرفته است. همینطور در حوزه سواد مالی وهوش مالی هم فعال بوده ایم  به طوری که از جمله کارها ایجاد  آکادمی هوش مالی بوده، که خدمات سوادمالی  از طریق  برگزاری دوره ها ی آموزشی  و کتب از طریق بسترهای اپلیکیشن به شکل وسیعی  برای استفاده مردم صورت گرفته است.

کد خبر: ۵۱٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha