۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
تاثیر ربات های بازیافت در طبقه بندی پسماند های شهری
معرفی ربات های بازیافت

تاثیر ربات های بازیافت در طبقه بندی پسماند های شهری

بحران پسماند های شهری یکی از چالش بر انگیز ترین مباحث زندگی مدرن است که نیازمندیک سیستم مدیریتی جامع و جهان شمول است ، وبه نظر می رسد نیروی کار انسانی بدون مدد گرفتن از فناوری های رباتیک ازعهده این مهم بر نخواهد آمد.

سیران خانعلی زاده ؛ گروه فناوری اطلاعات :رشد شهر نشینی و تغییر الگوهای مصرفی باعث شده  سالانه مقدار زیادی زباله تولید و در محیط زیست رها شوند، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۵۰ بیشتر از ۱۲ میلیارد تن پلاستیک  روانه زباله دان ها خواهند شد حجم بالای زباله‌های شهری تولیدشده سبب شده که طی سال‌های اخیر، جمع‌آوری و دفن زباله‌ها به یک تهدید برای مدیریت شهری بدل شود.

طی سال های اخیر، بسیاری از کشور های دنیا اقدامات  پیشگیرانه ای برای  کاهش میزان پسماند های پلاستیکی  به مرحله اجرا در آورده اند وخوشبختانه  در بخشهایی وسیعی به موفقیت های مثال زدنی دست پیدا کرده اند. اما با وجود تمامی این اقدامات، ازیک سو جمعیت جهان در حال افزایش است، واز سوی دیگر تغییر سبک زندگی وافزایش استفاده از پلاستیک در تمامی صنایع، کنترل و مدیریت این بخش را همچنان چالش برانگیز و مشکل ساز کرده است. واین مشکلی است که  شرکت های فناوری اطلاعات به دنبال راه حل مناسبی برای حل وفصل آن هستند، و بسیاری از آن ها به هوش مصنوعی و ماشین ها روی آورده اند.

ربات بازیافت از هوش مصنوعی مجهز به تکنولوژی های حسگر و دوربین ها پیشرفته استفاده می کند، دچار هیچ گونه مشکلات فیزیکی  نخواهند شد و به علاوه قادر هستند ساعات طولانی بدون هدر رفت زمان به فعالیت خود ادامه بدهند

آیا ربات های پاسخ مناسبی برای این بحران هستند؟

ربات بازیافت از هوش مصنوعی مجهز به تکنولوژی های حسگر و دوربین ها پیشرفته استفاده می کند، دچار هیچ گونه مشکلات فیزیکی  نخواهند شد و به علاوه قادر هستند ساعات طولانی بدون هدر رفت زمان به فعالیت خود ادامه بدهند. بر اساس گزارشات دانشگاه،   ایلینویز کارگران بخش جمع آوری ودفع  پسماند ها دو برابر  بیشتر در خطر بیماری های ویروسی و سایر آسیب های جدی فیزیکی هستند و این خود می تواند یک دلیل منطقی برای حذف نیروی کار انسانی و به خدمت گرفتن تکنولوژی است.

ربات بازیافت چگونه عمل می کند؟

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، ربات های بازیافت مجهز به سیستم دوربین و حسگرهای چندگانه هستند و به خوبی می توانند  اشیاء را شناسایی نمایند و در پی آن  بازوهای رباتیک را برای برداشتن و جابجایی این اشیاء  به حرکت در بیاورند؛ انگشت های رباتیک با سنسور های تعبیه شده که به قسمت ابتدایی  این بازوها متصل هستند  قادرند هرگونه  بطری پلاستیکی  ،  قوطی و شیشه را  تشخیص  داده و سپس در سطل آشغال های مربوطه تخلیه می کنند.

گفتنی است، در این ربات ها نه تنها از  تکنولوژی های شناسایی جنس و فابریک مواد استفاده شده است، بلکه از حسگر های شناسایی رنگ، شکل و اندازه مواد پلاستیکی نیز بهره گرفته شده است. و این امر فرایند جداسازی و طبقه بندی پسماند ها را با سرعت چهار برابری به مرحله اجرا در می آورند.

مزیت استفاده از ربات بازیافت

  •  حذف  خطای انسانی در طبقه بندی پسماند ها
  •  حذف نیروی کار انسانی و پیامدهای بهداشتی ناشی ازآن
  •  سرعت عمل بیشتر و انعطاف بالاتر سیستم های هوش مصنوعی و رباتیک
  •  کنترل کیفیت
  •  افزایش بهره وری

معایب  استفاده از ربات  بازیافت

  •  بالا بودن هزینه طراحی وتولید تجهیزات رباتیک  
  •  حذف نیروی انسانی و افزایش بیکاری و پیامد های ناشی از آن
  •  بالا بودن هزینه  مداوم تعمیر و نگهداری ربات ها و اکسسوری های جانبی

TrashBot. نوع دیگری از ربات های بازیافت است  که توسط کمپانی CleanRobotics تولید شده است و هدف آن افزایش و پاکسازی محیط است؛ این سیستم یک پلتفرم کاملا خودکار است که از هوش مصنوعی، دید رایانه ای، سنسور های شناختی برای شناسایی و جداسازی پسماند و زباله غیر بازیافتی مورد استفاده قرار می گیرند

معرفی ربات های بازیافت

Cortex

این ربات یکی از سریع ترین و در عین حال هوشمند ترین سیستم های رباتیک است که برای بازیافت پسماندها طراحی شده اند؛ در این ربات از هوش مصنوعی AI برای هدایت حسگر ها، بازوهای حرکتی و دوربین های چندگانه به منظور دسته بندی و طبقه بندی انواع اشیاء استفاده شده است.

پلتفرم هوش مصنوعی به کاربرده شده  Neuron  نام دارد و ویژن یک ماشین هوشمند  را با یادگیری عمیق  ترکیب کرده و  برای  شناخت ویژگی های منحصر به فرد اشیا در بین مواد مختلط  به کار می بندد. داده های دریافت شده توسط پلتفرم Neuron، از طریق AMP Insights  یک تجسم واقعی پیدا کرده ودر مراحل بعدی برای نظارت به فعالیت ها، اندازه گیری و اتخاذ تصمیم آگاهانه  مورد استفاده قرار می گیرند.

TrashBot.

 TrashBot. نوع دیگری از ربات های بازیافت است  که توسط کمپانی CleanRobotics تولید شده است و هدف آن افزایش و پاکسازی محیط است؛ این سیستم یک پلتفرم کاملا خودکار است که از هوش مصنوعی، دید رایانه ای، سنسور های شناختی برای شناسایی و جداسازی پسماند و زباله غیر بازیافتی مورد استفاده قرار می گیرند.

این سیستم رباتیک هوشمند  دارای دقت بسیاربالا در شناسایی و طبقه بندی پسماند ها بوده و داده های بدست آمده از خصوصیات اشیاء را دریافت و سپس به اتصالات کلودی ارسال می نماید؛ این ربات  دارای مانیتور مکالمات می باشد که از طریق آن می توان  از نوع پسماندهای موجود در مخزن، خصوصیات اشیاء  ، و سایر مواد غیر بازیافتی  مطلع شد.

Heavy Picker یک ربات قوی برای دسته بندی پسمانده های بزرگ است  واز طریق سنسور های مختلف بازوهای رباتیک و هوش مصنوعی  عمل می کند وقادر است اشیاء ۳۰ کیلوگرمی را نیز بلند کرده و به مخزن های بازیافت هدایت نماید

برای استفاده از این جعبه جادوی تنها کافی است زباله را در به درون سطل های موجود در آن بیاندازید، پس از بسته شدن درب کشویی دوربین های جانبی  نوع زباله را تجزیه وتحلیل کرده و سپس از طریق  فناوری Teflon-coated plastic shelf خشک  کرده  و پس از بررسی های  نرم افزار CleanRobotics، برای بازیافت و یا منهدم شدن به قسمت های مربوطه فرستاده می شود. این دستگاه داری سیستم های هشدار جهت تخلیه مخزن بازیافت ویا مخزن زباله غیر بازیافتی است.

Heavy Picker

Heavy Picker یک ربات قوی برای دسته بندی پسمانده های بزرگ است  واز طریق سنسور های مختلف بازوهای رباتیک و هوش مصنوعی  عمل می کند وقادر است اشیاء ۳۰ کیلوگرمی را نیز بلند کرده و به مخزن های بازیافت هدایت نماید.

این ربات توسط کمپانی ZenRobotics طراحی وتولید شده است و قادر است همزمان چندین نوع پسماند را جدا سازی کند و کمترین میزان  آلودگی و ریز ذرات را به جای بگذارد. برخلاف ربات های کوچکتر، دسته بندی وطبقه بندی انواع پسماند در این ربات بدون محدودیت بوده و میزان امنیت نیز در مقایسه با ربات های مشابه بسیار بالاتر است.

کد خبر: ۵۱٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha