۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
ستاد رفع موانع تولید در دسترس نیست!
بازار گزارش می دهد:

ستاد رفع موانع تولید در دسترس نیست!

واحدهای تولیدی و صنعتی کشور با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و دبیر کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید که مجری رفع مشکلات آنها است؛ حاضر به پاسخگویی نیست.

سجاد صفری؛ بازار: سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری، بعنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است و شیوع بیماری کرونا و افزایش تحریم های ظالمانه آمریکا برعلیه ایران، شرایط رسیدن به جهش تولید را دشوارتر کرد و برای دستیابی به این امر، نیاز است اقدامات بسیاری از سوی مسئولان، برنامه ریزی و اجرا شود. برنامه ریزی موثر و سازنده یک سوی قضیه، برای تحقق جهش تولید است در صورتی که اجرا شدن برنامه ها و دستورالعمل ها اقدامی، مهمتر از برنامه ریزی آن ها است.
صنعت و تولید کشور با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که بخش عظیمی از این مشکلات به دلیل شیوع بیماری کرونا و تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه ایران است؛ شیوع کرونا و تحریم های آمریکا باعث شده که بازار صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی وارد رکود شود. در شرایط بحرانی، تصمیمات و تدابیر مسئولان می تواند گره گشای مشکلات موجود باشد ولی در بعضی موارد مشاهده می شود که مسئولان، علیرغم تلاشی که برای بهبود شرایط موجود به کار می گیرند ولی حاضر به پاسخگویی نیستند و جامعه و رسانه ها را در جریان عملکرد خود قرار نمی دهند.
برای دستیابی به جهش تولید، بایستی مشکلاتی همچون، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی، تامین مواد اولیه، تامین زیرساخت های موجود برای واحدهای تولیدی و صنعتی و توسعه بازار فروش داخلی و خارجی محصولات تولیدی که عمده، مشکلات موجود اکثر تولیدکنندگان سراسر کشور است حل شود و بایستی، دستگاه های مربوطه، بصورت مستمر در کنار تولیدکنندگان باشند و مشکلات پیش روی آن ها را رصد کنند تا بتوانند برای رفع مشکلات آنها تصمیمات عاجلی بگیرند.

رفع مشکلات واحدهای تولیدی در گرو پیگیری مسئولان
صنایع کوچک و متوسط حدود ۹۲ درصد صنایع کشور را شامل می شوند و حجم بالایی در اشتغالزایی و تولید کشور را در برمی گیرند. سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، شامل ۵۰۱ شهرک صنعتی، ۳۲۲ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی است. در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی کشور، تعداد ۸۷ هزار و ۸۶۳ قرارداد منعقده شده است و از این تعداد ۴۶ هزار و ۴۱۳ واحد صنعتی و ۳ هزار و ۵۵ واحد کارگاهی به بهره برداری رسیده اند که این تعداد، واحد به بهره برداری رسیده، زمینه اشتغال مستقیم ۹۳۵ هزار و ۵۵۷ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.
با توجه به این آمار، در می یابیم که صنایع کوچک و متوسط درصد بالایی در اشتغالزایی کشور را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که تعداد بالایی از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور، مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی یا راکد هستند و یا با ظرفیت های متفاوت و پایین، به کار مشغول هستند. در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی سراسر کشور تعداد ۹ هزار و ۸۷۳ واحد تولیدی و صنعتی راکد وجود دارد که برای احیای این واحدها سرمایه گذاری ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی نیاز است؛ هر چند که در سالجاری، برای احیای واحدهای راکد و افزایش ظرفیت واحدهای نیمه فعال، توسط وزارت صمت تصمیماتی اتخاذ شده است ولی تحقق این اهداف، نیازمند پیگیری های مستمر و مدوام مسئولان مربوطه است.

واحدهای تولیدی فعال در خطر تعطیلی قرار دارند
در ابتدای سالجاری، احیای ۱۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد در سراسر کشور در دستور کار مسئولان وزارت صمت قرار گرفت و در برنامه ریزی جدیدی که توسط «علیرضا رزم حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است؛ مقرر شده، تا پایان سالجاری، تعداد ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی راکد در سراسر کشور به چرخه تولید بازگردانده شوند. از ابتدای سالجاری، تاکنون، تعداد ۸۱۹ واحد صنعتی و تولیدی به چرخه تولید برگشته اند و بایستی تا پایان سالجاری، تعداد ۱ هزار و ۱۸۱ واحد تولیدی و صنعتی دیگر وارد چرخه تولید شوند تا احیای ۲ هزار واحد صنعتی که در دستور کار وزارت صمت قرار دارد محقق شود.
گفتنی است، بطور متوسط، سرانه اشتغال هر واحد صنعتی راکد که به چرخه تولید برگشته اند ۱۸ نفر است و اگر تا پایان سالجاری، تعداد ۲ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگردانده شوند بطور متوسط زمینه اشتغال ۳۶ هزار نفر در سراسر کشور فراهم می شود. احیای واحدهای تولیدی راکد علاوه بر اینکه به اشتغالزایی جوانان کمک می کنند زمینه تحقق جهش تولید و شکوفایی اقتصاد را نیز، فراهم می کنند.
مسئولان بایستی این موضوع را مدنظر داشته باشند که برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی سراسر کشور، در حال حاضر، با ظرفیت های پایین، مشغول به کار هستند و با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند که اگر در راستای حل مشکلات آنها اقدامات لازم انجام نگیرد ممکن است این واحدهای صنعتی و تولیدی از چرخه تولید خارج شوند و غیرفعال شوند.

کارگروه ستاد تسهیل جوابگو نیست
کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید که با هدف حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی و کمک به تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام، تأمین مالی، تعیین تکلیف بدهی‌های معوق و همچنین رفع مشکلات مرتبط با محیط زیست، منابع طبیعی، معادن و رفع موانع صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی، تاسیس شده است؛ بایستی در ارائه گزارش های مربوط، با رسانه ها همکاری و تعامل داشته باشد.
واحدهای تولیدی فعال و نیمه فعال و حتی سرمایه گذاران جدیدی که قصد دارند وارد عرصه تولید شوند با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید مجری پیگیری مشکلات این واحدها و رفع موانعی است که سر راه آنها قرار دارد است.
خبرنگار خبرگزاری بازار که در جریان مشکلات موجود واحدهای تولیدی و صنعتی کشور قرار دارد برای پیگیری مشکلات این واحدها و در جریان قرار گرفتن برنامه ها و طرح های در دست اجرای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، مدتی است در تلاش است که با «میثم زالی» دبیر کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید مصاحبه ای انجام بدهد و بارها با ایشان تماس گرفته است ولی متاسفانه، وی هر دفعه، با ایراد بهانه ای از انجام مصاحبه، شانه، خالی کرده است.
برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور، به دلیل مشکلاتی که دارند در شرایط مناسبی قرار ندارند و در مقابل هم دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پاسخگوی سوالات خبرگزاری بازار نیست و این موضوع نگرانی ها را بیشتر می کند؛ انتظار داریم مسئولان که متولی حل و فصل مشکلات موجود در عرصه تولید و صنعت کشور هستند با رسانه ها همکاری بیشتری داشته باشند تا شاهد بهبود اوضاع موجود باشیم و امیدواریم با تدابیر و تصمیماتی که اتخاذ می کنند شرایط بهتری را برای صنعت و تولید کشور، فراهم کنند.

کد خبر: ۵۱٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha