۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
آغاز خرید زعفران از سوی سازمان تعاون روستایی
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد

آغاز خرید زعفران از سوی سازمان تعاون روستایی

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از آغاز خرید زعفران توسط سازمان تعاون روستایی خبر داد.

به گزارش بازار، سید جواد ساداتی نژاد، گفت: به دنبال جلساتی که با مسئولان بخش‌های مختلف اقتصادی و کشاورزی کشور داشتیم، از امروز خرید زعفران نگین هرکیلو ۱۳ میلیون تومان و زعفران پوشال هرکیلویی ۱۱ میلیون تومان توسط سازمان تعاون روستایی شروع شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: این اقدام باعث می‌شود که یک حرکت جدی در بخش زعفران، رقابت میان بخش خصوصی و ایجاد انگیزه میان زعفران کاران برای کشت به وجود آید.

ساداتی نژاد افزود: محصول زعفران یک محصول راهبردی صادراتی برای کشور محسوب می‌شود و حدود ۲۴۰ هزار نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای کشت هر هکتار زعفران حداقل هشت و نیم میلیون تومان هزینه صرف می‌شود، اما قیمت این محصول هشت میلیون تومان است، تصریح کرد: این امر باعث شده بود که کشاورزان انگیزه‌ای برای کشت زعفران نداشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در زنجیره زعفران ماده موثری به نام کروسین وجود دارد که از هر ۱۰ کیلو زعفران، یک کیلو کروسین به دست می‌آید و قیمت هر کیلوی آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

ساداتی نژاد گفت: با این شرایط ما یک فرصت ۱۰ برابری ارزش افزوده را از دست می‌دهیم، بخش‌های علمی و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان باید در این زمینه اقدامات خود را برای افزایش ارزش افزوده این کالای اساسی در کشور آغاز کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه در خصوص وضعیت نهاده‌های دامی در کشور گفت: هم اکنون در بحث نهاده‌های دامی بازار آشفته‌ای داریم، چرا که بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز این نهاده‌ها با تاخیر عمل کرد، یعنی تا ۱۵ ام شهریور ماه ارزی تخصیص نداد، همچنین ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و نیز وزارت جهاد کشاورزی نیز در این زمینه اقدامات موثری را انجام ندادند.

وی همچنین با اشاره به توافق سه روز پیش وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت برای امضای توافقنامه‌ای در زمینه نهاده‌ها که اختیاری در این زمینه به وزارت جهاد کشاورزی داده می‌شود، گفت: ما از رئیس جمهور می‌خواهیم از این توافقنامه حمایت کند تا این بازار آشفته نهاده‌های دامی سامان بگیرد.

ساداتی نژاد افزود: براساس اطلاعاتی که داریم، یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تن ذرت در گمرک به خاطر ناهماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه هنوز ترخیص نشده است.

وی در ادامه گفت: انتظار ما از وزیر جهاد کشاورزی این است که با قدرت بازار را کنترل کند و ضمن تامین نهاده ها، برسامانه نهاده‌ها هم نظارت کافی داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: اطلاعاتی داریم که بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی نهاده از گمرک خارج شده و در بازار آزاد فروخته می‌شود، که این موضوع رانت است و دولت باید جلوی این بی نظمی‌ها را بگیرد.

کد خبر: ۵۱٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha