۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
سکوت ادامه‌دار قانون در برابر واردات محصولات تراریخته
رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد

سکوت ادامه‌دار قانون در برابر واردات محصولات تراریخته

اسماعیلی فر، رئیس پژوهشکده امنیت غذایی و دبیرخانه کنسرسیوم غذا و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ۸۰ درصد سویا، بالغ بر ۵۰ درصد ذرت و ۲۰ درصد از کلزای تولید جهان تراریخته هستند که به کشور ایران هم وارد می‌شوند، اما متاسفانه قانون در مورد متولی این موضوع خاموش است.

به گزارش بازار، افشین اسماعیلی‌فر، رئیس پژوهشکده امنیت غذایی و دبیرخانه کنسرسیوم غذا و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مقوله «امنیت غذایی» به معنای دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم است.

وی افزود: بنابر پیش بینی سازمان خواروبار جهانی، جمعیت مردم دنیا در سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر خواهد رسید و این یعنی میزان غذای تولیدی در جهان باید به دو برابر میزان فعلی افزایش پیدا کند و این درحالیست که ما هم اکنون با مشکل محدودیت زمین‌های کشاورزی، کمبود آب، قیمت بالای انرژی، افت سرمایه گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی و افزایش ضایعات غذایی مواجهیم.

اسماعیلی فر همچنین افزایش گرسنگی در سطح دنیا، عدم تعادل افراد در رژیم غذایی و نابودی تدریجی آب و خاک را از دیگر چالش‌های این حوزه برشمرد و گفت: ما در چنین شرایطی باید تولید داخلی را هم افزایش دهیم.

وی در ادامه، کیفیت و کمیت مواد غذایی را دو مولفه کلان و موثر بر امنیت غذایی برشمرد و گفت: این دو مولفه باید در تمامی حلقه‌های زنجیره تولید مواد غذایی (از مزرعه تا بشقاب غذا) به صورت موازی حرکت کنند.

اسماعیلی فر یادآور شد: طبق قانونِ «نظارت بر مواد غذایی و خوراکی» مصوب سال ۱۳۴۶، اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی سازمان و غذا دارو در این زمینه مسئولیت دارد اما این قانون مربوط به پنجاه سال قبل است و سبک زندگی غذایی مردم تغییر بسیار زیادی کرده است.

رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دبیرخانه کنسرسیوم غذا و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی، بازنگری جدی در این قانون را الزامی خواند و گفت: این قانون فقط بر تولیدات صنایع غذایی نظارت می‌کند درحالیکه ۹۰ درصد مواد غذایی سفره مردم مستقیماً از مزرعه می‌آید ضمن اینکه «سند ایمنی مواد غذایی» هم به دلیل عدم ثبات مدیریتی و جابجایی افراد بی نتیجه مانده است.

وی همچنین، اقتصادی شدن تولید در داخل و رفع ضعف دستگاه‌های نظارتی از طریق رشد توانایی‌های علمی و ترمیم قوانین موجود را هم به عنوان راهکارهای رفع این معضل عنوان کرد.

اسماعیلی فر با بیان اینکه در حال حاضر تهدیدات امنیت ملی از حوزه نظامی به حوزه اقتصادی نیز تسری پیدا کرده گفت: کاهش اشتغال در بخش کشاورزی به ۹ درصد بسیار خطرناک بوده و تبعات امنیتی دارد.

رئیس پژوهشکده امنیت غذایی و دبیرخانه کنسرسیوم غذا و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی، تأسیس «سازمان ملی غذا» تحت نظارت مستقیم رئیس جمهور را به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد و گفت: در صورت ایجاد این سازمان همه خلأهای قانونی، اجرایی و فناورانه این حوزه پوشش داده خواهندشد.

وی اجرای سختگیرانه استانداردهای بین المللی در حوزه غذایی را لازمه حضور پررنگ ایران در عرصه بین الملل دانست و افزود: برگزاری دوره‌های متعددِ ضمن خدمت، آموزش همگانی درباره نحوه تولید و مصرف غذا، استفاده از متخصصان خارجی و تبادل با دانشگاه‌های خارجی برای همکاری‌های علمی نیز بسیار موثر خواهند بود.

اسماعیلی فر با انتقاد از اینکه قانون غذا وظایف دستگاه‌ها را تفکیک نکرده است گفت: ۸۰ درصد سویا، بالغ بر ۵۰ درصد ذرت و ۲۰ درصد از کلزای تولید جهان تراریخته هستند که به کشور ایران هم وارد می‌شوند اما متاسفانه قانون در مورد متولی این موضوع خاموش است و لذا به روزرسانی قانون این حوزه به شدت ضروری است.

کد خبر: ۵۱٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا زاده IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      0 0
      سلام بر اساس مقاله علمی زیر در جهان برای ده میلیارد نفر غذا تولید می شود در حالی که جمعیت کنونی جهان نزدیک ۸ میلیارد نفر است مشکل تولید نیست بی عدالتی و سو‌مدیریت در تقسیم عادلانه غذا در جهان است . ایران توانایی تولید ده برابر غذای کنونی را دارد متاسفانه مشکلات مدیریتی و انحصار و سود زیاد واردات در اختیار عده ای خاص سبب این وضع شده است پس خواهشمند است اطلاعات درست در اختیار مردم قرار گیرد منبع : https://www.researchgate.net/publication/241746569_We_Already_Grow_Enough_Food_for_10_Billion_People_and_Still_Can't_End_Hunger