۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
 کارت بازرگانی؛ امتیازی بی‌رحمانه در جیب عده‌ای خاص
رئیس سازمان صمت استان تهران مطرح کرد

کارت بازرگانی؛ امتیازی بی‌رحمانه در جیب عده‌ای خاص

صادقی، رئیس سازمان صمت استان تهران با اشاره به مشکلات پیش روی کارت بازرگانی گفت: در رقابت‌ها عموماً افراد غیرحرفه‌ای ورود کرده و از امتیازات به نحوی بی رحمانه استفاده می‌کنند.

به گزارش بازار، یدالله صادقی در پاسخ به این سوال که چرا در نبود حرفه‌ای گریِ اقتصادی، کارت بازرگانی همچنان وجود دارد، اظهار کرد: در درجه اول باید رویکردها از ابتدا مشخص می‌شد و با تغییرات سیاسی در دولت‌های مختلف، دچار نوسان نمی‌شد.

وی منافع ملی را نهفته در تجارت خارجی دانست و افزود: نگاه ما به اقتصاد، تولید و تجارت از ابتدا با رویکردی معقول و ناظر بر اجماع نظر کارشناسان خاصه فعالان بخش خصوصی تنظیم و دچار کمترین نوسانات می‌شد ولی این دیدگاه‌ها دائما در حال تغییر بوده است.

صادقی با اعلام اینکه دیدگاه‌ها و نظرات به سمت نظارتی شدن پیش رفته است، افزود: کشوری همچون ایران که در دنیا و منطقه اهمیت دارد، نمی‌تواند در عرصه تجارت جهانی بصورت کنترل شده مدیریت شود و این مسئله با ایجاد امتیاز و رانت، مشکل زاست.

وی با بیان اینکه افرادی که برای تولید و بازرگانی کشور قصد تلاش دارند، مبتنی بر اصول فعالیت کرده ولی راه به جایی نمی‌برند، افزود: در رقابت‌ها عموما افراد غیر حرفه‌ای ورود کرده و از امتیازات به نحوی بی رحمانه استفاده می‌کنند.

صادقی اضافه کرد: معمولا افرادی که به شکل حرفه‌ای کار می‌کنند و در مسیر صحیح قدم بر می‌دارند، اخلاقا تمایلی به انحراف ندارند ولی با حضور در شرایط، مغموم می‌شوند.

رئیس سازمان صمت استان تهران عمده ترین افراد حاضر در بدنه بخش خصوصی و صاحبان تریبون در این حوزه را اشخاصی استخوان دار در عرصه تجارت خواند و تاکید کرد: این افراد بدلیل ایجاد مشکل از سوی عده‌ای دیگر، دائما به سوالاتی پاسخ می‌دهند که ارتباطی با آن‌ها ندارند.

صادقی این قبیل تجار را در وسط سیبل انتقادات دانست و افزود: بنده بعنوان یک مقام دولتی ابایی ندارم که مطرح کنم با تغییر رویکردهای مختلف، اجازه ندادیم بخش خصوصی به بالندگی برسد که درپیِ آن، در کشور ثروت توزیع شود.

وی ضمن نکوهیدن اجاره دادن کارت بازرگانی و کسب درآمد از این راه، گفت: ثروت باید ناشی از سیاست گذاری صحیح در کشور باشد.

همچنین بابک حاجیان، کارشناس اقتصادی معتقد است ما هنوز زبان تجارت بین الملل را نمی‌دانیم و بسیاری از تجار قادر به نوشتن یک قرارداد تک صفحه‌ای در عرصه جهانی نیستند.

با اشاره به اینکه ما سال‌ها از تجارب بین المللی در عرصه تجارت از دنیا عقب تر هستیم، خاطرنشان کرد: آیا هر کس از راه می‌رسد باید یک کارت بازرگانی به او بدهیم؟ در حالی که باید رعایت قوانین صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری کشورها از ایران شرایطی نامساعدتر دارند، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا کارت بازرگانی وجود ندارد و برای کالاهای فنی و حرفه‌ای فقط افراد متخصص را به منظور واردات و صادرات در نظر می‌گیرد ولی دست افراد در کالاهای اورجینال باز است.

حاجیان نگاه ایران را به این حوزه ضعیف توصیف کرد و افزود: ما هنوز زبان تجارت بین الملل را نمی‌دانیم و بسیاری از تجار قادر به نوشتن یک قرارداد تک صفحه‌ای در عرصه جهانی نیستند.

وی با اعتقاد بر اینکه چنین فردی نمی‌تواند بعنوان سفیر جمهوری اسلامی اقدام به تبادلات اقتصادی کند و کارت بازرگانی هم نمی‌تواند دریافت دارد، ادامه داد: دولت‌ها بعد از انقلاب در بازی اقتصادی رویکردی مشابه داشتند و بدون استثنا تفکری ناظر بر تسلط بر بخش خصوصی داشتند.

حاجیان افزود: رئیس جمهور هم اخیرا اعلام کرده که بر اساس فتوای امام(ره)، ارز متعلق به دولت است و دولت باید درباره آن تصمیم گیری کند و لذا دولت‌ها همواره دستی بر چرخه اقتصادی داشته‌اند که معلولِ آن ناظر بر اتفاقات کارت بازرگانی است.

کد خبر: ۵۱٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha