۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
نوبت‌دهی اینترنتی در مراکز شماره گذاری خودروها

نوبت‌دهی اینترنتی در مراکز شماره گذاری خودروها

۸۵ میلیون نفر در ایران (راننده، سرنشین، عابر) کاربر خدمات ترافیکی هستند و از خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی استفاده می‌کنند.

به گزارش بازار، سالانه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت در حوزه شماره گذاری خودرو ارائه می‌شود و اخیرا هم سامانه نوبت دهی اینترنتی در شماره گذاری و فرآیند نقل و انتقال خودرو راه اندازی شده است.

پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا سالانه ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت به جامعه هدف ارائه می‌کند و ۵۱ درصد کل خدمات دهی ناجا بر عهده این پلیس است.

سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا می‌گوید: در سراسر کشور ۳۵۰ مرکز شماره‌گذاری و دفتر خدمات خودرویی در سراسر کشور آماده ارائه خدمت به هموطنان هستند که ساعت کاری همه آن‌ها ۷ تا ۱۶ است و با توجه به شرایط استانی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه ساعت کار در اختیار استان‌هاست.

با توجه به شیوع بیماری ویروس کرونا، در حال حاصر نوبت دهی هم اینترنتی شده است.

 مدارک لازم برای تعویض پلاک
این مدارک برای وسایل نقلیه تولید داخل شامل اصل سند فروش کارخانه سازنده خودرو، کارت شناسایی وسیله نقلیه، سند خودرو، شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار، گواهی عدم خلافی، مدارک احراز سکونت، بیمه نامه شخص ثالث، معاینه فنی و فیش‌های پرداختی هزینه پلاک است و باید فروشنده یا خریدار یا نماینده قانونی هر یک حضور داشته باشند.

هر نوع خودرویی که تأییدیه محیط زیست و استاندارد را داشته باشد؛ شماره‌گذاری می‌شود، اما اگر یکی از تاییدیه‌ها را نداشته باشد، شماره‌گذاری نمی‌شود.

پلاک کدام خودروها تعویض نمی‌شود؟
به وسایل نقلیه‌ای که دارای نقص باشد خدمات تعویض پلاک و شماره گذاری ارائه نمی‌شود: خودروهایی که اصالت نداشته و یکی از ارکان اصلی از جمله شاسی، اتاق یا موتور به صورت غیرقانونی عوض شده باشد؛ خودروهای تصادفی شدید که بیش از ۶۰ درصد خسارت دیده باشد، چون ایمنی لازم برای شماره‌گذاری را ندارد؛ خودروهایی که دو تکه هستند؛ خودروهایی که مدارک‌شان غیراصیل باشد و همچنین خودروهایی که ایمنی‌شان از دست رفته و مشخصات فنی‌شان آسیب دیده باشد.

خودروهایی که ممنوعیت قضایی و توقیف داشته باشد تا زمان رفع توقیف نمی‌تواند خدمات دریافت کنند؛ همچنین خودروهایی که دستور منع خدمات از سوی مراجع قضایی و سازمان‌های ذی صلاح در موردشان صادر شده باشد نیز نمی‌تواند تعویض پلاک انجام دهد.

شخص ممنوع‌المعامله باشد نیز نمی‌تواند برای تعویض پلاک اقدام کند.

افرادی که کارت خودروی شان مفقود شده باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند؛ در آن مراکز خودرو بازدید می‌شود و متقاضی باید یک سری فرم‌های تعهد کشف عدم فساد را پر کند تا در ادامه کارت جدید چاپ و ارسال شود.

اما برای اسناد مفقود شده، چون بحث مالکیت مطرح است باید در روزنامه رسمی آگهی شود و بعد از گذشت ۱۰ روز از زمان آگهی متقاضی برای طی مراحل و دریافت سند مراجعه کند.

همچنین مدارک برای خودروهای نو شماره هم شامل کارت و هم شامل سند ماشین است؛ وقتی پستچی به نشانی ثبت شده مراجعه می‌کند؛ در صورت نبودن فرد از همسایگان پرس و جو می‌کند اگر محرز شود که فرد متقاضی اصلا در نشانی اعلامی سکونت ندارد بلافاصله مدارک به ستاد راهور باز می‌گردد و امحا می‌شود.

در این صورت شخص باید دوباره به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کند و نشانی جدید و صحیح را اعلام کند تا دوباره کارت صادر و ارسال شود.

اگر هم نشانی صحیح باشد و فرد در آن ساعت در آدرس اعلامی حضور نداشته باشد پستچی تا سه مرحله به نشانی مراجعه می‌کند اگر باز هم حضور نداشت مدارک خودرو به مدت سه ماه در باجه معطلی پست می‌ماند تا مالک خودرو مراجعه کند؛ اگر در این بازه زمانی هم مالک خودرو به پست مراجعه نکرد مدارک به پلیس راهور عودت داده می‌شود.

برای موتورسیلکت‌ها سه رنگ پلاک پیش‌بینی شده است؛ رنگ پلاک قرمز مختص موتورهای دولتی، پلاک سفید برای موتورسیکلت‌های شخصی و زمینه پلاک آبی فیروزه‌ای برای موتورهای سفارتخانه‌هاست.

نشانی مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک در تهران
۱۰ مرکز شماره‌گذاری هم در تهران فعال است که شامل دو مرکز شماره‌گذاری موتورسیکلت، دو مرکز خودروسازان سایپا و ایران‌خودرو و ۶ مرکز هم برای ارائه خدمت به عموم شهروندان می‌شود.
در همه استان‌ها شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت می‌شود، اما در استان‌هایی با شرایط قرمز، سخت‌گیری بیشتری اعمال می‌شود.

فهرست مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک در تهران به این شرح است:

۱- میثم: کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص کرج-خیابان داروپخش خیابان روز دارو (۱۱–۴۴۹۸۶۰۰۰)
۲- خاوران:کیلومتر ۱۰ جاده خاوران-بعد از سه راه خاورشهر (۳۳۸۵۱۳۳۲)
۳- الغدیر: یافت آباد-بلوار الغدیر-خیابان اکبرحسینی (۶۶۱۳۳۶۹۳)
۴- یادگارامام (ره) : اتوبان یادگار امام-خیابان زنجان شمالی-جنب ستادترخیص خودرو (۶۶۲۵۶۷۲۹)
۵- اتحاد:تهرانپارس-حکیمیه-خیابان اتحاد-اتحاد ۵ غربی (۷۷۳۹۳۰۳۰)
۶- واحدشماره گذاری مستقر در شرکت ایران خودرو: کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج-مرکز شماره گذاری مستقر در شرکت ایران خودرو (۴۴۹۳۴۴۴۵)
۷- واحد شماره گذاری مستقر در شرکت سایپا: کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج- مرکز شماره گذاری مستقر در شرکت سایپا (۴۴۹۰۶۶۱۰)
۸- واحد شماره گذاری مستقر در شرکت آسان موتور:کیلومتر ۸جاده مخصوص کرج-مرکز شماره گذاری شرکت آسان موتور (۴۸۶۴۵۷۴۷)
۹- خلیج: کیلومتر ۷ جاده قدیم کرج-بلوار خلیج فارس- خیابان رهنما- جنب ستاد ترخیص خودرو (۶۶۲۶۰۲۶۲)
۱۰- چیتگر: کیلومتر ۱۲ جاده مخصوص کرج (۴۴۹۰۱۹۲۹).

مراکز شماره‌گذاری پلیس خدمات شماره گذاری همه خودروهای سبک، سنگین داخلی و وارداتی و همچنین خدمات پس از شماره گذاری از قبیل نقل و انتقال، تعویض پلاک، پاسخ استعلام مراجع قضایی و انتظامی، ثبت دستور توقیف، صدور کارت و شناسنامه مالکیت خودرو گستره وسیعی از نیازهای قشرها مختلف جامعه را ارائه می‌دهند.

به همین دلیل همه خدمات مانند صدور کارت و شناسنامه المثنی، نقل و انتقال تغییر در قسمت‌های اصلی خودرو، تعویض پلاک و تغییر کاربری مجاز در مراکز مورد اشاره انجام می‌شود.

سامانه‌های هوشمند این پلیس در بستر نرم افزار  پلیس همراه من و سایت پلیس راهور بارگذاری شده است و مردم با مراجعه به این سامانه‌ها می‌توانند به سهولت از خدمات راهنمایی و رانندگی ناجا بهره‌مند شوند.

کد خبر: ۵۱٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha