۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶
زعفران کاران در دوراهی فروش محصول؛ خرید تضمینی خوب یا بد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

زعفران کاران در دوراهی فروش محصول؛ خرید تضمینی خوب یا بد

مشهد- زعفران کاران خراسان رضوی طی سال‌های گذشته با مشکلاتی همچون دلال‌بازی، قیمت پائین خرید، نبود مشتری و آشفتگی قیمت‌ها روبرو بودند و بنا بر گفته آن‌ها طرح‌های دولتی نیز تاکنون نتوانسته به آن‌ها کمک شایانی برساند.

بازار؛ گروه استان‌ها: گرچه امسال طبق توافقی که شورای ملی زعفران با بسیاری از صادرکنندگان مبنی بر تعیین قیمت کف خرید و باقیمت‌های مصوب را داشت اما متأسفانه این توافقات فرجامی نداشت و هم چنان بازار زعفران خراسان جولان واسطه‌ها و دلالانی است که چوب حراج بر محصول کشاورزان می‌زنند.

گفتنی است درحالی‌که بسیاری از زعفران کاران به نظر می‌رسد راهی به‌جز کنار آمدن با دلالان ندارند باری دیگر طرح خرید تضمینی زعفران در این استان آغازشده و لذا به نظر می‌رسد تعاون روستایی سعی دارد تا با ورود به بازار و خرید زعفران کشاورزان در این میان نقش منجی را ایفا کند.

آغاز خرید حمایتی
به گزارش خبرنگار بازار در همین راستا مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی از آغاز خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی و در شش مرکز ازجمله شهرهای تربت‌جام، تربت‌حیدریه، مشهد، سبزوار، کاشمر و گناباد خبر داد.

 ایرج ناصری‌مقدم در این رابطه اظهار کرد: قیمت خرید بر مبنای خرید زعفران پوشال مرغوب به میزان ۱۱ میلیون تومان و زعفران نگین ۱۳ میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه در این طرح ما به‌هیچ‌وجه اجباری در خرید زعفران کشاورز نداریم اظهار کرد: خرید حمایتی در راستای حمایت از زعفران کاران است و لذا در این صورت اگر قیمت زعفران هم‌زمان با فصل برداشت دچار تنش و یا افت قیمت شد کشاورز این اطمینان را دارد که دولت باقیمت‌های اعلام‌شده محصول وی را خریداری خواهد کرد.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: دولت یک هزار میلیارد تومان نیز تخصیص داده که از طریق بانک‌های کشاورزی، ملت و توسعه صادرات به تجار، گل پاک‌کن‌ها و کشاورزان پرداخت خواهد شد و لذا این افراد پس از مراجعه به جهاد کشاورزی از طریق این سازمان به بانک‌ها معرفی می‌شوند تا تسهیلات ۱۵ درصدی دریافت کنند.

بی‌رغبتی کشاورزان
در همین حال باوجوداینکه دولتی‌ها با طرح خرید تضمینی درصدد هستند تا کشاورزان را حمایت کرده و پشتوانه‌ای تضمینی برای فروش محصول آن‌ها ایجاد کنند اما بسیاری از زعفران کاران با تردید به این موضوع نگاه می‌کنند.

حسین ساداتی یکی از زعفران کاران منطقه تربت‌حیدریه در این رابطه به بازار گفت: برداشت زعفران مدتی است که در بازار آغازشده و خیلی از همکاران ما زعفران خود را پس از برداشت به دلالان فروخته‌اند.

وی بابیان اینکه اگر دولت طرحی برای حمایت دارد باید قبل از برداشت محصول اعلام و آن را به مرحله اجرا بگذارد بیان کرد: بسیاری از زعفران کاران در تربت‌جام و هم‌چنین مناطقی مانند کاشمر گل‌های خود را به دلالان فروختند.

باوجوداینکه دولتی‌ها با طرح خرید تضمینی درصدد هستند تا کشاورزان را حمایت کرده و پشتوانه‌ای تضمینی برای فروش محصول آن‌ها ایجاد کنند اما بسیاری از زعفران کاران با تردید به این موضوع نگاه می‌کنند

ساداتی بابیان اینکه متأسفانه بسیاری از زعفران کاران خاطره خوشی از طرح‌های خرید تضمینی ندارند به بازار گفت: همین دو هفته پیش شورای ملی زعفران قیمت گل را ۱۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرد اما مشاهده می‌کنید که در حال حاضر گل زعفران تربت‌جام کیلویی ۶۰ هزار تومان و گل‌های زعفران تربت‌حیدریه افزون بر کیلویی ۸۰ هزار تومان مشتری ندارد لذا تضمینی برای حرف‌های مسئولان باقیمت‌های اعلام‌شده وجود ندارد.

طرح‌های دولتی دیر و زود دارد
اصغر احمدیان یکی از گل‌فروشان زعفران در بازار گل تربت‌حیدریه نیز به ما گفت: سال گذشته شاهد اجرای طرح تضمینی زعفران توسط دولت بودیم اما مشاهده کردید که پرداخت پول زعفران بیش از یک سال طول کشید و بسیاری از فروشندگان در همین راستا مجبور شدند تا بارها مقابل تعاون روستایی و جهاد کشاورزی دست به تجمع بزنند!

وی بابیان اینکه طرح‌های دولتی و خرید تضمینی توسط دولت شاید دیروزود داشته اما سوخت‌وسوز نداشته باشد به بازار گفت: اما این موضوع نه‌تنها مشکلی را از ما حل نمی‌کند بلکه بر مشکلات ما نیز می‌افزاید.

احمدیان اظهار کرد: تعاون روستایی قرار است که زعفران پوشالی را از ما کیلویی ۱۱ میلیون خریداری کند اما در حال حاضر این محصول در بازار ۹ میلیون خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: گرچه تعاون روستایی کیلویی دو میلیون تومان پوشال زعفران را بیش از قیمت بازار خریداری می‌کند اما به دلیل اینکه بسیاری از ما نسبت به سال گذشته تجربه خوبی از پرداخت پول توسط تعاون روستایی نداریدم لذا ترجیح می‌دهیم که نقد را به نسیه عوض نکنیم.

احمدیان بیان کرد: سال گذشته همان افرادی که محصول خود را به قیمت‌های اندک و به‌صورت نقد به دلالان فروختند به دلیل اینکه با پول محصول خود در بازار سرمایه‌گذاری کردند لذا سود بیشتری نصیبشان شد.

وی اظهار کرد: اگر سال گذشته پول فروش محصول را به خرید خودرو اختصاص داده بودیم حالا سرمایه ما چندین برابر شده بود اما محصولمان را به تعاون روستایی فروختیم و حالا پس از یک سال که پول آن را به‌صورت قسطی به ما پرداخت کردند دیگر توان خرید همان خودروی داخلی را هم نداریم!

پشت پرده قیمت‌ها بایدمشخص شود
نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه قدرت تولیدکننده، صادرکننده و شورای ملی زعفران به‌قدری است که بتواند تعیین‌کننده نرخ زعفران باشد و منتظر اقدامات دولت نماند اظهار کرد: این نقش‌آفرینی باید از سوی فعالان این بخش و در چارچوب یک همگرایی مؤثر محقق شود.

محسن زنگنه بابیان اینکه تعاونی روستایی اعلام کرده که در قالب خرید حمایتی تصمیم به خرید زعفران از کشاورزان را دارد به بازار گفت: امیدواریم  موضوعات خرید حمایتی سال قبل و مشکلات ناشی از آن برای کشاورزان تکرار نشود و تجربه سال گذشته مشکلات امسال را هموار کند.

وی بابیان اینکه گروهی در بخش تعاون روستایی اصرار به ارائه زعفران در بازار بورس دارند و علی‌رغم مخالفت تحلیل‌گران بازار، این اقدام را انجام می‌دهند بیان کرد: عرضه محصول بدون برنامه به بازار موجب نوسانات قیمت این محصول می‌شود.

نماینده مردم تربت‌حیدریه بابیان اینکه این سؤال مطرح است که واقعاً چه افرادی پشت پرده این اتفاقات هستند و چه کسانی زعفران را باقیمت پایین‌تر از قیمت اصلی از کشاورزان خریداری می‌کنند افزود: صادرات زعفران باید شناسنامه‌دار انجام بگیرد و سوداگری‌ها در این بخش مهار شود.

وی دلیل دیگر نابسامانی بازار را مصاحبه‌های افراد مطرح و مؤثر مبنی بر تولید بالا و گسترش سطح زیر کشت زعفران دانست و بیان کرد: در بین عموم مردم نباید این موارد را مطرح کرد چراکه سبب ناآرامی بازار می‌شود.

نماینده مردم تربت‌حیدریه تأکید کرد: مسئولان و فعالان این بخش باید نسبت به اظهارات خودآگاه باشند و همه همت و تلاش خود را بر ثبات این بازار، متمرکز سازند.

زنگنه بابیان اینکه جامعه امروز ما بیش از هر زمان نیاز به اعتمادسازی دارد بر شفاف‌سازی در حوزه صادرات محصول زعفران تأکید کرد و یادآور شد: باید صندوق قدرتمندی در این حوزه ایجاد گردد تا بتوان در زمان مقتضی از ظرفیت‌های آن برای ساماندهی بازار و کمک به فعالان واقعی این بخش کمک بگیریم.

کد خبر: ۵۱٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha