۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
امتناع مرغداران خراسان شمالی از عرضه؛ ۷۰۰ تن مرغ آماده کشتار
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

امتناع مرغداران خراسان شمالی از عرضه؛ ۷۰۰ تن مرغ آماده کشتار

بجنورد- با افزایش قیمت مرغ در بازار خراسان شمالی، متولیان امر برای ساماندهی این بازار، جلسه با حضور مرغداران، قیمت مصوب مرغ را ۱۹ هزار و ۷۵۵ تومان تعیین کردند اما در این چند روز، برخی از مرغداران از عرضه مرغ زنده تولیدی در سالن خود، باقیمت مصوب خودداری کرده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: به گفته مسئولان خراسان شمالی نیاز گوشت مرغ روزانه استان ۵۵ تن است که مرغداران استان ظرفیت تولید ۴۵ تن رادارند اما بخشی از مرغداری‌های استان مرغ را به سایر استان‌ها ارسال می‌کند. طی روزهای گذشته قیمت مرغ در خراسان شمالی با افزایش فراوانی مواجه شد که حتی به بالای ۲۵ هزار تومان در هر کیلو هم رسید.

هفته گذشته در کارگروه تنظیم بازار خراسان شمالی با محوریت تعیین قیمت مرغ  که با حضور استاندار برگزار شد محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی با ابراز گلایه از سازمان جهاد کشاورزی به دلیل عدم تسلط بر فرآیند جوجه‌ریزی در طول سال، کمبود مرغ استان را نداشتن مدیریتی توصیف کرد و با تعیین فرصت ۴۸ ساعته خطاب به سازمان جهاد کشاورزی دستور داد: برای مدیریت قیمت مرغ با بخش‌های مربوطه جلسه بگذارید.

در پی آن متولیان امر برای سامان‌دهی این بازار به برگزاری چندین جلسه با حضور مرغداران استان اقدام کردند و سرانجام این کارگروه پس از چند جلسه، یک‌شنبه‌ هفته‌ گذشته اعلام کرد که از سه‌شنبه مرغ به نرخ ۱۹ هزار و ۷۵۵ تومان در بازار توزیع می‌شود و اصناف مکلف به رعایت این قیمت شدند اما تا به امروز خبری از توزیع مرغ در بازار خراسان شمالی نبود.

معرفی مرغداران متخلف به تعزیرات حکومتی
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی می‌گوید: خراسان شمالی از روز سه‌شنبه هفته جاری، طرح تأمین و عرضه گوشت مرغ کشتار روز را باقیمت مصوب اجرایی کرده است اما در این چند روز، برخی از مرغداران از عرضه مرغ زنده تولیدی در سالن خود، باقیمت مصوب خودداری کرده‌اند.

محمد بدری بابیان اینکه امتناع مرغداران استان از عرضه مرغ زنده باقیمت مصوب، با برخورد قانونی روبه‌رو و پرونده آنان به تعزیرات ارجاع می‌شود، اظهار می‌دارد: تاکنون پرونده چهار تخلف مرغداران استان برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال‌شده و مقرر شد پرونده‌ها بدون نوبت رسیدگی و حکم آن در ۲۴ ساعت توسط تعزیرات صادر شود.

وی با بیان اینکه این مرغداران به علت گران‌فروشی و عدم عرضه تولیدات در شبکه، با برخورد قانونی روبه‌رو شده‌اند و پرونده در حال تکمیل بوده و امروز در اختیار تعزیرات حکومتی قرار می‌گیرد، می افزاید: مرغداران برای تولید مرغ زنده از یارانه استفاده کرده‌اند و مکلف هستند به نسبت یارانه‌ای که دریافت کرده‌اند، مرغ زنده را باقیمت مصوب عرضه کنند.

خراسان شمالی از روز سه‌شنبه هفته جاری، طرح تأمین و عرضه گوشت مرغ کشتار روز را باقیمت مصوب اجرایی کرده است اما در این چند روز، برخی از مرغداران از عرضه مرغ زنده تولیدی در سالن خود، باقیمت مصوب خودداری کرده‌اند

عرضه نهاده ها برای مصرف
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی اظهار می‌دارد: نهاده‌های یارانه دار از طریق جهاد کشاورزی، به‌صورت امانت در اختیار مرغداران قرارگرفته است همچنین تاکنون ۷۴ درصد از نهاده‌های موردنیاز مرغداران استان به‌صورت یارانه دار تأمین‌شده که ۶۴ درصد آن در میان مرغداران توزیع‌شده است.

بدری می‌گوید: این کمک‌های دولتی، درواقع یارانه مردم است که در اختیار مرغداران قرارگرفته است بر این اساس مرغدار مکلف است به همان میزان که نهاده یارانه دار تحویل گرفته، مرغ زنده را باقیمت مصوب عرضه کند اما در این میان برخی از مرغداران بدعهدی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه  در راستای صیانت از یارانه متعلق به مردم، با مرغدارانی که در این امانت خیانت کرده باشند برخورد قانونی لازم از طرق قانون و تعزیراتی انجام می‌شود، افزود:  برای تأمین نیاز استان به گوشت مرغ، خروج مرغ زنده و گوشت مرغ با منشأ تولید داخل، ممنوع است از سوی دیگر نیاز استان به گوشت مرغ روزانه حدود ۶۰ تن است که ۴۵ تا ۵۰ تن از این میزان در مرغداری‌های داخل استان تولید می‌شود و مابقی به‌ناچار از سایر استان‌ها تأمین می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه در چند روز اخیر و با اجرای طرح تأمین مرغ تنظیم بازار، بخشی از گوشت مرغ استان از این محل تأمین‌ و گوشت مرغ تنظیم بازار با اولویت مناطق حاشیه شهر و شهرستان‌های محروم و یا در فروشگاه‌ها عرضه‌شده است، گفت: تولید گوشت مرغ در این استان کفاف نیاز استان را نمی‌دهد و به‌ناچار بخشی از نیاز از دیگر استان‌ها تأمین می‌شود.

کمبودی در تأمین مرغ نداریم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز می‌گوید: اکنون ۷۰۰ تن مرغ زنده در سالن‌های مرغداری استان آماده تحویل و عرضه به کشتارگاه‌ها برای کشتار است و کمبودی در تأمین این محصول وجود ندارد همچنین بر اساس آماری که به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم اعلام کردیم، برای آبان ماه، تأمین روزانه ۳۲ تا ۳۳ تن مرغ زنده در سالن‌های مرغداری استان قابل انجام است.

عبدالله یوسفی درباره کاهش میزان جوجه ریزی در سالن‌های مرغداری استان نیز می‌گوید: در هفت‌ماهه امسال، میزان جوجه ریز در سالن‌های مرغداری استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، تنها ۳.۷ درصد کاهش دارد و این میزان کاهش، رقم محسوسی نیست بنابراین کمبودی در تولید مرغ زنده ایجاد نشده است.

وی در خصوص کمبود گوشت مرغ تنظیم بازار در استان اظهار می‌دارد: تأمین و توزیع گوشت مرغ تنظیم بازار در هیچ استانی اجرایی نشده و خراسان شمالی اولین استان است که این طرح در دستور کار خود قرارداد و از سه‌شنبه گذشته اجرایی کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  با بیان اینکه اختلاف میان قیمت مرغ زنده بازار آزاد با مصوبه تنظیم بازار کشور بالابود ازاین‌رو با بررسی‌های انجام‌شده، این استان بر اساس اختیارات خود پنج درصد به قیمت مصوب کشور برای خرید مرغ زنده اضافه کرد و این نرخ، ۱۳۷ هزار و ۵۵۰ ریال تعیین شد، گفت:  قیمت مرغ زنده در استان‌های دیگر و استان‌های مجاور بالا است و مرغداران ما از عرضه مرغ زنده باقیمت مصوب، اکراه دارند، اما ما اعلام کردیم که این امر الزام است و هر مرغدار سرپیچی کند با وی برابر با ضوابط رفتار می‌شود.  ما هم واقف هستیم که شرایط تولید، شرایط سختی است اما از مرغداران انتظار داریم همکاری داشته باشند، ما هم برای حمایت از مرغداران کوتاهی نکرده‌ایم و از این تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم.

در هفت‌ماهه امسال، میزان جوجه ریز در سالن‌های مرغداری استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، تنها ۳.۷ درصد کاهش دارد و این میزان کاهش، رقم محسوسی نیست بنابراین کمبودی در تولید مرغ زنده ایجاد نشده است

عرضه مرغ قیمت مصوب از امروز
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز می‌گوید: در راستای اجرای مصوبات تنظیم بازار استان مبنی بر عرضه مرغ گرم تولید داخل استان باقیمت مصوب ۱۹ هزار و ۷۵۵ تومان، با توجه به محدودیت تولید و به‌منظور نظارت بهتر و دقیق‌تر بر فرآیند عرضه، مرغ تولیدی استان از امروز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا، رفاه، صبا و فامیلی در کلیه شهرستان‌ها عرضه می‌شود.

رضازاده همچنین می‌افزاید: هم استانی‌های عزیز  با مراجعه به این فروشگاه‌ها می‌توانند مرغ  گرم باقیمت مصوب ۱۹۷۵۵تومان تهیه و در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را به ستاد خبری سازمان به شماره ۱۲۴ اطلاع داده تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

در حالی سخنان مسئولان بعضاً با هم تفاوت دارد که مردم روز به روز مرغ و گوشت سفید را از سفره هایشان دورتر می بینند . به هر روی باید بازهم صبر کرد تا دید تصمیماتی که مسئولان استان خراسان شمالی برای بازار گوشت سفید گرفته اند تا چه زمان جواب خواهد داد.

کد خبر: ۵۱٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha