۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
دستگیره هایی جذاب و بی کیفیت برای انبوه سازان، دستگیره هایی به قیمت یکسال حقوق کارگران برای لاکچریها
بازار گزارش می دهد

دستگیره هایی جذاب و بی کیفیت برای انبوه سازان، دستگیره هایی به قیمت یکسال حقوق کارگران برای لاکچریها

رشد قیمت مصالح ساختمانی این روزها تاثیر بسزایی بر قیمت تمام شده مسکن گذاشته و یکی از این بخش ها با درجه اهمیت پایین تر نسبت به سایر بخش ها مثل آهن و فولاد، بازار دستگیره درب است که این روزها متاثر از نوسانات نرخ دلار دچار رشد چند صد درصدی شده اما نبود مواد اولیه کیفیت تولیدات داخلی را با افت چشمگیری مواجه کرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: شاید کمتر کسی به اهمیت این روزهای بازارهای وابسته به صنعت ساختمان که دچار رشد قیمت های شدیدی شده اند پی برده باشد. اما بازارهای وابسته به صنعت ساختمان ولو بازارهایی که از لحاظ اهمیت در تکمیل یک واحد مسکونی از درجه اهمیت زیادی برخوردار نباشد نیز می توانند در نوع خود بسیار حائز اهمیت باشند.  

یکی از بازارهایی که شاید سهم چندانی در صنعت ساختمان نداشته باشد بازار دستگیره درب است. این بازار ماههاست که به دلیل نوسانات نرخ ارز دچار رشد چند صد درصدی شده و نبود مواد اولیه به قدری بر کاهش کیفیت تولیدات داخلی اثر گذار بوده که اکثر تولیدکنندگان درجه یک در این صنف نیز مجبور شده اند از میزان آبکاری خود و لاک مورد استفاده در کالاهای تولیدی کم کنند.  

با این وضعیت رشد لحظه ای قیمتها و افت کیفیت کالاهای تولید داخل، در بازاری که کالاهای خارجی یافت نمی شود سازنده های مسکن به استفاده از کالاهای بی کیفیت و ارزان ترغیب شده اند.

فعالان بازار دستگیره بر این اعتقاد هستند که شاید دستگیره درب از جمله وسایلی باشد که بدون آنکه متوجه شویم در روز بارها از آن استفاده می کنیم، بنابراین انتخاب آن چه از لحاظ زیبایی و هم از نظر کیفیت می تواند با اهمیت باشد.  

دستگیره درب از مواد مختلفی ساخته می شود اما عدم ورود مواد اولیه تولید در ماههای گذشته، باعث شده تا وضعیت آبکاری دستگیره ها به شدت افت کُند

فروشندگان بازار دستگیره درب و قفل می گویند: دستگیره درب از مواد مختلفی ساخته می شود اما عدم ورود مواد اولیه تولید در ماههای گذشته، باعث شده تا وضعیت آبکاری دستگیره ها به شدت افت کُند. اگر چه گستردگی تنوع دست متقاضیان را برای انتخاب باز گذاشته و آنها می توانند طبق سلیقه شخصی خود و نوع دکوراسیون منزل، مدل محبوب خود را خریداری کنند اما این روزها رشد چند صد درصدی قیمت ها که متاثر از رشد نرخ دلار است باعث شده تا اغلب مراجعه کنندگان و سازندگان مسکن به دنبال کالاهای ارزان قیمت بروند. اما هنوز هم برخی مراجعه کنندگان خانگی هستند که به دنبال زیبایی و حتی قیمت بالا باشند.  

امیر مراد سلطانی یکی از فعالانی است که سالها در بازار دستگیره حسن آباد فعالیت می کند در خصوص وضعیت این روزهای این بازار می گوید: دستگیره ها از جنس برنج، کروم، نیکل ساتن، نقره، استیل و آلیاژهای آهن و حتی سرب ساخته می شوند که برای درب های ساختمان باید یک جنس و یک طرح را انتخاب نمائید. در حال حاضر دستگیره ها صرفاً از فلزات ساخته نمی شوند و مدل های متنوع شیشه ای نیز وارد بازار شده اند.

تولیدکننده های درجه یک ایرانی در بخش دستگیره چند برند برنز استیل ایران، تلورانس و بهریزان هستند اما متاسفانه به دلیل نبود مواد اولیه کیفیت آبکاری ها کاهش یافته است و هنوز دستگیره ها نصب نشده و در فروشگاهها رنگ خود را از دست داده و سیاه می شوند

وی با اشاره به اینکه اگر چه ممنوعیت ورود کالاهای خارجی وجود دارد اما اگر کالای خارجی در بازار نباشد تولیدکننده ها و کارخانه های داخلی بر بازار حکمرانی کرده و هر کاری بخواهند انجام می دهند گفت: تولیدکننده های درجه یک ایرانی در بخش دستگیره چند برند "برنز استیل ایران"، "تلورانس" و "بهریزان" هستند اما متاسفانه به دلیل نبود مواد اولیه کیفیت آبکاری ها کاهش یافته است و هنوز دستگیره ها نصب نشده و در فروشگاهها رنگ خود را از دست داده و سیاه می شوند.

این فعال بازار با اشاره به اینکه در نگاه اول دستگیره یک عضو کاربردی در درب به نظر می آید اما با توجه به جزئیات متوجه می شویم نقش این وسیله در طراحی داخلی بسیار پر رنگ است ادامه داد: تا ماههای گذشته مواد اولیه از تایوان و ایتالیا و حتی آلمان وارد کشور می شد اما با ممنوعیت واردات آن و شدت یافتن تحریم ها کارخانه های تولید کننده دستگیره درب به جای اینکه آن دستگیره را ۵ دقیقه آبکاری کنند این زمان را به سه دقیقه کاهش داده و باعث می شوند تا استقامت دستگیره افت کُند.  

سلطانی اضافه کرد: یکی دیگر از بخش های تشکیل دهنده در مرحله تولید دستگیره مواد اولیه " لاک " است که باید یک میکرون باشد اما این بخش نیز به یک دهم میکرون تقلیل پیدا کرده اند و همین موضوع نیز در افت استقامت دستگیره ها نقش اساسی ایفا می کند.  

کالاهای تولید شده ایرانی به اسم ایرانی هستند چرا که تمام بخش های تولید دستگیره از مواد اولیه تا لاک و الکترولیز وارداتی هستند

این فعال بازار در پاسخ به این پرسش که آیا کالاهای تولید شده در کشور می توانند پا به پای تولیدات خارجی حرکت کنند؟ گفت: کالاهای تولید شده ایرانی به اسم ایرانی هستند چرا که تمام بخش های تولید دستگیره از مواد اولیه تا لاک و الکترولیز وارداتی هستند. اما باید اذعان داشت که به هیچ وجه تولبدات داخلی ایرانی که سابقه ۵۰ ساله در تولید دستگیره را دارد نمی تواند با نمونه خارجی خود برابری کند.  

وی گفت: کارخانه کاوه صنعت با ۵۰ تا ۶۰ سال سابقه فعالیت پیرترین کارخانه در نوع خود در حوزه دستگیره است اما باید به موضوعی اشاره کرد و آن هم این است که صنعت مادر، ضعیف است و تولید در ایران صرفه اقتصادی ندارد.  

به گزارش خبرنگار بازار، قیمت اجناس ایرانی از پایه قیمتی ۶۵ هزار تومان آغاز می شود و تا ۷۰۰ هزار تومان ادامه می یابد. قیمت دستگیره های خارجی نیز از پایه ۱۵۰ هزار تومان آغاز و تا ۱۰ میلیون تومان ادامه می یابد. نکته ای که اغلب فعالان به آن اشاره داشتند این بود که بدنه اغلب کالاهای خارجی با کیفیت از برنج تشکیل شده است و کالاهای ایرانی از مواد سُرب به کار گرفته می شوند 

احمد راستی یکی دیگر از فروشندگان و فعالان بازار دستگیره به خبرنگار بازار گفت: کشورهایی مثل چین، آلمان و ایتالیا در تولیدات خود به دنیا فکر می کنند در حالیکه تولیدکننده های ایرانی تنها در بازارهای داخلی به جستجوی مشتری هستند. حال هر چقدر هم دولت تلاش کند نمی تواند میزان هزینه های به کار رفته برای تولید را کاهش دهد. وقتی بازار کشور بسته و محبوس است و تولید به صرفه نیست نمی توان انتظار داشت که کالاهای ایرانی با کالاهای خارجی برابری و رقابت کند.  

قیمت دستگیره های دیجیتالی ۲۵ میلیون تومان
وی در پاسخ به این پرسش که این روزها دستگیره های الکترونیکی و دیجیتالی در اکثر واحدهای مسکونی لاکچری به وفور یافت می شود؟ گفت: قیمت این دستگیره ها به ۲۵ میلیون تومان هم می رسد.

سارقان با ورود دستگیره ها و قفل های دیجیتالی به بازار نگران این نیستند که نتوانند این درب ها را باز کنند. هر چند شاید با نصب این دستگیره ها فقط زمان ورود سارقان به خانه را کم کند

او در پاسخ به این پرسش که این واحدهای لاکچری احتمالا از ترس سارقان اقدام به نصب این دستگیره ها و قفل ها می کنند گفت: سارقان با ورود دستگیره ها و قفل های دیجیتالی به بازار نگران این نیستند که نتوانند این درب ها را باز کنند. هر چند شاید با نصب این دستگیره ها فقط زمان ورود سارقان به خانه را کم کند.

راستی با بیان اینکه در دوره ای که مسکن مهر به اوج خود رسیده بود اکثر پیمانکاران به دنبال اجناس ارزان می گشتند گفت: استفاده از دستگیره های ارزان قیمت بستگی به انصاف سازنده ها دارد اما معمولا واحدهای مسکونی بالای شهر از دستگیره های گران قیمت و با کیفیت استفاده می کنند. برخی از سازنده های مسکن در مناطق پایین شهر نیز داشتیم که جنس خوب استفاده کند اما عمدتا از اجناس ارزان و بی کیفیت برای نصب خریداری می کنند.  

این فعال بازار دستگیره با بیان اینکه دستگیره درب ۳ سال پیش به قیمت ۸ هزار تومان به فروش می رسید اما همان دستگیره این روزها به ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است گفت: قطعا وقتی دلار ۱۰۰۰ تومان بود قیمت دستگیره بر اساس همان قیمت تعیین و به فروش می رسید. حال که نرخ دلار به ۳۰ هزار تومان رسیده است بدون شک قیمت دستگیره نیز به تبعیت از همین رشد قیمت به تعیین می شود.  

زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود حقوق یک کارمند ۱.۵ میلیون تومان بود و می توانست ۱۵۰۰ دلار خرید داشته باشد اما حالا که حقوق کارمند به ۴ میلیون تومان رسیده و دلار به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است در حقیقت توان آن کارمند به ۲۵ دلار کاهش یافته است

وی افزود: زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود حقوق یک کارمند ۱.۵ میلیون تومان بود و می توانست ۱۵۰۰ دلار خرید داشته باشد اما حالا که حقوق کارمند به ۴ میلیون تومان رسیده و دلار به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است در حقیقت توان آن کارمند به ۲۵ دلار کاهش یافته است. اگر بخواهیم مثال ساده تری بزنیم باید بگوییم که در زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود یارانه یک ایرانی ۴۵ دلار بود اما حالا که دلار به ۳۰ هزار تومان رسیده است این سهم به ۱.۵ دلار رسیده است.  

برخی از فعالان بازار دستگیره متفق القول بر این مهم تاکید داشتند که هر زمان که دلار افزایش می یابد بازار شلوغ تر می شود و هر زمان که دلار رو به افول می گذارد معمولا بازار دستگیره خلوت تر است.  

حسین سلیمی یکی دیگر از فعالان بازار به خبرنگار بازار می گوید: اکثر فعالان بازار، چند تن کالای با قیمت دلار ۳۰ هزار تومانی خریداری کرده اند پس باید صبر کنند تا بتوانند اجناس خود را به نوعی به فروش برسانند تا متضرر نشوند.  

وی با اشاره به اینکه برخی تولیدات ایرانی، ایرانی نیستند و قطعات را پس از وارد کردن سر هم کرده و به اسم ایرانی به فروش می رسانند ادامه داد: کارخانه های درجه یک ایرانی شامل بهریزان، دیاکو و برنز استیل ایران است که ۵۰ سال است دستگیره تولید می کنند اما از لحاظ آبکاری و کیفیت با تولیدکنندگان خارجی قابل رقابت نیستند. تنها در یک بخش کالاهای ایرانی با کالاهای خارجی رقابت دارند و آن هم از لحاظ وزنی است.

تولیدکنندگان ایرانی  «های کپی کار» هستند و مدل و نمونه ای که خارجی ها نداشته باشند را تولید نمی کنند و این خود یک ایراد بزرگ است

این فعال بازار دستگیره معتقد است که تولیدکنندگان ایرانی " های کپی کار " هستند و مدل و نمونه ای که خارجی ها نداشته باشند را تولید نمی کنند و این خود یک ایراد بزرگ است. حال موضوعی که حائز اهمیت است این است که دولت هم اگر بخواهد از تولید کننده های داخلی حمایت کند باز هم مسیر درستی برای تولید طی نخواهد شد چرا که ما باید به سمت تکنولوژی روز دنیا حرکت کنیم تا بتوانیم موفق باشیم.

او در حین اینکه معتقد است بازار دستگیره از روزهای خوب خود فاصله دارد می گوید: بزرگان بازار دستگیره همواره توصیه کرده اند که " جنس ما آهن است و دل آهنی داشته باش، پس اگر به جنس تو آب نخورد نگران نباش چون زنگ نمی زند و می توانی همان جنس را سال بعد به چند برابر به فروش برسانی".

بازار صنعت وابسته به صنعت ساختمان که دارای چندین صنعت بزرگ و کوچک است این روزها با رکود اقتصاد کلان دست و پنجه نرم می کند و اگر می خواهیم صنایع بزرگ و کوچک به خوبی فعالیت کنند نیازمند اجرای قوانین صحیح و حمایتی از سوی دولت و نهادها است. قطعا با رونق صنعت ساختمان که به تنهایی چند صد صنعت وابسته را رونق می دهد می تواند به کمک اقتصاد کلان بشتابد.

کد خبر: ۵۱٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha