۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
صادرات اسلب تختال سیاستی اشتباه است/ سودآوری قابل توجه با تبدیل اسلب به پروفیل
عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفتگو با بازار:

صادرات اسلب تختال سیاستی اشتباه است/ سودآوری قابل توجه با تبدیل اسلب به پروفیل

شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از صادرات اسلب انتقاد کرد و گفت: در حالی که کارخانه های تولید نورد با ۲۵ درصد ظرفیت کار می کردند صادرات اسلب تختال از سیاست های اشتباه است.

بازار؛ گروه صنعت: «سیدرضا شهرستانی»  در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: اسلب از جمله محصولات فولادی است که به صورت نیمه ساخته (فرآورده‌های میانی نورد فولاد) تولید می شود و اگر تبدیل به ورق شود صادرات آن سود و ارز زیادی را نصیب کشور می کند.

وی با بیان اینکه سیاست های اشتباه باعث شد که سال گذشته دو میلیون تن اسلب به خارج از کشور صادر شود، گفت: پس از آن انجمن تولید کنندگان فولاد توانست دولت را متقاعد کند به صورت شراکتی اسلب پس از تبدیل به ورق فولادی به خارج از کشور صادر شود.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به مزیت های صادرات محصولات فولادی بیان کرد: میلگرد تا شعاع یک هزارکیلومتر صادر می شود، اما صادرات ورق های فولادی تا شعاع هفت هزارکیلومتری مزیت بزرگی است.  

شهرستانی اظهارداشت: هزینه تمام شده تولید میلگرد در کارخانه های فولادی کمتر از ورق های فولادی است به همین خاطر بیشتر کشورهای جهان به تولید میلگرد در داخل رغبت بیشتری دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: فولاد یک محصول استرتژیک است که اگر در طبیعت باقی بماند زنگ می زند لذا بهتر است با تبدیل آن به یک محصول فولادی این محصول فورا در بازار عرضه شود.

شهرستانی تاکید کرد: تولید لوله، پروفیل و قوطی در ایران به تکنولوژی پیچیده ای نیاز ندارد و کارخانه های فولادی به راحتی می توانند این محصولات را تولید کنند لذا تبدیل اسلب به پروفیل و فروش آن در بازار سود زیادی را نصیب تولید کنندگان می کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سودجویی بیشتر در یک تصمیم اشتباه در حالی که بدون توجه به میزان مصرف کشور برای تولید پروفیل سالانه ۱۸ میلیون تن ظرفیت سازی شده است، در بهترین زمان ممکن در سال ۲.۵ میلیون تن پروفیل تولید کردیم.

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی کلاچ تاکید کرد: برای راه اندازی یک کارخانه تولید پروفیل یک هزار تنی در ماه، نیازمند ۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است لذا تولیدکنندگان پروفیل در کشور با خرید مواد اولیه از درگاه بهین یاب، ورق فولادی را هم اکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می خرند و بدون آنکه آن را در حوزه تولید وارد کند با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بازارآزاد می فروشند و این در ایجاد التهاب در بازار فولاد کشور بسیارتاثیرگذار است.

شهرستانی تصریح کرد: برای جلوگیری از التهاب بازار فولاد باید مواد اولیه به دست مصرف کننده واقعی برسد و اجازه ندهیم دلالان و سودجویان مواد اولیه را در بازار آزاد بفروشند.  

عضوهیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: مشکل اساسی این است که بخشی از التهاب بازار فولاد کشور به نبود نظارت کافی در این بازار بر می گردد در حالی که با عرضه و تقاضای مناسب باید مشتریان واقعی محصولات فولادی مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند.

شایات ذکر است، پیشتر این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرده بود که در پایان سال ۹۹ میزان تولید فولاد در کشور به ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع کل محصولات فولادی تولیدی در ایران به ۲۸ میلیون تن رسید. گفت: پیش‌بینی ما این است که از ۳۲ میلیون تن محصولات فولادی ۱۱ میلیون تن آن به ورق اسلب اختصاص یابد و بین ۱۹ تا ۲۱ میلیون تن شمش فولادی نیز برای تولید تیرآهن، نبشی و میلگرد مهیا شود.

کد خبر: ۵۱٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha