۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
مزیت نقدشوندگی در بورس از بین رفته است/ تاثیر منفی سهام عدالت و «ای.تی.اف» بر بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه:

مزیت نقدشوندگی در بورس از بین رفته است/ تاثیر منفی سهام عدالت و «ای.تی.اف» بر بازار سرمایه

لرستان- سوری، کارشناس بازار سرمایه گفت: بزرگترین لطمه‌ای که تصمیمات غیرکارشناسی به بازار سرمایه وارد کرد این بود که مزیت نقدشوندگی را از بازار گرفت.

مهدی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در این مدت تمام صحبت‌های مربوط به حمایت از بورس یا به تصمیم غیرکارشناسی منجر شد یا در حد حرف باقی ماند به همین خاطر نگرانی مردم برای از دست دادن ارزش سهامشان همچنان پابرجا است.

وی افزود: تمایل مردم به فروختن سهامشان سبب شکل‌گیری صف‌های فروش شده و حالا بورس نیم نگاهی به انتخابات آمریکا، تحولات بازار دلار و تصمیمات سیاستمداران دارد.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: خیلی خوشبینانه است که فکر کنیم وضع بورس بهتر می‌شود چون باید یک تحولی اتفاق بیفتد یا یکسری متغیرها اصلاح شود تا پیش‌بینی‌های ما تغییر پیدا کند در واقع تا وقتی که اتفاق واقعی در اقتصاد نیفتاده همین روند ادامه دارد.

افت شدید بورس با خروج پول مردم
وی با بیان اینکه عامل رشد بازار سهام، ورود مردم به بازار سرمایه بود،خاطرنشان کرد: وقتی یک بازاری با ورود پول مردم رشد می‌کند، قاعدتا با خروج پول مردم هم دچار افت می‌شود؛ مادامی که از عامه سهامداران و از مردم می‌شنویم که تمایل دارند پولشان را از بازار سرمایه خارج کنند قاعدتا روند بورس نزولی خواهد بود مگر این که اتفاقاتی بیفتد که این تصمیم مردم تغییر کند و امیدوار شوند در آن صورت می‌شود به ثبات بازار سرمایه و رشدش امیدوار بود.

سوری بیان کرد: این نکاتی که ذکر شد در خصوص کلیت بازار سرمایه بود که گفتیم فضای خوبی ندارد، اما در حال حاضر می‌بینیم که بعضی از سهم‌ها کم کم مسیرشان را از آن حرکت جمعی بازار سرمایه جدا می‌کنند و ممکن است بازدهی خوبی به سهامداران بدهد.

وی خاطرنشان کرد: هرگز به مردم پیشنهاد نمی‌دهیم که سرمایه‌های خود را از بورس خارج کنند چون این ازدحام مردم برای خروج از بازار سرمایه خودش باعث آسیب زدن به سرمایه‌هایشان می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم خارج شوند یا این که بمانند چون هرکسی به هرحال حق دارد در مورد سرمایه و سهام خودش تصمیم بگیرد.

تاثیر منفی سهام عدالت و «ای.تی.اف» بر بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه گفت: با تصمیمات غیر کارشناسی‌ای که در مورد بازار سرمایه گرفته شد یکی از بزرگترین مزیت‌های بازارهای مالی یعنی نقد شوندگی از بین رفته است، قبلاً افراد هر زمانی که اراده می‌کردند می‌توانستند سرمایه خود را در این بازار نقد کنند اما با این تصمیمات و ابزارهای غیر کارشناسی مثل سهام عدالت و «ای.تی.اف»، بازار سرمایه از مسیر استاندارد خود خارج شد.

سوری اظهار داشت: آن تعریف نقد شونده برای بازار سرمایه استاندارد بود نه این بازار؛ وقتی حجم زیادی سهام عدالت به مردمی داده می‌شود که نیازمند پول و نقدینگی‌اند و تمایلی به سهامدار بودن ندارند طبیعی است که در اولین فرصت می‌خواهند سهام عدالت خودشان را بفروشند، وقتی این حجم تقاضای فروش کاذب به بازار اضافه شود، بورس دیگر یک بازار سرمایه استاندارد نخواهیم داشت.

کد خبر: ۵۱٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha