۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
 کمبود روغن در کشور تا اواخر این هفته برطرف می شود
دبیر انجمن روغن نباتی در گفتگو با «بازار»:

کمبود روغن در کشور تا اواخر این هفته برطرف می شود

بیرشک، دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران گفت: با آغاز توزیع روغن نباتی، تا پایان هفته جاری کمبود روغن (جامد و مایع) در بازارها برطرف می شود.

بازار؛ گروه صنعت: «امیرهوشنگ بیرشک» روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: بر اساس نیاز بازار تا هفت ماهه نخست امسال بیش از ۹۵۰ هزار تن روغن در کشور توزیع شده است، اما انتشار خبر شایع کمبود روغن در بازار سبب شد مردم برای خرید روغن هجوم بیاورند و این باعث کمبود این کالا در فروشگاه ها شد.

وی با بیان اینکه مصرف سالانه روغن کشور یک میلیون و۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن است، گفت: طبق سنوات گذشته ما از برنامه عقب نیستیم و در این هفت ماه مطابق نیاز بازار روغن در فروشگاه ها توزیع شده است.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران اظهار داشت: با توجه به مصرف روغن در کشور ۵۱ کارخانه تولید روغن در سال حدود یک میلیون و ۹۰۰ تا دو میلیون تن روغن تولید می کنند و این می تواند نیازهای مصرف کشور را در این زمینه تامین کند.

بیرشک با بیان اینکه هم اکنون در تولید روغن نباتی در کشور هیچ کمبودی وجود ندارد، یادآورشد: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار تن روغن خام که برای تولید روغن استفاده می شود در بنادر وجود دارد که به تدریج با حمل این ذخایر به کارخانجات، تولید روغن طبق روال عادی در یان کارخانجات ادامه خواهد داشت.  

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران خاطر نشان کرد: با این حال با توجه به کمبودی که در بازار بود از روز پنجشنبه گذشته توزیع روغن در بازار آغاز شده و تا اواخر این هفته روغن در تمام فروشگاه ها به وفور به فروش خواهد رسید.

بیرشک گفت: به طور متوسط واردات روغن خام به کشور نیازمند ۱.۵ میلیارد دلار ارز است و با برنامه ریزی درصددیم که وابستگی ایران برای واردات روغن خام به حداقل ممکن برسد.

این مقام مسئول در انجمن صنایع روغن نباتی ایران بیان کرد: ۱۰ سال پیش ۹۶ درصد روغن خام برای تولید روغن مورد نیاز مردم از خارج وارد می شد، اما هم اکنون بین ۸۰ تا ۸۵ درصد آن از خارج وارد می شود و در تلاش هستیم با توسعه کشت دانه های روغنی ضریب وابستگی کشور را به واردات روغن خام در این زمینه کاهش دهیم.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران اظهار داشت: با توجه به اهمیت مصرف روغن در زندگی مردم صادرات این محصول استراتژیک ممنوع است و امیدواریم با تخصیص به موقع نیازهای ارزی، واردات روغن خام بدون وقفه ادامه داشته باشد.

بیرشک با اشاره به میزان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در زمینه تولید روغن در کشور یادآورشد: آمارها نشان می دهد که هم اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زمینه تولید روغن نباتی مشغول کار هستند وعدم تامین منابع مالی مورد نیاز برای کارخانجات تولید روغن، مشکلات زیادی را برای تولید کنندگان به وجود می آورد.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران در پایان بیان کرد: کشت و برداشت دانه های روغنی در کشور نیازمند مصرف آب زیادی است و با برنامه ریزی مناسب به دنبال این هستیم هر سال با افزایش مزارع کشت دانه های روغنی وابستگی کشور به واردات مواد اولیه (روغن خام) برای تولید روغن نباتی در کشور هر سال کمتر شود.

کد خبر: ۵۱٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha