۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
مقام سازی مسکن روستایی قزوین با تسهیلات/ امنیت در اولویت است
گزارش خبری بازار؛

مقام سازی مسکن روستایی قزوین با تسهیلات/ امنیت در اولویت است

قزوین- ایمن‌سازی مسکن روستایی آن‌هم در قزوین که یکی از حادثه خیز ترین استان های کشور محسوب می شود، امری مهم است اما در این راستا دو موضوع مهم نیز طرح می شود نخست اینکه مردم چه میزان از تسهیلات این حوزه مطلع هستند و دوم مسئولان در قبالش چه کرده اند؟ 

بازار؛ گروه استان‌ها: شاید برای نخستین بار زلزله بوئین زهرا، منجیل و سپس بعد از سالها فاصله زلزله بم و سیل های اخیر پس از آن توانست موجب شود تا آسیب پذیری روستائیان که عمدتا ناشی از ناایمن بودن خانه های روستایی بود مطرح شود، و با طرح هایی تلاش شد تا این خانه های روستایی مقاوم سازی شود.

با توجه به این اهمیت همزمان با شامگاه شنبه در جلسه بررسی مشکلات تسهیلات مقاوم سازی و ساخت و سازهای روستایی قزوین که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی به میزبانی استانداری و با محور تامین امنیت خانه های روستایی سطح استان برگزار شد.

استان قزوین ۸۴۳ روستا دارد که بیش از ۹۳ هزار و ۲۴۶ واحد مسکونی را در خود جای داده است که نزدیک به ۴۶ هزار و ۶۲۰ واحد آن نیاز به مقاوم سازی دارد این گفته مسئولان در نشست تسهیلات مقاوم سازی نشان دهنده اهمیت مقوله مقاوم سازی مسکن روستایی در مواجهه با مخاطرات است.

ارائه تسهیلات
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین در این نشست اظهار داشت: سال گذشته سه هزار و ۸۹۰ مورد سهمیه مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی به استان قزوین اختصاص یافت که از این تعداد سه هزار و ۲۷۷ متقاضی به بانک های عامل معرفش شدند.

اصغر گونجی گفت: در پایان از این تعداد دو هزار و ۲۵۷ پرونده به عقد قرار داد و ساخت مسکن روستایی و دریافت تسهیلات منتهی شد و یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات بانکی دولت مقاوم سازی و به بهره برداری رسید.

وی افزود: در سال جاری چهار هزار سهمیه تسهیلات مقاوم سازی مناطل روستایی به استان قزوین اهدا شده است که این سهمیه بین بانک های رفاه کارگران، سپاه، صادرات، مسکن، ملی و تجارت تقسیم شده است و هر یک از این بانک ها موظف به پرداخت تسهیلات به متقاضیان در استان قزوین هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین با بیان اینکه طی دو ماه گذشته نیز ۵۳۵ فقره پرونده متقاضیان مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی تشکیل شده است که تاکنون ۱۰۸ متقاضی مراحل دریافت تسهیلات خود را آغاز کرده اند، گفت:  امروز یکی از مهم ترین دغدغه های متقاضیان این تسهیلات ضمانت های لازم برای اعطای تسهیلات است به خصوص این که شرایط ضمانت زنجیره ای نیز حذف شده است.

تسهیلات مقاوم سازی قبل از فصل سرما
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین نیز با اشاره به لزوم جذب و بهره برداری حداکثری از تسهیلات بانکی اظهار داشت: مقاوم سازی روستایی به عنوان یکی از مهم ترین اولویت ها برای حفظ سلامتی و امنیت مردم در مواجهه با حوادث طبیعی در مناطق روستایی مطرح است و از این رو با نگاهی جدی در استان در حال پیگیری است.

علی فرخزاد  با بیان اینکه سهمیه چهار هزار واحدی تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی سال جاری کمتر از دو ماه است که به استان قزوین ابلاغ شده و تا به امروز تعداد زیادی از متقاضیان برای دریافت این تسهیلات تشکیل پرونده داده اند، بیان کرد: تلاش ما هماهنگی با بانک های عامل برای تسریع در روند پرداخت این اعتبارات است و قطعا تا پایان فصل کار و قبل از شروع سرما پرداخت این تسهیلات انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما ترغیب مردم به مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی و اعطای شرایطی برای مقاوم سازی منازل در روستاها است از این رو منطقی نیست که اعطای تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی به صورت سهمیه بندی بین شهرستانی ارائه شود.

جلوگیری از حوادث غیر مترقبه
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین همچنین ادامه داد: قزوین جزو استانهای پر خطر کشور در بروز حوادث غیر مترقبه است و از این رو نیاز است تا با تسریع فرآیندهای اعطای تسهیلات زیرساخت های مقاوم سازی و سیاست های تشویقی برای این امر در استان فراهم شود. از این رو شایسته استان قزوین نیست که در بحث جذب و اعطای تسهیلات مسکن جزو استان های کم برخوردار کشور باشد.

فرخزاد با بیان اینکه این در حالی است که استان قزوین به دلیل قرارگیری در مسیر زلزله و حوادث طبیعی دیگر نیازمند بهسازی و مقاوم سازی منازل روستایی است، بیان کرد: سهم فرمانداران، بخشداران و دهیاران در اجرای طرح های تشویقی و ترغیب مردم به مقاوم سازی و نوسازی واحدهای بسیار جدی است و از این رو قطعا حمایت مسئولین محلی در این امر بسیار جدی است که میتواند به توسعه اشتغال و اقتصاد حوزه مسکن نیز کمک کننده باشد.

۳۸۰۰ واحد مسکن ملی قزوین در روستاها اجرایی می شود
معاون استاندار قزوین  در بخش دیگری از این نشست با اشاره به لزوم توجه به مسکن روستایی، مقاوم سازی و بهسازی در محیط روستا اظهار داشت: مهاجرت معکوس، جلوگیری از تخلیه روستاها و افزایش ایمنی منازل روستایی در حاشیه همین مقاوم سازی رخ می دهد که میتواند زیرساخت های دیگری نیز برای توسعه در محیط روستا ایجاد کند.

فرخزاد با بیان اینکه اشتغالزایی، رونق اقتصاد در حوزه مسکن و ساخت و ساز پویایی را به محیط روستا باز میگرداند و ارائه تسهیلات مقاوم سازی می تواند فشارهای اقتصادی موجود را تا حدی کاهش دهد، بیان کرد:  ۴۰ درصد از سهمیه اقدام ملی مسکن استان قزوین در بخش روستایی اجرایی می شود.

نکته قابل توجه در این نشست تاکید مسئولان بر مقاوم سازی مسکن روستایی بود که این روزها به خصوص در هم زمانی با هفته پدافند غیرعامل اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. اهمیتی که در پناه امنیت برای خانه های روستایی و جمعیت روستا نشین استان قزوین معنای جدید پیدا می کند.

کد خبر: ۵۱٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha