۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳
تنش در بازار آهن به دلیل دخالت‌های پیدا و پنهان
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران مطرح کرد

تنش در بازار آهن به دلیل دخالت‌های پیدا و پنهان

رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: عوامل دولتی در شرکت‌های فولادی، بازار را تحت تاثیر قرار داده و توان اصلاح قیمت را از متولیان گرفتند و بورس کالا دچار سرگردانی ناشی از تقاضای کاذب است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در خصوص قیمتگذاری فولاد گفت: روشهای متفاوتی برای کشف قیمت مطرح شده؛ البته عامل تغییر قیمتها در بازار را می توان بورس کالا دانست.

وی افزود: بورس کالا در دنیا تعریف شده است؛ یک اتاق شیشهای که بر مبنای عرضه و تقاضای واقعی است. در حال حاضر بورس کالای ایران دچار مشکلاتی است که عرضه و تقاضای واقعی در آن اتفاق نمیافتد؛ لذا بورس کالا منبع موثقی برای قیمتگذاری در این حوزه نمیتواند باشد. ناگفته نماند که با تعیین سقف قیمت در این حوزه توسط وزارت صمت، مقطعی میتوان جواب گرفت، اما پاسخ مناسب و راهکاری بلند مدت نیست.

رستگار ضمن یادآور شدن وجود عوامل دولتی در کارخانههای فولاد گفت: اگر به طور کلی نگوییم دولت کارخانههای فولادی را می گرداند، می توان عوامل دولتی را در این شرکتها موثر دانست، چون بازار تحت تاثیر و کنترل این عوامل است. لازم به ذکر است تا زمانی که این گونه مسائل مشاهده شود، قیمتها اصلاح نخواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در خصوص تعیین کف و سقف قیمتی از سوی وزارت صمت گفت: یکی از اشکالات اساسی بازار ما، تبدیل نرخ داخلی به نرخ بین المللی است، در حالی که ما ربطی به بازارهای جهانی نداریم، چون معاملات داخل کشور ما آنلاین، متصل به جهان و برخط نیستند. متاسفانه با توجه به افزایش نرخ جهانی قیمتها افزایش پیدا میکند و در صورت کاهش قیمت، باز هم نرخ، همان نرخ قبلی است و روند نزولی در پیش گرفته نمیشود. این نوع تصمیم گیریها به نوعی خودسرانه و غیر منطقی است. تا وقتی که نرخ فولاد به نرخ ارزهای نیمایی، سنایی یا نوع دیگر گره زده شود، بازار غیر قابل کنترل است.
حمیدرضا رستگار ضمن گلایه از دخالتها بی جا در بازار گفت: بازار نباید دستوری باشد، نظارت شود، اما دخالتی صورت نگیرد. حتی بیشتر اوقات دخالتهای پیدا و پنهان در بازار مشهود است و تنش ایجاد میشود.

وی در خصوص دست اندازهای صادراتی در زمینه فولاد گفت: ما در زمینه صادرات این محصول افرادی خوشنام با سابقهی خوب و ارتباطات خوب داریم، که متاسفانه در برههای اعلام کردند تنها تولیدکنندگان مجاز به صادرات هستند و با توجه به بازار رقابتی خارجی و تحریمهای بین المللی افرادی میتوانند به صادر کردن فولاد و محصولات آن کمک کنند که حقیقی یا حقوقی وابسته به ارگانهای دولتی نباشند، زیرا این افراد برای کشور مقصد مشکل آفرین نمیشوند و راه دور زدن تحریم را به خوبی یاد گرفته اند. متاسفانه با کنار گذاشته شدن بازرگانان خوشنام، صادرات ما کاهش یافته است و بیشتر بازارهای صادراتی را از دست داده و یا در حال از دست دادن هستیم. در صورتی که در کشور حدود ۱۰ میلیون تن مازاد تولید داریم.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در خصوص عرضه فولاد در بورس کالا گفت: بورس کالا به دلیل عدم شفافیت عملکرد و خودسر بودن تصمیمات بدون در نظر گرفتن دیگر زنجیره ها، نتیجه خوبی نداده است. در صورت اصلاح قطعا میتواند نقش مفیدی داشته باشد. در ضمن باید اتحادیه به عنوان توزیع کننده در کشف قیمت باشد. اسامی افراد و شرکتهایی که فولاد را از این طریق خریداری میکنند باید به ما داده شود.

وی در پایان گفت: با توجه به نامگذاری سال در راستای جهش تولید» به معنای واقعی قدمی برداشته نشده است، ولی با توجه به افق ۱۴۰۴ در بخش فولاد، ظرفیت این صنعت تا ۵۵ میلیون تن میتواند دست یافتنی و ممکن باشد.

کد خبر: ۵۱٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha