۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
صندوق های سبدگردانی، ابزاری برای ایجاد تعادل در بازار سرمایه
مدیر سرمایه گذاری و سبدهای شرکت تامین سرمایه بانک ملت تشریح کرد

صندوق های سبدگردانی، ابزاری برای ایجاد تعادل در بازار سرمایه

رحیم نیا، مدیر سرمایه گذاری صندوق ها و سبدهای شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت: از آنجا که بورس تهران و فرابورس ایران طبق دستورالعملی تمامی شرکتهای فعال در بازار سهام را از دوازدهم مهر ماه سال جاری، ملزم به استفاده از بازارگردان کردند، تمایل شرکتها برای بکارگیری بازارگردان، افزایش یافت.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، رسول رحیم نیا، مدیر سرمایه گذاری صندوق ها و سبدهای شرکت تامین سرمایه بانک ملت با اظهار این مطلب گفت: همه شرکت ها موظف شدند برای بازارگردانی سهام خود از یک بازارگردان استفاده کنند. برای این موضوع دو راهکار وجود دارد؛ یا شرکتها قرارداد جداگانه ای برای این موضوع منعقد کنند یا از خدمات بازارگردان های فعال در بازار سرمایه استفاده کنند.

مدیر سرمایه گذاری صندوق ها و سبدهای شرکت تامین سرمایه بانک ملت در ادامه افزود: بهترین روش توصیه شده برای بهره مندی از خدمات بازارگردانی، همان صندوق های بازارگردانی هستند. این صندوق ها کاملا شفاف عمل می کنند. هم عملکرد روزانه و هم ارزش داراریی آنها شفاف است و با انتشار در اختیار عموم سرمایه گذاران قرار می گیرد.  

رحیم نیا، ادامه داد: ارزش خالص دارایی های صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی ملت نیز تا پایان مهرماه سال جاری از ۴۲.۵ هزار میلیارد ریال فراتر رفت و در فهرست بزرگترین صندوق های فعال در این حوزه قرار گرفت و در شرایطی که سهام تحت مدیریت بازارگردانی صندوق ملت با گره معاملاتی مواجه شود صندوق عملکرد مناسبی را نشان می دهد و با ایجاد تعادل فرایند نقدشوندگی را در سهام مزبور تسهیل می کند.  

به گفته رحیم نیا، بازارگردانی سبب می‌شود تا سرمایه گذار بابت برخورداری سهم از نقدشوندگی بالا، یک اطمینان خاطر کسب کند و به راحتی و در هر زمان برای خرید و فروش سهامی که از بازارگردان برخوردار است، اقدام کند.

Multi - NAV  بودن صندوق های بازارگردانی
رحیم نیا در ادامه یک ویژگی خیلی خاص صندوق بازارگردانی را  Multi - NAV  بودن آن دانست و توضیح داد: این ویژگی به آن معناست که ساختاری که برای آن درنظر گرفته شده به گونه ای است که هر شرکتی می تواند وارد این صندوق شود و متناسب با آورده آن، صدور واحد برای آن انجام شود و به این ترتیب یک NAV خاص خودش را داشته باشد. این بدین منظور است که یک صندوق خاصی برای آن سهم ایجاد می شود و سهامدار و سرمایه گذار می تواند به طور شفاف عملکرد صندوق را مشاهده کند. سود و زیانی که به واسطه بازارگردانی سهام در آن صورت می گیرد، به طور مستقیم به NAV صندوق منعکس می شود و می توان به صورت شفاف این عملکرد را رصد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین از آنجا که NAV صندوق به طور روزانه منتشر می شود، گزینه بسیار مناسبی برای شرکت ها و همچنین بازارگردان ها است.

رحیم نیا یکی دیگر از مزایای صندوق های بازارگردانی را معاف بودن از مالیات بر فروش عنوان کرد و افزود: این معافیت نکته خیلی مهمی به خصوص برای بازارگردانی است که به طور روزانه چندین مرتبه در دامنه مظنه اقدام به خرید و فروش سهم می کند. این معافیت مالیاتی سبب می شود تا هزینه های صندوق کاهش یابد. ضمن اینکه هزینه های صندوق بازارگردانی ملت تا حدود ۸۰درصد کاهش را تجربه کرده که این بیانگر پایین بودن هزینه های این نوع صندوق در مقایسه با بقیه صندوق هاست.

کد خبر: ۵۱٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha