۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
لبه تیز گرانی روی بازار گوشت؛ سهم مردم از پروتئین آب رفت
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

لبه تیز گرانی روی بازار گوشت؛ سهم مردم از پروتئین آب رفت

سمنان- برخی کارشناسان معتقد هستند که با گرانی گوشت که البته خود عوامل متعددی مانند نهاده‌های دامی، احتمال قاچاق گوشت و دام زنده به کشورهای همسایه و ... دارد، سفره‌های مردم استان سمنان از مواد پروتئینی مانند گوشت و مرغ و تخم‌مرغ خالی‌تر می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: گوشت گران شد، آن‌هم تنها فراورده پروتئینی که در این دو سال قیمتش در سطح استان سمنان چندان دچار تلاطم نشده بود. حتی مردم این استان در بازه‌ای از زمان که دامداران به دلیل فقدان خوراک دام مجبور به کشتار دام‌هایشان شدند گوشت در این استان تا ۷۰ هزار تومان نیز پائین آمد اما چه شد که یک‌باره تلاطم بازار گریبان گوشت را هم گرفت. تا جایی که امروز گوشت قرمز در بازار ۱۴۰ هزار تومان و گوشت بسته بندی مرغوب در فروشگاه های زنجیره ای تا ۱۸۰ هزار تومان نیز افزایش یافته است.

برخی کارشناسان دلایل مختلفی را برای گرانی گوشت بیان می‌کنند برخی از گرانی نهاده‌های دامی و ارز تخصیصی و نوسانات دلاری سخن می‌گویند برخی از ناکارآمدی سیستم توزیع نهاده‌ها و مدیریت و حتی قاچاق دام اما چرا استان سمنان که خود تولیدکننده گوشت است باید دچار این تلاطم‌ها شود.

به‌عبارت‌دیگر دامداری که مثلاً در سنگسر یا دیباج دامغان گوسفندی را تولید می‌کند چه ارتباطی با دلار و نوسانات آن دارد. مگر دلار در این روزهای اخیر کاهش نیافت پس چرا قیمت گوشت کم نشد؟ این‌ها همه سوالاتی است که مردم استان سمنان با آن در اذهان خود روبرو می‌شوند.

قاچاق دام مشکل اصلی
یک فعال درزمینهٔ بازار گوشت استان سمنان بابیان اینکه مشکل در قاچاق دام است، می‌گوید: دام‌های استان سمنان از راه اینچِ برون به گلستان و از راه خراسان به جاجرم و سپس به مرزهای خراسان رضوی منتقل می‌شوند و به این دلیل گوشت در بازار خودمان کم می‌شود و قیمت بالا می‌رود.

علیرضا عبدوس با بیان اینکه نهاده‌های دامی گران شده درنتیجه امروز دامدار باید برای جو چهار هزار و و۵۰۰ تومان پول بدهد و کاه نَرم که روزگاری آنقدر بی ارزش بود که برای زیر گوسفندان مصرف می‌شد امروز به چشمان دام‌ها کشیده می‌شود و باید کیلویی دو هزار تومان آن را از بازار گلستان خرید.

دامداری که مثلاً در سنگسر یا دیباج دامغان گوسفندی را تولید می‌کند چه ارتباطی با دلار و نوسانات آن دارد؟  مگر دلار در این روزهای اخیر کاهش نیافت پس چرا قیمت گوشت کم نشد

وی افزود: وقتی گوسفندی برای دامدار یک و نیم میلیون تومان خرج برداشته چرا آن را سه میلیون تومان در بازار قاچاق نفروشد؟ آن‌هم وقتی‌که دامش را برای ۴۰۰ هزار تومان سود در شاهرود ذبح می‌کنند؟

خوراک کم شده است
یک قصاب نیز با بیان اینکه گوسفند زنده به دلیل گرانی خوراک دام گران شده است، می‌گوید: ما از خدا می‌خواهیم تا گوشت را کمتر بخریم تا بتوانیم مشتری بیشتری داشته باشیم اما ما آخرین حلقه این گرانی هستیم و درواقع اصلاً نقشی در آن نداریم.

محمدعلی عجم با بیان اینکه دامدار وقتی برای تأمین خوراک دامش مجبور به خریدن ذرت دامی و علوفه‌ای است که هیچی برای گوشت ندارد و فقط دام را زنده نگه می‌دارد، می‌شود باید هم شاهد نابسامانی در بازار گوشت بود، می‌افزاید: هیچ‌کس جز دولت مقصر این امر نیست زیرا نه نظارتی می‌شود و نه اقدامی برای تولیدکنندگان صورت می‌گیرد.

ساز و کار مقابله با قاچاق دام
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اما روند قاچاق را منتفی دانست و درباره سازوکار تبادل دام به خبرنگار بازار، می‌گوید: با توجه به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی، از شهریورماه سال گذشته هرگونه حمل و انتقال دام ملزم به پلاک گذاری و ثبت اطلاعات دام در سامانه هویت گذاری دام است و این در حالی است که سامانه بر خط دامپزشکی به سامانه هویت گذاری دام متصل و اطلاعات دامدار باید در این سامانه ثبت شود.

حمیدرضا حسینی بیان کرد: دریافت کد شناسه یکتا برای صدور مجوز حمل‌ونقل دام ضروری است و برای دریافت این کد باید در گام نخست دام پلاک گذاری شده و در سامانه هویت ثبت‌شده باشد و سپس کد ملی دامدار و کد پستی محل و آدرس ثبت شود.

واردات و ارز دولتی مشکل دام
یک کارشناس اقتصاد اما با بیان اینکه واردات نهاده‌ها با ارزهای مصوب و سپس توزیع آن به‌زعم دولت کار درستی است اما در حقیقت بزرگ‌ترین ضرر را به دامداران می‌زند، گفت: بسیاری از دامداران در همین استان سمنان دام و طیور را تحویل می‌گیرند نهاده‌هایش را هم می‌گیرند اما طیور را در چاه ریخته و نهاده‌ها را در بازار می‌فروشند تا ۱۲۰ میلیون‌تا ۱۵۰ میلیون تومان سود کنند!

محمد میرزا صالحی با بیان اینکه این روند متأسفانه به‌وفور دیده می‌شود، گفت: وقتی بازار سیاه داغ شود یعنی شما باید به‌طور میانگین روزانه به یک گوسفند ۲۰ هزار تومان و به یک گام بیش از ۶۰ هزار تومان خوراک بدهید درنتیجه اگر دام سبک را از شما پنج میلیون تومان نخرند آن را در بازار سیاه می‌فروشید! درنتیجه یکی از دلایل گرانی خود همین تصمیمات عجیب‌وغریب دولت درزمینهٔ نهاده‌ها و درگیر کردن آن با ارز دولتی و نیمایی و ... است.

نباید کاری صورت می‌گرفت که نوسانات دلار بر نهاده‌های دامی ما تأثیرگذار باشد مگر می‌شود که مسئولان نوسانات ارزی و دلاری را پیش‌بینی و یا لحاظ نکرده باشند

وی افزود: نباید کاری صورت می‌گرفت که نوسانات دلار بر نهاده‌های دامی ما تأثیرگذار باشد مگر می‌شود که مسئولان نوسانات ارزی و دلاری را پیش‌بینی و یا لحاظ نکرده باشند؟ مگر می‌شود نهادهای دامی که مستقیماً بر روی حیات و ممات بشر نقش دارد این‌طور بی مدیریت و بی‌ملاحظه درگیر ارز و دلار و ... شود که امروز باید دامداران چوبش را بخورند؟

نهاده‌ها کافی است
مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان نظری متفاوت دارد و معتقد است نهاده‌ها به‌صورت کامل در استان وجود دارند و حتی مجوز برداشت از ذخایر استراتژیک استان نیز ابلاغ‌شده است و از سوی دیگر جهاد به دامداران و شرکت‌های خوراک دام مقدار خوبی از نهاده‌های را تحویل می‌دهد.

سید حسن میرعماد با بیان اینکه تا ابتدای مهرماه سال جاری ۲۶ هزار تن سویا برای مصرف دام و طیور استان تهیه‌شده بود، تأکید کرد: ۳۲ هزار تن جو نیز برای مصرف دامی استان سمنان تأمین‌شده و امسال توانسته‌ایم امسال ۳۸ هزار تن ذرت را نیز برای مصرف استان تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه دامداران نباید نگرا نباشند، ابراز کرد: شش هزار و ۷۰۰ تن ذرت، ۹۰۴ تن سویا و هشت هزار و ۹۲۰ تن جو ذخیره‌شده که در زمان مقتضی توزیع می‌شود. نظارت‌های خوبی برای اینکه نهاده‌های تأمین‌شده توسط ارز دولتی حتماً به دست تولیدکنندگان حوزه جهاد کشاورزی برسد.

نظارت مهم است
نادر فخری معاون استاندار سمنان نیز چندی پیش خواهان توجه بیشتر مسئولان استانی و کشوری به توزیع نهاده‌های دامی در سطح استان سمنان شد و گفت: توزیع نهاده‌ها می‌تواند به کاهش التهاب بازار تولید کمک کند.

وی با بیان اینکه نظارت نهادهای ذی‌ربط در موضوع نهاده‌ها و خوراک دام که اصلی‌ترین مخارج دامداران و تعیین‌کننده قیمت گوشت است، باید تقویت شود، افزود: استفاده از همه ظرفیت‌ها برای نظارت بر بازار الزامی است. از سوی دیگر ما معتقد هستیم فرآیند توزیع نهاده‌های دامی در استان  شفاف‌سازی شود.

نظارت نهادهای ذی‌ربط در موضوع نهاده‌ها و خوراک دام که اصلی‌ترین مخارج دامداران و تعیین‌کننده قیمت گوشت است، باید تقویت شود

وفور در بازار
علیرضا شریفی نژاد معاون اقتصادی استاندار سمنان نیز نظری مشابه با فخری دارد. وی می‌گوید: کالاهای اساسی موردنیاز مردم به‌اندازه کافی در بازار موجود است و ضرورت دارد تمام نهادهای اجرایی و دستگاه‌های انتظامی و قضائی برای حفظ آرامش بازار نظارت‌ها را بیش‌ازپیش افزایش دهند.

شریفی نژاد همچنین بیان کرد: در حوزه تولید دام و طیور هر هفته باید آخرین وضعیت بازار استان سمنان در طی گزارشی به استانداری اعلام شود و انتظار می‌رود مشکلاتی که صورت‌جلسه می‌شود در اسرع وقت رسیدگی گردیده و جلسه بعد تکرار نشود.

مسئولان استان سمنان معتقد هستند که با نظارت بر بازار و تأمین نهاده‌های دامی می‌توان هزینه تولید گوشت را در استان کاهش داد و درنتیجه جلوی التهاب قیمت گوشت را تا حدی گرفت.

پلیس اقتصادی
یکی از تصمیمات مسئولان استان سمنان در این زمینه راه‌اندازی پلیس امنیت اقتصادی برای نظارت بر جنبه‌های مختلف تولید و عرضه و نظارت و ... بازار به‌خصوص دام و طیور است و همان‌طور که معاون اقتصادی استاندار سمنان می‌افزاید: پلیس امنیت اقتصادی در این برهه از زمان نقشی مهم در مقابله با جرائم اقتصادی، قاچاق کالا و ارز و حفظ آرامش بازار دارد.

حال باید دید که در جنگ بین گرانی و قاچاق دام و تصمیمات نادرست در زمینه نهاده های دامی و همچنین دامدار و سفره های مردم چه کسی بالاخره می تواند موفق شود آیا مردم موفق به حذف گوشت از سفره هایشان می شوند ؟ یا مسئولان موفق به کنترل وضع موجود ...

کد خبر: ۵۰٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha