۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
پیشنهاد دولت برای مولدسازی دارایی‌ها
مشاور امور حقوقی سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد

پیشنهاد دولت برای مولدسازی دارایی‌ها

لاهوتی، مشاور امور حقوقی سازمان برنامه و بودجه گفت: پیشنهاد دولت این است که اموال مازاد در اختیار تشکیلاتی قرار گیرد و حتی دستگاه‌هایی هم که اموال غیرمنقول دولت را در اختیار دارند آن‌ها را به خود دولت اجاره دهند.

به گزارش بازار، مهرداد بائوج لاهوتی، مشاور امور حقوقی سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: ما در بحث اصلاح ساختار بودجه باید دو موضوع کارا کردن هزینه‌ها و ایجاد درآمد پایدار برای دولت را به صورت موازی دنبال کنیم.

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد حقوق بازنشستگی‌های کشوری و ۹۰ درصد هزینه‌های مربوط به صندوق بازنشستگی لشکری را دولت پرداخت می‌کند؛ یعنی این صندوق‌ها توسط نهادهای دولتی و خصولتی‌ها اداره می‌شوند که شرکت‌های آن هم عمدتاً زیان ده هستند بنابراین حتماً در اصلاح ساختار بودجه باید برای آن فکری کرد.

مشاور امور حقوقی سازمان برنامه و بودجه کاهش هزینه‌های دولت را نیازمند کوچک سازی بدنه دولت دانست و یادآور شد: طبق قانون برنامه ششم توسعه، دولت تا پایان برنامه باید ۱۵ درصد از بدنه خود را کوچک کند.

لاهوتی از شرکت داری کردن دولت هم انتقاد کرد و گفت: بودجه امسال ۲ هزار هزار میلیارد تومان است که فقط ۱۵۰۰ هزار هزار میلیارد تومان آن متعلق به شرکت‌های دولتی است، درصورتیکه اگر همین شرکت‌های زیان ده به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌شدند وضعیت کشور خیلی بهتر بود.

وی در ادامه به موضوع دوم یعنی ایجاد درآمد پایدار برای دولت اشاره و بیان کرد: یکی از الزامات درآمدزایی پایدار برای دولت، اصلاح قوانین مالیاتی است که در مجلس هم تصمیماتی برای آن گرفته شد و مسئله دیگر هم وجود ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت‌های مالیاتی است که برای آن هم باید کاری کرد.

مشاور امور حقوقی سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر ضرورت تعریف درآمدهای جایگزین نفت برای دولت گفت: در گذشته مازاد درآمد نفتی را به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شد، اما ماهیت حساب طوری بود که خود دولت از آن استفاده می‌کرد که به همین دلیل هم صندوق توسعه ملی تشکیل شد.

لاهوتی مولدسازی دارایی‌های دولت را از جمله درآمدهای جایگزین نفت معرفی کرد و گفت: طبق گزارش رسمی وزیر اقتصاد، دولت حدود ۷ هزار هزار میلیارد تومان اموال مازاد دارد که باید مولدسازی شود و پیشنهاد دولت هم این است که این اموال در اختیار تشکیلاتی قرار گیرد و حتی دستگاه‌هایی هم که اموال غیرمنقول دولت را در اختیار دارند آن‌ها را به خود دولت اجاره دهند.

وی همچنین اصلاح نظام یارانه‌های پنهان را هم از الزامات اصلاح ساختار بودجه برشمرد و افزود: ما بین ۹۰۰ تا هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور پرداخت می‌کنیم که اکثر این یارانه را هم ثروتمندان جامعه استفاده می‌کنند.

کد خبر: ۵۰٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha