۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
آغاز ساخت بزرگ‌ترین پایانه قطارهای مترو در ماه جاری
مدیرعامل متروی تهران خبر داد

آغاز ساخت بزرگ‌ترین پایانه قطارهای مترو در ماه جاری

امام، مدیرعامل متروی تهران از طرح ساخت پایانه ۵۰ هکتاری مترو در بخش انتهایی خط ۳ در منطقه ۱۸ در ماه جاری خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت مترو، علی امام افزود: در حال حاضر خط ۳ با ظرفیت ۲۰ رام قطار و سرفاصله زمانی ۶ دقیقه در حال بهره‌برداری است و به دلیل نبود فضای مناسب برای پارکینگ و جابجایی سریع قطارها و افزایش واگن ها، امکان کاهش سرفاصله حرکتی به کمتر از ۶ دقیقه میسر نیست.

وی گفت: لازمه کاهش سرفاصله حرکتی قطارها به ۳ دقیقه در این خط، فراهم کردن امکان تزریق ناوگان، افزایش تعداد جابجایی مسافر و نیز سهولت در سرویس و نگهداری ناوگان و ایجاد مکانی برای پارک قطارها است.

علی امام افزود: یک انبار بزرگ، یک پایانه و نیز یک پارکینگ در جنوب غربی خط ۳ و در محل تقاطع بزرگراه آزادگان و آیت‌الله سعیدی با ظرفیت ۴۸ رام پارکینگ اصلی و ۱۰ رام پارکینگ اضافی (در مجموع ۵۸ رام قطار) و همچنین یک پارکینگ در شمال خط ۳ برای کاهش سرفاصله حرکتی در این خط به ۳ دقیقه در نظر گرفته شده و قرار است با توسعه آن تعمیرات اساسی نیز فراهم شود.

مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه اتصال خط ۳ متروی تهران به خط حومه‌ای اسلامشهر در آینده، اهمیت ساخت پایانه آزادگان را دوچندان می‌کند اضافه کرد: مناقصه انجام‌شده برای طراحی و ساخت این پایانه، اولین مناقصه «طرح و اجرای پایانه» (EPC) در کشور است که با مشارکت ۶ شرکت طراحی و عملیاتی می‌شود.

امام گفت: پایانه آزادگان در منطقه ۱۸ و در انتهای جنوبی خط ۳ قرارگرفته و جهت اجرای آن تقریبا به ۴۹ هکتار زمین نیاز است که حدود ۲۵ هکتار از این مقدار تملک شده و تملک مقدار باقیمانده از طریق رایزنی با منطقه ۱۸ شهرداری تهران در دستور کار است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در قالب ۳ مرحله در نظر گرفته‌شده که به ترتیب شامل پارکینگ، تعمیرگاه، خط تست و خط لوپ است، افزود: همچنین مدت‌زمان اجرای آن ۳ سال است که مرحله اول آن تابستان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد و هزینه ساخت پایانه آزادگان به قیمت روز، معادل ۷۰۰ میلیارد تومان است که ۷۰ درصد از تامین مالی آن از طریق تهاتر و ایجاد مجتمع ایستگاهی صورت می‌گیرد.

امام ادامه داد: با توجه به قرارگیری این پایانه در کنار بزرگراه آزادگان از ظرفیت‌های آن در تامین هزینه پایانه و توسعه خط استفاده و در طراحی و اجرای این پایانه جدیدترین امکانات به کار گرفته می‌شود تا امکان خدمات‌رسانی به شهروندان تهرانی را برای بیش از ۱۰۰ سال فراهم کند.

کد خبر: ۵۰٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha