۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
آیا واکسن تولید «مدرنا» مورد تأیید «اف دی ای» قرار می‌گیرد؟
با وجود تکمیل سومین مرحله آزمایش بالینی؛

آیا واکسن تولید «مدرنا» مورد تأیید «اف دی ای» قرار می‌گیرد؟

شرکت داروسازی مدرنا یکی از شرکتهایی است که در تولید واکسن تلاش زیادی کرده است ولی واکسن کرونا اولین واکسن تولیدی این شرکت است. تا کنون ۳۰ هزار نفر در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت کرده اند و بالغ بر ۲۵ هزار نفر از آنها دومین دوز را نیز دریافت کرده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه هنوز نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت مدرنای امریکا مشخص نشده است ولی اخباری در مورد آمادگی این شرکت برای شروع عرضه واکسن کرونا در داخل امریکا از انتهای سال جاری منتشر شده است. این شرکت داروسازی اعلام کرده است می تواند در سال ۲۰۲۱ بالغ بر یک میلیارد دوز واکسن تولید کند و بخشی از نیاز دنیا برای دسترسی به  واکسن را تامین کند.

 این خبر در شرایطی منتشر شد که نشریه wubr از تاخیر این شرکت در ارایه اطلاعات سومین مرحله از آزمایشهای بالینی صحبت کرده است. این نشریه نوشت: «مدرنا برای تایید واکسن خود آماده می شود و با توجه به پیش پرداخت های دریافت شده توسط این شرکت با رقمی بالغ بر ۱.۱ میلیارد دلار، اولین دوزهای واکسن تولیدی را به دولتهایی که پیش پرداخت را به شرکت داده اند تحویل خواهد داد.»

استفان بانسل، مدیر عامل این شرکت داروسازی در مصاحبه ای با سی ان بی سی گفت: «ما به ارایه با کیفیت ترین اطلاعات و داده ها در مورد نتیجه آزمایشهای انجام شده روی ۳۰ هزار نفری که در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت کرده اند، متعهد هستیم.در انجام آزمایشها هم تلاش کردیم تا تمامی گروه های سنی و نژادی را تحت پوشش قرار دهیم و بالغ بر ۳ هزار نفر از افرادی که در آزمایش شرکت کرده اند لاتین تبار و سیاه پوست بوده است. این گروه ها بیشترین آسیب را در جریان همه گیری متحمل شدند.»

در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی چه افرادی شرکت داشتند
مدیر عامل شرکت مدرنا در این مصاحبه در مورد گروه هایی که در آزمایشها شرکت داشتند گفت: «۵۳ درصد از شرکت کنندگان در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی مرد بودند و ۴۷ درصد را زنان تشکیل می دادند. ۹۵ درصد از افراد بالاتر از ۲۵ سال سن داشتند و ۵ درصد ۱۸ تا ۲۵ سال بودند  و ۴۲ درصد از شرکت کنندگان از افرادی بودند که دارای بیماریهای زمینه ای خطرناک بودند و ریسک ابتلا به ویروس در آنها بیش از دیگران بودند. نکته دیگر اینکه تا انتهای هفته سوم ماه اکتبر  ۲۵ هزار و ۶۵۰ نفر از مجموع ۳۰ هزار نفری که در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت کرده اند، دومین دوز از واکسن را نیز دریافت کرده اند و شرکت منتظر این است تا نرخ ابتلای افراد دریافت کننده واکسن به بیماری کرونا را اعلام کند.»

 پیش از این اعلام شده بود اف دی ای امریکا واکسنی که حداقل ۵۰ درصد ایمنی در برابر کرونا ایجاد کند را تایید خواهد کرد به این معنا که واکسنی تایید می شود که باعث شود شانس ابتلا به ویروس ۵۰ درصد تنزل پیدا کند ولی مدیر عامل شرکت مدرنا به سی ان بی سی گفته است که واکسن تولید این شرکت بیش از این سطح ایمنی ایجاد می کند و این شرکت امریکایی در صورتی خود را موفق ارزیابی می کند که بتواند واکسنی به بازار عرضه کند که حداقل ۷۴ درصد بدن افراد را در برابر این ویروس مهلک ایمن کند.

اطلاعات زمانی ارایه می شود که حداقل ۵۳ مورد ابتلا کشف شود
شرکت مدرنا در وب سایت رسمی خود در مورد زمان ارایه اطلاعات در مورد واکسن و نحوه نگهداری از این واکسن جدید هم گزارش مفصلی ارایه داده است. طبق این گزارش زمانی اطلاعات در مورد کارایی واکسن ارایه می شود که حداقل ۵۳ نفر از افراد شرکت کننده در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی به بیماری کرونا مبتلا شوند و بررسی روی بدن آنها و تاثیر واکسن روی بدن آنها شروع شود.

وب سایت این شرکت قیمت هر دوز واکسن  تولیدی  را بین ۳۲ تا ۳۷ دلار اعلام کرد و تاکید کرد در دوران پاندمی قیمت عرضه واکسن به بازار برای کشورهای در حال توسعه تا ۲۵ دلار کاهش خواهد بافت. از طرف دیگر مدرنا مذاکره با سازمان بهداشت جهانی در کمیته کوواکس برای عرضه واکسن به دنیا را شروع کرده است.

در مورد شرایط نگهداری واکسن کرونا هم اطلاعات زیادی در این وب سایت ارایه شده است. طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت مدرنا این واکسن در دمای منفی ۴ درجه فارنهایت می تواند تا شش ماه نگهداری شود ولی برای نگهداری در یخچال باید دما در سطح ۳۶ درجه فارنهایت باشد. واکسن کرونای تولید شده توسط شرکت مدرنا می تواند تا ۷ روز در یخچال نگهداری شود ولی اگر از فریزر خارج شود  تنها تا دو روز بعد از ذوب شدن واکسن، می تواند تزریق شود بعد از این زمان واکسن فاسد است و دیگر قابل استفاده نیست.

سی ان ان نوشت: «در صورتی که واکسن تولید مدرنا مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و اف دی ای امریکا قرار بگیرد، می توان این طور ارزیابی کرد که شرایط توزیع و نگهداری آن ساده تر از واکسن تولید پی فایزر است. شرکت پی فایزر که یکی از شرکتهای پیشگام در تولید واکسن در دنیا اعلام کرده است که واکسن باید در دمای منفی ۹۴ درجه فارنهایت نگهداری شود که ایجاد این شرایط در هواپیماهایی که برای انتقال دارو مورد نیاز است و حتی در مراکز تزریق واکسن کار بسیار دشواری است.»

کد خبر: ۵۰٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha