۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
احتمال پرداخت یارانه کالاهای اساسی در ۲ مرحله تا پایان سال به مردم
«بازار» از نحوه بررسی و اجرای طرح حمایت معیشتی مجلس گزارش می دهد؛

احتمال پرداخت یارانه کالاهای اساسی در ۲ مرحله تا پایان سال به مردم

مجلس در حالی دولت را ملزم به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی کرده است که این طرح هرچند با هدف حمایت از قشر متوسط و کم درآمد جامعه بوده اما نیازمند بررسی است و معلوم نیست چه زمانی شکل اجرایی به خود گیرد.

 اسدالله خسروی؛ بازار: نمایندگان ملت در راستای بهبود معیشت دهک های پایین درآمدی جامعه و با هدف جبران بخشی از گرانی ها، طرحی را در مجلس تصویب کرده اند تا بر اساس آن  مبلغ ۱۲۰ هزار تومان برای هریک از افراد سه دهک اول جامعه و ۶۰ هزار تومان برای هر یک از سایر دهک‌ها به کارت یارانه سرپرست خانوارها واریز تا ۶۰ میلیون نفر تا پایان سال جاری از مزایای این طرح بهرمند شوند. کلیات این طرح اگرچه ماه گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما دیروز نمایندگان مجلس در جلسه علنی به طرح الزام دولت به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی رای مثبت دادند.  

در این طرح دولت مکلف است به منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای به ویژه خانوار های کم درآمد از ابتدای شش ماهه دوم سال جاری به صورت ماهانه، نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار (۶٠ میلیون نفر)، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و دویست هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول (افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد)  و مبلغ ششصد هزار ریال برای هر یک از افراد سایر دهک ها درآمدی اقدام نماید.

یارانه کالاهای اساسی نقدی نیست و به صورت اعتبار برای خرید کالاهای اساسی شارژ می شود
این اعتبار صرفا برای تامین کالای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظفند امکان تخفیف در خرید این کالاها را برای مشمولان فراهم کند.

نکته قابل توجه این است که چنین یارانه ای به صورت نقدی به افراد پرداخت نمی شود بلکه آنها می توانند با این یارانه کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار نظیر گوشت، روغن، تخم مرغ، شکر، برنج و... را از فروشگاههای زنجیره ای خریداری کنند.

یارانه کالاهای اساسی به صورت نقدی به افراد پرداخت نمی شود بلکه آنها می توانند با این یارانه کالاهای سبد مصرفی خانوار نظیر گوشت، روغن، تخم مرغ، شکر، برنج و... را از فروشگاههای زنجیره ای خریداری کنند


هرچند نمایندگان ملت، این طرح را برای دومین بار در مجلس به تصویب رسانده اند، اما عملیاتی شدن دقیق آن بستگی به تایید شورای نگهبان و همراهی جدی دولت دارد.

از طرفی با اینکه دغدغه مجلس شورای اسلامی در راستای بهبود معیشت مردم در شرایطی که قیمت کالاها در بازار بشدت افزایش و قدرت خرید خانوارها در تهیه و تامین نیازهای اساسی سبد مصرفی کاهش یافته است را باید به فال نیک گرفت، اما این طرح از دید خیلی ها بی اشکال نیست.

به طور مثال؛ ارسال این طرح به شورای نگهبان و بررسی این شورا برای تائید نهایی و سپس ابلاغ برای اجرا به دولت روندی زمانبر است طوری که مشمولان این طرح نباید منتظر دریافت یارانه کالاهای اساسی در دو ماه نیمه دوم سال باشند.

۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه طرح تامین یارانه کالاهای اساسی
از طرفی نیز موضوع تامین منابع مالی چنین طرحی مورد توجه است. خیلی ها معتقدند؛ دولت نباید برای تهیه و تامین منابع مالی اجرای این طرح که ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد، نقدینگی را افزایش دهد بلکه باید طبق چارچوب های تعیین شده یعنی جابجایی ردیف های بودجه ای، منابع مالی این طرح را تامین کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره چگونگی عملیاتی شدن طرح تامین کالاهای اساسی گفت: این طرح با هدف جبران بخشی از رشد قیمت ها در پی گرانی کالاها در بازار است تا اقشار متوسط و کم درآمد جامعه بتوانند حداقل نیازهای اساسی سبد مصرفی خانوار را تا حدودی تهیه کنند.

سید جواد حسینی کیا، افزود:  این طرح در مجلس تصویب و برای تائید به شورای نگهبان ارسال شده است تا شورای نگهبان با بررسی جزئیات آن طرح را موشکافایی کند.

وی، با بیان اینکه قرار است تا پایان سال دهک های پایین درآمدی جامعه که ۶۰ میلیون نفر برآورد شده اند از یارانه معیشتی کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار بهره مند شوند، افزود: در این طرح سه دهک پایین درآمدی جامعه نفری ۱۲۰ هزار تومان دریافت می کنند که ۲۰ میلیون نفر را شامل خواهد شد.

سقف پرداخت یارانه جدید به هر خانواده ۵ نفر است
حسینی کیا ادامه داد: این افراد کسانی هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند و مابقی( ۴۰ میلیون نفر) خانواده کارگران، کارمندان و باز نشسته‌هایی بوده که سرانه ۶۰ هزار تومان دریافت می کنند. البته با ید توجه داشت که سقف پرداخت یارانه جدید به هر خانواده برای پنج نفر و حداکثر تا ۶۰۰ هزار تومان است.  

وی تصریح کرد: یارانه جدید قرار است از مهرماه  پرداخت شود و دولت برای پرداخت آن، ۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سال جاری را در نظر گیرد. البته نمایندگان به دولت اجازه داده اند تا با جابجایی ردیف های بودجه درآمدی منابع مالی این طرح را تامین کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح البته مخالفانی نیز داشت چرا که آنها معتقدند؛ دولت به دلیل برخورداری از کسری بودجه بالا در شرایطی نیست که بتواند منابع مالی این طرح را تامین کند و احتمال دارد که برای تامین آن دست به استقراض بزند افزود: تلاش بر این شده است تا دولت از محل درآمدهای جدید چون حذف یارانه اقشار متمکن و یا جابجایی بودجه ای، منابع مالی این طرح را تامین کند که البته جزئیات آن در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می گیرد.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: با توجه به زمانبر بودن بررسی این طرح به احتمال زیاد پرداخت ها در ۲ مرحله هر سه ماه یکبار صورت می گیرد البته این طرح هفته آینده در مجلس خبرگان دردستور کار قرار می گیرد تا اشکالات آن بر طرف شود. وی اضافه کرد: رویکرد مجلس شورای اسلامی توجه به بهبود معیشت مردم دراین شرایط سخت اقتصادی است که البته دولت خیلی با اجرای چنین طرحی موافق نیست.

با توجه به زمان بر بودن بررسی این طرح، به احتمال زیاد پرداخت ها در ۲ مرحله هر سه ماه یکبار صورت می گیرد

ضرورت توجه به رونق تولید و اصلاح ساختارها به جای پرداخت یارانه
دکتر جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «بازار» بابیان اینکه رشد عمومی قیمت ها فشارهای زیادی را به مردم وارد کرده است و راه علاج چنین پدیده ای پرداخت پول آن هم با رقمی ناچیز نمی تواند کارساز باشد، گفت: به نظر می رسد برنامه ریزی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور چون توجه به تولید، حر کت در مسیر پیشرفت فن آوری اطلاعات آی تی، تلاش برای شفاف سازی بخش مالیات و بیمه و در نهایت توجه به تحول فضای کسب و کار در کشور با اقدامات درست می تواند مشکلات را به صورت ریشه ای حل کند و پرداخت مبلغی به حساب مردم هر چند در کوتاه مدت شاید موثر واقع شود اما در دراز مدت نتیجه ای جز زیان را در بر ندارد.

وی با بیان اینکه توجه به تولید ثروت باید در صدر برنامه ها قرار گیرد، افزود: در طرح پرداخت یارانه به کالاهای اساسی خیلی ها نه تحت پوشش نهاد حمایتی هستند و نه شغل درست و حسابی و منبع درآمدی دارند باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند نه اینکه ۴۰ میلیون کارمند که حقوق آنها نیز افزایش یافته است دوباره مورد حمایت یارانه ای قرار گیرند.

وی اضافه کرد: چنین رویکردی اشتباه است چرا که این طرح پایه پولی را افزایش و تورم را تشدید می کند بنابراین حرکت در چنین  مسیری قرار گرفتن در دور باطل است. البته باید با اقدامات درست مانع از رشد تورم و گرانی در بازار شد تا مردم تحت فشار اقتصادی بیش از این قرار نگیرند.

کد خبر: ۵۰٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha